    From: mt <t...@i...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Kiedy Powershot G12
    Date: Thu, 27 May 2010 12:21:05 +0200

    Marek Wyszomirski pisze:

    > Tylko dlatego, że wizjer elektroniczny nadal ustępuje jakoscią obrazu
    > wizjerowi optycznemu a i AF z detekcją kontrastu nie osiągnał szybkości AF z
    > detekcją fazową.

    To jeszcze zależy co rozumieć przez jakość obrazu w wizjerze. EVF z
    pewnością ustępuje jeszcze pod względem opóźnienia obrazu no i wizjer
    optyczny oddaje obraz jakim widzi go ludzkie oko. Z drugiej strony obraz
    w wizjerze elektronicznym bliższy jest temu w jaki sposób rejestruje go
    matryca aparatu. A co lepsze to już każdy sam musi sobie odpowiedzieć.
    Poza tym przy wizjerach elektronicznych nie ma ograniczeń w postaci
    wielkości lustra, matówki itd. więc wraz z rozwojem technologii będzie
    można zwiększać wielkość i rozdzielczość wizjera. Już dziś w takim G1
    wizjer jest większy niż w każdej lustrzance aps-c. Do tego dochodzą
    możliwe bonusy w postaci wyświetlania właściwie dowolnej informacji w
    wizjerze elektronicznym jak chociażby histogram czy np. możliwość
    powiększania obrazu przy manualnym ostrzeniu.
    A co do AF i jego szybkości, to ostatnio miałem okazję korzystać przez
    kilka dni ze wspomnianego już G1 i równolegle ze swojego D40 (fakt, nie
    jest to już najnowsza konstrukcja) i nie jestem w stanie powiedzieć, że
    lustro było szybsze jeśli chodzi o AF. Jeżeli były jakieś różnice, to
    były one na granicy percepcji, wg. mnie nie do zauważenia w normalnym
    użytkowaniu. Niektórzy producenci zrobili naprawdę duży krok do przodu
    jeśli chodzi o szybkość kontrastowego AF. Oczywiście jasnym jest że
    lustra klasy D3/D700 czy Olek E3 jeszcze biją na głowę jakikolwiek AF na
    kontrast, ale śmiem twierdzić iż między puszkami entry level a chociażby
    panasonikami m4/3 różnica w szybkości pracy af jest niezauważalna
    (generalnie jest wystarczająco szybko:)).

    > Dzięki temu sporo kupujacych woli nadal kupić lustrzankę. W
    > moemncie, gdy te przewagi znikną - a kiedyś rozwój technologii do tego
    > doprowadzi - rozwiązania oparte o lustro znikną - bo nie bedą miały
    > jakichkolwiek zalet w porównaniu z EVIL-ami i ich dalsze rzozwijanie straci
    > sens. Jestem zresztą przekonany że juz dziś w laboaratoraich wszystkich
    > poważnych producentów aparatów trwaja intensywne prace nad technologiami
    > wizjerów elektronicznych...

    Podejrzewam, że w laboratoriach niekoniecznie związanych z producentami
    aparatów (a możliwe, że nie tylko w laboratoriach ale i w praktycznym
    użyciu) takie rozwiązania mogą już istnieć.

    > Tu się niei podejmuję szacowania terminu - ale może to byc czas znacznie
    > krótszy. Przypominam sobie w tym momencie gorące dyskusje spzred 10 lat na
    > pl. rec.foto - gdzie dyskutanci byli swiecie oburzeni na sugestie, że za
    > parę lat fotografia analogowa stanie sie niszową...

    Też mi się wydaje, że zniknięcie lustra z powszechnego użycia to będzie
    jednak krótszy czas niż 20 lat.

    --
    pozdrawiam
    marcin