    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Kątomierz - jak to działą
    Date: Wed, 28 Jan 2015 09:55:14 +0100
    <54c5e533$0$2141$65785112@news.neostrada.pl> <ma5fr3$lja$2@dont-email.me>
    <54c66f45$0$2643$65785112@news.neostrada.pl>
    <ma64tl$run$1@mx1.internetia.pl>
    <54c694ab$0$21540$65785112@news.neostrada.pl>
    <ma698p$agr$1@mx1.internetia.pl>
    <54c6acac$0$2140$65785112@news.neostrada.pl>
    <ma6glu$435$1@mx1.internetia.pl>
    <54c73e7e$0$2148$65785112@news.neostrada.pl>
    <ma7ibb$qap$1@srv.chmurka.net>
    <54c751e3$0$2157$65785112@news.neostrada.pl>
    <ma7sn6$u1j$1@srv.chmurka.net>
    <54c79637$0$21867$65785112@news.neostrada.pl>
    <ma88b0$2j6$1@srv.chmurka.net>
    <54c7a572$0$2153$65785112@news.neostrada.pl>
    <ma89ee$30p$1@srv.chmurka.net>
    <54c7b342$0$2146$65785112@news.neostrada.pl>
    <ma8tbs$agm$1@srv.chmurka.net>
    <54c7fd36$0$23533$65785112@news.neostrada.pl>

    news:54c7fd36$0$23533$65785112@news.neostrada.pl...

    > Pozorny ... ale jedzie pociag po luku toru o promieniu R - policz
    > dopuszczalna predkosc maksymalna bez uzywania sil pozornych :-)

    Zawsze wolę się posługiwać wielkościami rzeczywistymi niż urojonymi.
    Siła dośrodkowa niezbędna do nadania pociągowi ruchu po łuku (zależna od
    prędkości) przyłożona do kół wywołuje moment obrotowy (patrząc na poprzeczny
    przekrój pociągu) względem środka ciężkości tego przekroju. Jest ona
    równoważona różnicą sił oddziaływania prawego i lewego toru na pociąg. Suma
    tych dwu sił musi być równa sile grawitacji. Granicą jest, gdy dla
    zrównoważenia momentu obrotowego jedna z tych sił będzie musiała być 0.

    Tak mi się skojarzyło. Jakby wagon był bardzo długi i miał dwa wózki na
    końcach (nie przegubowy) to fakt, że na łuku jego środek ciężkości jedzie
    wewnątrz łuku działa na naszą korzyść pozwalając jechać szybciej. Jakby był
    odpowiednio długi to może nawet nie dało by się przejechać ze zbyt małą
    prędkością bo by się przewrócił do środka :).

    > Akcelerometr z definicji mierzy przyspieszenie :-)
    > Nawet jesli w srodku mierzy sile.
    > W nielicznych przypadkach mierzy przyspieszenie z pomiarow przemieszczenia
    > czy predkosci.

    Dla mnie oczywiste, bo jest to z definicji i nie rozumiem skąd się biorą
    ludzie dla których oczywistości nie są oczywiste.
    Ale podobno właśnie tacy co nie wiedzą, że coś jest oczywiste stają się
    wynalazcami.
    P.G.