    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Kątomierz - jak to działą
    Date: Wed, 28 Jan 2015 10:16:19 +0100
    <54c5e533$0$2141$65785112@news.neostrada.pl> <ma5fr3$lja$2@dont-email.me>
    <54c66f45$0$2643$65785112@news.neostrada.pl>
    <ma64tl$run$1@mx1.internetia.pl>
    <54c694ab$0$21540$65785112@news.neostrada.pl>
    <ma698p$agr$1@mx1.internetia.pl>
    <54c6acac$0$2140$65785112@news.neostrada.pl>
    <ma6glu$435$1@mx1.internetia.pl>
    <54c73e7e$0$2148$65785112@news.neostrada.pl>
    <ma7ibb$qap$1@srv.chmurka.net>
    <54c751e3$0$2157$65785112@news.neostrada.pl>
    <ma7sn6$u1j$1@srv.chmurka.net>
    <54c79637$0$21867$65785112@news.neostrada.pl>
    <ma88b0$2j6$1@srv.chmurka.net>
    <54c7a572$0$2153$65785112@news.neostrada.pl>
    <ma89ee$30p$1@srv.chmurka.net>
    <54c7b342$0$2146$65785112@news.neostrada.pl>
    <ma8tbs$agm$1@srv.chmurka.net>
    <54c7fd36$0$23533$65785112@news.neostrada.pl>
    <10pix8slu1f24$.1w26rrwe0pqky.dlg@40tude.net>

    Użytkownik "GLaF" <g...@n...takiego.numeru.pl> napisał w wiadomości
    news:10pix8slu1f24$.1w26rrwe0pqky.dlg@40tude.net...

    > Cała ta dyskusja jest OKDR, jeśli przez "mierzy" każdy rozumie 2 różne
    > pojęcia:
    > 1) - "pokazuje wynik"
    > 2) - "oddziałuje z wielkością fizyczną X" (i jej wartość przelicza na
    > jednostki wielkości Y)

    Masz rację. Dlatego od początku podejrzewałem, że Ghost ma na myśli 2 i o to
    go pytałem.
    Dwa razy nie dał odpowiedzi, a za trzecim napisał, że chodzi mu właśnie o
    oddziaływania wewnętrzne w akcelerometrze i w tej samej wypowiedzi, że to
    wnikanie do wnętrza to moje wymysły.

    Brat mi kiedyś tłumaczył, że jak z kimś dyskutuje po polsku i tamten nie
    rozumie co się mówi to on po prostu sobie odpuszcza. Chyba będę musiał
    nauczyć się tej sztuki (niestety sprzecznej z moją naturą) :).

> [...]
    > musi!) być siła, a między X i Y może być cała masa innych wielkości (np.
    > napięcie elektryczne, wychylenie). Bez podania konkretnego modelu nie ma
    > sensu mówić, czy X jest siłą, czy przyspieszeniem.
    >
    > Sensowne jest mówić jaki wynik pokazuje akcelerometr. Pokazuje wielkość Y,
    > która w układzie SI jest wyskalowana w m/s^2. Czym jest Y?
    > Y to wektorowa różnica A - G. Gdzie A to przyspieszenie akcelerometru, a G
    > jest sumą natężenia pola grawitacyjnego F i przyspieszenia odśrodkowego A'
    > (a może różnicą nie sprawdzałem znaków). Ponieważ na Ziemi |A'| << |F|,

    Nie chcę wszczynać nowej dyskusji, ale nie ma przyspieszenia odśrodkowego
    :).
    Gdyby przedmiotom na powierzchni Ziemi nadać przyspieszenie odśrodkowe to
    nie tylko poleciały by po prostej stycznej do powierzchni Ziemi ale po
    krzywej oddalającej się od powierzchni szybciej niż ta prosta.
    Aby przedmioty na powierzchni nie odleciały wypadkowa działających na nie
    sił musi być skierowana dośrodkowo i nadawać im odpowiednie przyspieszenie
    dośrodkowe. Siła grawitacji jest większa od obserwowanej siły nacisku
    przedmiotów na powierzchnię właśnie o tę niezbędną siłę dośrodkową.
    P.G.