  • Data: 2020-11-30 20:27:46
    Temat: Re: Koło rowerowe z silnikiem BLDC jako prądnica
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 30.11.2020 o 19:44, J.F. pisze:

    > IMO - VAWT to trudnosci z łożyskowaniem i wytrzymaloscia, ale przy
    > maluchu moze sie uda.

    Tutaj problemu z łożyskami nie ma. Koło ma zamontowane łożyska
    fabryczne, raczej solidne bo muszą udźwignąć ok 50Kg (rower z jeźdźcem)
    a konstrukcja łopat raczej jest lżejsza. Co prawda rozłożenie siły
    nacisku idzie na jedno łożysko ale ja nie widzę tutaj problemu.

    > Tego typu konstrukcja np
    > https://www.elektriko.pl/lampy-solarne/turbiny-wiatr
    owe-coma-300-9800w-o-pionowej-osi-obrotu/97421.html

    > No i ponoc VAWT wymaga rozruchu, bo samo nie ruszy ... trzeba bedzie nad
    > sterownikiem popracowac :-)

    To zależy czy turbina jest Darrieus Savonius. Savonius nie wymaga
    rozpędzania :) Stąd też pytam o wydajność/doświadczenia.

    > Tzn jak - pedalami ladujesz ?
    > No, jesli ludzie pedaluja dla zdrowia, to czemu nie :-)

    Jak najbardziej. Nie jeżdżę wyczynowo ale turystycznie.

    > Ale obroty pasuja ?

    Pasują jak najbardziej. Przy prędkości 5km/h mam 3A ale używam ok 1A
    ładując akumulator 15Ah/6V (instalacja 6V bo prądnica przy 10km/h osiaga
    dopiero napięcie 12V a nie chciałem stosować przetwornicy step UP.
    Zastosowałem step DOWN). Co do "czucia" obciążenia to przy 1,5A
    praktycznie nie odczuwalne ale 3A już czuć (mam potencjometr do
    obciążenia więc mogę sobie regulować). Hamowanie odbywa się z podaniem
    maxa do akumulatora i idzie tam ok 10A przez ok. 10sek, co skutecznie go
    podładowuje :) zatem na brak energii w rowerze nie narzekam. <4tys
    lumenów skutecznie oślepia, znaczy oświetla drogę (regulowane):D

    > IMO - samemu nie zrobisz. A przynajmniej nie dobrze.

    Czekam na wiatr co rozgoni... znaczy już zrobiłem wiatrak VAWT z rur PCV
    8szt wys 1m ale nawet działkowe butelki PET na krety się nie kręcą bo
    nie ma wiatru ostatnio :(

    > Rowerowy powinien byc w miare dobry, bo chyba sie tam staraja o
    > sprawnosc ... ale czy obroty pasuja ...

    Właśnie będę zmierzał do obliczeń, bo nie zrobiłem...ile obr/min muszę
    uzyskać żeby wyciągnąć 2A 12V. Wygląda że 120obr/min bo kręcąc ręką
    2obr/sek wychodzi mi 13V. Co prawda jak obciążę to żarówką 21W to ciężko
    idzie więc tutaj będzie kombinacja z długością ramion turbiny, żeby
    pokonać obciążenie...ale to dopiero pierwsze próby i kiedy wiatr się
    pojawi to mogę robić pomiary. Liczę, że ktoś już próbował bo w filozofię
    też jestem dobry :p

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>