  • 1. Data: 2018-05-04 18:13:20
    Temat: Kamerka samochodowa raz jeszcze
    Od: Kviat

    Przekopałem wątki, poczytałem, przejrzałem rankingi, obejrzałem filmiki
    z różnych. I nadal jestem głupi jak byłem, po którejśtam jeż nie
    wiedziałem z czym porównuję i czy przypadkiem już jej nie sprawdzałem...
    Za dużo tego jest, nazwy, numery modeli, masakra jakaś.
    Przyszedł czas na zakup kamerki do samochodu, a może, przy okazji, nie
    tylko do samochodu... Myślałem, że uda mi się coś wybrać samodzielnie...

    Nie potrzebuję jakichś cudów (w zasadzie to nie wiem czy potrzebuję, bo
    nie używałem :)) wi-fi, czy gps. Z tego co wyczytałem to lepsze 30
    kl/sek niż 25 kl/sek (przemknęły mi też takie z 60 kl.sek, ale chyba
    przy mniejszych rozdzielczościach).
    Zależy mi na jakości nagrania, długości nagrania (żeby nie nadpisywało
    po 15 minutach, raczej ze 2-3 godziny, ale to pewnie zależy od karty, a
    z tego co widzę to niektóre modele przyjmują max 32GB), oraz na
    możliwości użycia poza samochodem.

    Przykłady:
    SJCAM SJ5000X Elite
    https://www.pcworld.pl/testy/Test-wideorejestratora-
    SJCAM-SJ5000X-Elite,408991.html?ranking=403995
    ("którego będziesz mógł używać zarówno w samochodzie, jak i jako zwykłej
    kamery")

    Orllo FALCON 4K
    https://www.pcworld.pl/testy/Test-kamery-samochodowe
    j-ORLLO-FALCON-4K,409086.html?ranking=403995
    ("Kamera samochodowa ORLLO FALCON 4K z Gps to pierwsza kamera
    nagrywająca w rozdzielczości 4K Ultra HD", "Obsługa kart pamięci do 128GB")
    Ale nie mogę znaleźć informacji, czy działa na akumulatorach, czyli poza
    autem...

    Lamax Drive C7
    https://www.pcworld.pl/testy/Lamax-Drive-C7,409331.h
    tml?ranking=403995
    ("długi czas pracy bez konieczności podłączenia do zasilania - nawet do
    24 godzin" - zakładam, że w stanie czuwania, a nie nagrywania :), ale to
    dobrze rokuje na czas nagrywania. Ale "Maksymalna obsługiwana pojemność
    to 32 GB" - wystarczająca?)

    Wiem, "zewnętrzną" hmmm... kamerę :) mam w smartfonie, a do samochodu
    mogę też użyć GoPro (bo i takie sugestie wyczytałem), ale szukam jednak
    rozwiązania bardziej samochodowego.
    Rozwiązania wbudowane w lusterko raczej mnie nie interesują...

    Cenowo celuję w średnią(?) półkę 400-700 zł, ale jak będę przekonany, to
    i zapłacę tyle ile trzeba.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2018-05-04 22:21:09
    Temat: Re: Kamerka samochodowa raz jeszcze
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-05-04 o 18:13, Kviat pisze:

    > Przekopałem wątki, poczytałem, przejrzałem rankingi, obejrzałem filmiki
    > z różnych. I nadal jestem głupi jak byłem,

    Witaj w klubie. Ja jestem etap dalej - kupiłem kamerę po obejrzeniu N
    filmów a potem i tak psy wieszałem na tym modelu. Wybrałem kamerę
    tył/przód (tzn 2 współpracujące kamery) - MiVue 792D.

    http://www.benchmark.pl/aktualnosci/mio-mivue-792-wi
    deorejestrator-z-wyzszej-polki.html

    Autor artykułu nie dodał, ze ta wyższa półka zamontowana jest w sroczu.
    Nie będę tego rozwijał bo znajdziesz tu dyskusję o niej. Poniżej moje
    komentarze.

    > Nie potrzebuję jakichś cudów (w zasadzie to nie wiem czy potrzebuję, bo
    > nie używałem :)) wi-fi,

    Zdecydowanie bez sensu opcja - przynajmniej w powyższej. W zamierzeniu
    służy ona do przesyłania filmów na smarfona / komputer bez konieczności
    wyciągania karty. W praktyce tak różowo nie jest. Przesłanie zapisu w
    ten sposób trwa 10x wolniej niż mogłoby. Jeden film to dłuuuugie minuty.
    Jeśli będziesz chciał kilka filmów pobrać - weź sobie książkę do poczytania.

    Połączenie się po WiFi w trybie bezpośrednim (SMB) - można specjalną
    aplikację zainstalować i bezpośrednio grzebać na karcie - przyspieszyło
    u mnie transfer ok 10x. Natomiast to i tak mało w stosunku do włożenia
    karty w czytnik USB3 (karta musi być szybka by móc zaobserwować różnice).

    Trzeba pamiętać, że pliki są ogromne. Np. full HD przy 60kl/s to 450MB
    na 3 minuty. Przy 30tu wychodziło ok 330MB - nieproporcjonalnie bo
    lepiej się kompresują klatki gdy są bardzo podobne jedna do drugiej.
    Przy szybkim framerate masz więcej tych podobnych do sąsiednich.

    > czy gps.

    Moim zdaniem tak. Może się przydać. Kamera może wtedy rejestrować i
    prędkość i położenie. W razie zdarzania masz dokładną pozycję.

    > Z tego co wyczytałem to lepsze 30
    > kl/sek niż 25 kl/sek (przemknęły mi też takie z 60 kl.sek, ale chyba
    > przy mniejszych rozdzielczościach).

    W mojej 60kl mam z zachowaniem rozdzielczości akurat. Zwiększa szansę na
    odczytanie detali jak nr. rejestracyjne poruszających się aut.

> [...]
    > po 15 minutach, raczej ze 2-3 godziny, ale to pewnie zależy od karty, a
    > z tego co widzę to niektóre modele przyjmują max 32GB), oraz na

    Karta 32M jest za mała. Sam używam 128M, co starcza przy 60kl u mnie na
    14h zapisu. Przy dwóch kamerach - zaledwie 7h.

    A co do jakości - najlepiej oglądać filmy bezpośrednio z kamer. Można
    takie znaleźć w sieci. Na YT jakość masz zwykle znacząco pogorszoną.
    Najlepiej oceniać jakość oglądając stopklatkę - czy dasz radę odczytać
    numery rejestracyjne. Za dnia wiele kamer sobie poradzi. Najlepiej
    sprawdzić porę popołudniową i później. Kamery stosują mocną kompresję
    więc szumy samej kompresji mogą być na tyle duże, że zniszczą
    super-parametry przetwornika.

    Trzeba też brać pod uwagę, że nierzadko producenci kamer oszukują. Np.
    kamera nadrywa w 640x480 i oversampluje do HD. Napis na kamerze jest HD
    a obraz nieczytelny, rozmazany mimo iż piksele mówią o HD właśnie.

    Kolejna rzecz to kąt widzenia. Moim zdaniem 140 stopni wyznacza
    maksimum. Niby im szerzej tym więcej zobaczysz, ale wszelkie detale będą
    mniejsze. Wspomniane tablice rejestracyjne odczytasz gdy ktoś je położy
    na szybie przed kamerą przy dużych kątach. Sam musisz zadecydować.

    Znaczenie ma jasny obiektyw. F1/8 vs F2.0 robi sporą różnicę w nocy.

    Warto też poszukać modeli wyposażonych w przetworniki niskoszumiące np.
    Sony Starvis. Może nawet od tego zacząć poszukiwania. Jest kilka modeli
    na tym przetworniku zrobionych. Ma on niestety paskudną wadę - w
    okolicach po zachodzie słońca filmuje on na granatowo. W ciągu dnia i w
    nocy jest ok.

    Funkcjonalność: kontrola zmiany pasa praktycznie nigdy dobrze nie
    działa. Podobnie ostrzeganie przed kolizją. Nie ma sensu na to patrzeć.
    Tryb parkingowy oceniam jako bardzo potrzebny.

    > Wiem, "zewnętrzną" hmmm... kamerę :) mam w smartfonie, a do samochodu
    > mogę też użyć GoPro (bo i takie sugestie wyczytałem), ale szukam jednak
    > rozwiązania bardziej samochodowego.

    Słuszna droga. Smartfon pół szyby zasłoni a kamerę za lusterkiem można
    zamontować więc niczego nie zasłoni. W dodatku nie trzeba jej demontować
    za każdym razem.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 3. Data: 2018-05-05 10:44:01
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 4 May 2018 22:21:09 +0200, Marek S

    > Witaj w klubie.

    Techmoana pooglądajcie.
    https://www.youtube.com/playlist?list=PLFB79814F2400
    1328

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 4. Data: 2018-05-05 14:12:28
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 04.05.2018 o 18:13, Kviat pisze:
    > Przekopałem wątki, poczytałem, przejrzałem rankingi, obejrzałem filmiki
    > z różnych. I nadal ....
    nie. jakbyś przejrzał tą grupę, skończyłbyś na g1w
    w dzień, każda która rejestruje hd jest dobra. ilośc klatek- bez
    znaczenia, bo w gorszym oświetleniu nie "zdąży naświetlić" 60 fps.
    jasny obiektyw - ma znaczenie, ale przy pastikowych szkiełkach, różnice
    są marginalne. (jakbyś miał obiektyw wielkości szklanki - to tak!
    różnice zobaczysz "gołym okiem")
    Tak wiec g1w, albo rób porównanie filmików na YT w nocy, ale nie oczekuj
    czegoś lepszego w cenie poniżej 250% ceny g1w
    ToMasz

  • 5. Data: 2018-05-05 14:19:42
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-05-05 o 10:44, Myjk pisze:

    > Techmoana pooglądajcie.
    > https://www.youtube.com/playlist?list=PLFB79814F2400
    1328

    Słuszna uwaga.
    Zapomniałem dodać, że wysoka cena kamery nie oznacza wcale dobrej
    jakości ale z drugiej strony, za 100zł nie kupimy żadnej sensownej.
    Niedawno miałem chińską kamerkę kupioną kiedyś za ok. 500zł, której
    nazwa pojawiła się na rynku i zniknęła - jak to w no-name'ach bywa.
    Działała świetnie przez 2 lata a potem ... spłonęła. I to dosłownie.
    Kupiłem MiViue 792D za ponad 2x tyle i mocno się zdziwiłem, że jej
    jakość jest generalnie o klasę gorsza. Czytelność obrazu w średnich
    warunkach oświetleniowych jest fatalna relatywnie. Żeby nie oczerniać
    wyłącznie dodam, że w nocy z kolei jest o klasę lepsza od poprzedniej.
    Przetwornik Sony Starvis jest niedopracowany ale i tak go polecam. Co
    nie znaczy, że kamery jak z linku nie będą lepsze.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 6. Data: 2018-05-05 14:26:54
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-05-05 o 14:12, ToMasz pisze:

    > Tak wiec g1w, albo rób porównanie filmików na YT w nocy, ale nie oczekuj
    > czegoś lepszego w cenie poniżej 250% ceny g1w

    Mam pytanko. Rozważam pozbycie się MiVue 792D Dual jako niedopracowanej
    technologii. Czy mógłbyś polecić jakąś kamerę pracującą jako Dual?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 7. Data: 2018-05-05 16:12:57
    Od: Kviat

    W dniu 2018-05-04 o 22:21, Marek S pisze:

    > Witaj w klubie. Ja jestem etap dalej - kupiłem kamerę po obejrzeniu N
    > filmów a potem i tak psy wieszałem na tym modelu. Wybrałem kamerę
    > tył/przód (tzn 2 współpracujące kamery) - MiVue 792D.

    (...)

    > Słuszna droga. Smartfon pół szyby zasłoni a kamerę za lusterkiem można
    > zamontować więc niczego nie zasłoni. W dodatku nie trzeba jej demontować
    > za każdym razem.

    Dzięki za zainteresowanie.
    Poszperałem jeszcze i najbardziej mnie zmartwił w rejestratorach
    samochodowych praktycznie brak baterii. Albo bateria zapewniająca pracę
    przez maks kilka minut, albo kondensator, który w ogóle nie pozwala na
    działanie bez dostępu zasilania. Co mocno zawęża funkcjonalność tylko do
    samochodu.

    Trafiłem na coś takiego:
    SJCAM-SJ5000x-Elite

    "Tryb samochodowego rejestratora jazdy
    Kamera SJ5000x może być z powodzeniem wykorzystana także w charakterze
    rejestratora jazdy, bowiem posiada dedykowany tryb samochodowy z funkcją
    autostartu, tryb nagrywania w pętli, tryb detekcji ruchu, a także
    nienaganną jakość nagrań w nocy."
    Można też regulować kąt widzenia od 70 do 170.

    albo z trochę tańszych Soocoo S60

    I przy okazji fajna wodoszczelna zabawka na wakacje. Aparat, kamera i
    rejestrator samochodowy w jednym i cena nie zabija.
    Trochę zaczyna mnie niepokoić ilość gadżetów, każdy do czegoś innego,
    nawigacja, smartfon, aparat, rejestrator... Jak się jeździ gdzieś dalej,
    to zabawki i tak trzeba zabierać z samochodu, więc ograniczenie ich
    ilości ma swoje zalety.

    To dobry/zły pomysł?

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 8. Data: 2018-05-05 16:39:23
    Od: Kviat

    > nie.

    Tak.

    > jakbyś przejrzał tą grupę, skończyłbyś na g1w

    Jakbyś przeczytał, to co napisałem, to wiedziałbyś dlaczego nie
    skończyłem na g1w.
    Owszem, jest popularny i polecany. Nie wątpię, że w swoim przedziale
    cenowym bije konkurencję na głowę.
    https://www.wideorejestratory24.pl/kamera-samochodow
    a-g1wh-fullhd
    I pewnie bym się na niego zdecydował, gdybym miał ograniczony budżet do
    np. 300 zł
    Założyłem jednak, że poszukam (i popytam o podpowiedzi) o zabawki z
    wyższego przedziału cenowego, nie dlatego, że lubię wydawać kasę, ale
    dlatego, że praktycznie we wszystkich (jakie znalazłem)
    artykułach/blogach z poradami półka cenowa poniżej 300 zł była hmmm...
    jakby to powiedzieć, delikatnie mówiąc, że lepiej ją omijać.

> [...]
    > znaczenia, bo w gorszym oświetleniu nie "zdąży naświetlić" 60 fps.
    > jasny obiektyw - ma znaczenie, ale przy pastikowych szkiełkach, różnice

    To mógłbyś podpowiedzieć model ze szklanymi szkiełkami.

    >(jakbyś miał obiektyw wielkości szklanki - to tak!
    > różnice zobaczysz "gołym okiem")
    > Tak wiec g1w, albo rób porównanie filmików na YT w nocy, ale nie oczekuj
    > czegoś lepszego w cenie poniżej 250% ceny g1w

    I nie oczekuję.
    Chyba jednak rzeczywiście nie przeczytałeś tego co napisałem w pierwszym
    poście.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 9. Data: 2018-05-05 17:08:14
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-05-05 o 16:12, Kviat pisze:

> [...]
    > przez maks kilka minut, albo kondensator, który w ogóle nie pozwala na
    > działanie bez dostępu zasilania. Co mocno zawęża funkcjonalność tylko do

    To akurat nie jest "problemem" natury marketingowej czy widzimisię
    producenta. Też się kiedyś tą kwestią zainteresowałem. Pomierzyłem prąd
    czerpany przez 3 różne kamery i wyszło mi średnio 0.3A a dla duala 0.5A.
    Jeśli akumulator miałby podtrzymać pracę przez np. 1h, to powinien mieć
    pojemność przynajmniej 0.3Ah. Tymczasem wymiary geometryczna popularnego
    akumulatora 0.2Ah to 2x3x0.5cm. Wyobraź sobie jak duży musiałby być
    akumulator zapewniający dłuższą pracę kamery. Kamera też musiałaby być
    większa tym samym. Generalnie akumulator obecnie służy jedynie do tego
    by nie uszkodzić ostatniego zapisu po odłączeniu zasilania zewnętrznego.
    I tak to traktuj.

    Prze współczesnej technologii musimy się pogodzić z takim stanem rzeczy.
    Są kamery - jak moja - które posiadają moduł o kosmicznej cenie kilkuset
    zł, zapewniający pracę na parkingu przez długi czas. Taki powerbank z
    elementami logiki.

    W swoim aucie dorobiłem układ elektroniczny podający kamerze zasilanie z
    akumulatora na parkingu i wyłączający je po uruchomieniu i wyłączeniu
    silnika. Wyszło sporo taniej.

    Mnie bardziej zastanawia czemu w standardowym wyposażeniu aut nie ma
    kamer. Nie byłoby trzeba kombinować.

> [...]
    > nienaganną jakość nagrań w nocy."
    > Można też regulować kąt widzenia od 70 do 170.

    Ale on ma akumulator 900mAh zaledwie. To wielokrotnie mniej niż w
    zwykłej kamerze samochodowej - skoro tym się martwisz (niepotrzebnie).
    Co do jakości, generalnie: im większa matryca przy danej rozdzielczości
    tym lepiej. Co za tym idzie obiektyw też będzie większy a kamera także.
    Gdzieś trzeba wypośrodkować.

    > Jak się jeździ gdzieś dalej,
    > to zabawki i tak trzeba zabierać z samochodu, więc ograniczenie ich
    > ilości ma swoje zalety.
    >
    > To dobry/zły pomysł?

    Jestem zdania, że wszystko z umiarem. Nie po to kamerę kupuję by jej nie
    używać. Mam ją na stałe osadzoną. W ten sposób szkody parkingowe mam
    uwiecznione. Kamera na siebie zapracowała. Druga strona medalu jest
    taka, że np. kolega podróżujący do Szczecina nauczył się zabierania
    wszelkich zabawek bo ponoć tam znikają bardzo szybko wraz szybą boczną.
    Ciężko wyczuć co lepsze. W miastach masz Mobiparking z opcją
    ubezpieczenia - jakby co. Trzeba kombinować.

    Masz rację by nie obwieszać przedniej szyby licznymi gadgetami, głównie
    ze względów bezpieczeństwa. Ku mojemu zdumieniu, nawet na tej grupie są
    osoby, którym to nie przeszkadza. W końcu mamy 500+ więc jedno
    przejechane dziecko w te czy we wte nie robi różnicy :-D Starałem się
    rozwiązać ten problem lecz nie udało mi się w 100%. Potrzebowałem mieć
    kamerę, nawigację prowadzącą przez miejskie korki i Yanosika.
    Kombinowałem z Yanosikiem DVR ale to była wielka wtopa. Smartfon robiący
    za kamerę, nawigację i Yanosika jednocześnie - też niedobrze, choć
    jakość nagrywania ma czasem znacznie lepszą od kamer samochodowych. Tu
    chodziło o zbyt duże wymiary przy konieczności powieszenia go w polu
    widzenia (ze względu na kamerę). Ostatecznie stanęło na tym, że mam
    kamerę "dual" za lusterkiem wstecznym (nie ma jej w polu widzenia) i
    smartfona z nawigacją (Naviexpert) i Yanosikiem w dolnym lewym narożniku
    szyby - również ani kawałka asfaltu nie przysłania. Smartfona zabieram a
    kamerę zostawiam włączoną. Niech zarabia.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 10. Data: 2018-05-05 17:42:22
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > To mógłbyś podpowiedzieć model ze szklanymi szkiełkami.
    kamery? nie. dlaczego? Bo rejestrator jazdy, a w zasadzie jego nagranie
    ma być materiałem dowodowym, czymś co pozwoli mi uprościć postępowanie
    sądowe, albo odeprzeć niesłuszne zarzuty. do tego nagranie musi byc
    przyzwolitej jakości. na filmikach "rosja to stan umysłu" albo polskie
    drogi, większośc ma jakość zdecydowanie gorsza niż g1w, a całkiem dobrze
    spełniają postawiony wyżej warunek. tak więc g1w spełnia z nawiązką
    oczekiwania, więc po co wydawać więcej kasy? NAprzykład aby mieć lepszy
    obraz nocą. I to wbrew pozorom jest problem. bo lepszy, na nasze oko to
    lekko jaśniejszy, pokazujący więcej szczegółów, ale tak naprawdę testem
    ostatecznym jest możliwość odczytania tablicy rejestracyjnej samochodu
    jadącego z naprzeciwka. czy jakaś kamera za 300zł to potrafi? za 600?
    myślę że nie. jakość jest lepsza ale nie wystarczająca.
    Więc konkluzja jest taka: w dzień - g1w w nocy? drooooogi sprzęt i nie
    dający 100% gwarancji wystarczająco dobrego materiału.
    co mogę polecić? Nagrywanie telefonem. z tego co pamiętam galaxy s3
    "widzi" w ciemności o wiele więcej niż kamera w jego cenie obecnej :)
    sam sprawdź.
    ToMasz
    ps. jakbys chciał porównywać czyste dane katalogowe kamer, to w nocy
    będzie lepiej "widziała" tak która ma większą _w milimetrach_ matryce i
    mniej megapixeli. mniej, bo na każdy z nich przypadnie więcej światła...