-
11. Data: 2009-08-21 20:21:58
Temat: Re: Kalibracja
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Fri, 21 Aug 2009, Hue Saturation wrote:
> a propos ulubionej przestrzeni. Mam w swoim eos 400D do wyboru aRGB i sRGB.
> Jaka przewage bedzie mial wybor aRGB w aparacie,
Do kompletu, wraz z rozważaniem potencjalnych zalet takiego wyboru
(niezależnie od poddawania ich w wątpliwość), wypada dopisać pytanie
o koszt (albo wady jak kto woli).
Bo jedna strona, to niezaprzeczalny fakt, iż to że Twój *dzisiejszy*
monitor nie obejmuje gamutu, nie oznacza iż zawsze tak będzie,
w końcu kolorowe zdjęcia sprzed ponad 100 lat też nas mogą cieszyć
(a twórcy mieli poważny kłopot z pomysłem jak to obejrzeć).
Ale jest druga strona - skoro nie ma mowy o RAW, 16-bit na kolor
i tym podobnych wynalazkach, trzeba założyć iż chodzi o "przyjęte
standardy".
A biorąc pod uwagę, iż 8-bit kodowanie już daje rozdzielczość którą
tylko w optymistycznej wersji można uznać za "na granicy postrzegania"
(a tak naprawdę sytuację ratuje tylko statystyczna różnorodność
sąsiednich kolorów, znaczy rzadkie występowanie bardzo ładodnych
przejść tonalnych - z drobnymi wyjątkami typu "niebo"), to owa
cena wymaga rozwagi.
"Rozciągając" gamut, czyli objętą przestrzeń barw, musimy albo
zwiększyć gęstość kwantyzacji (zachowując bezwzględną rozdzielczość),
co kłóci się z używanymi standardami kodowania koloru (jak JPG),
albo pogodzić się, że kwantyzacja będzie rzadsza - czyli obraz
sRGB upakowany do aRGB będzie wykorzystywał tylko *część*
rozdzielczości (względem koloru). I tak małej...
pzdr, Gotfryd
-
12. Data: 2009-08-22 13:10:05
Temat: Re: Kalibracja
Od: Tom01 <b...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>
Kamil pisze:
> Dobrze, to jak mam wykorzystac plik i odbitke referencyjna, ktore
> dostalem z labu ?
Wyrzucić.
--
Tomasz Jurgielewicz
Masz ochotę zapytać mnie o monitory specjalistyczne?
Masz problem z kolorem? Wal śmiało!
monitory.mastiff.pl, gg: 189335, skype: zpkmastiff
-
13. Data: 2009-08-22 13:11:56
Temat: Re: Kalibracja
Od: Tom01 <b...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>
Hue Saturation pisze:
> Zaraz, zaraz pod cos musze przeciez ustawic monitor bo jezeli np zjade
> suwakami do kracowych wartosci kontrastu, jasnosci, czerwonego,
> niebieskiego i zielonego to przeciez podglad (np. w PS proof setup) z
> wlaczeniem profilu labu nie poakze mi nawet przyblizonych kolorow jakie
> uzyskam na odbitce. Dobrze pisze czy zupelnie sie myle ?
Monitor się nie ustawia "pod coś", tylko do określonych parametrów i
"opisuje się" jego charakterystykę w profilu. Do aplikacji graficznej z
zarządzaniem barwą podpina się ww profil, profil urządzenia wyjściowego
o ona sama martwi się o symulację jak wyjdzie z maszyny, wyświetlając ją
na Pana monitorze.
--
Tomasz Jurgielewicz
Masz ochotę zapytać mnie o monitory specjalistyczne?
Masz problem z kolorem? Wal śmiało!
monitory.mastiff.pl, gg: 189335, skype: zpkmastiff
-
14. Data: 2009-09-12 11:00:33
Temat: Re: Kalibracja
Od: "dan" <d...@g...pl>
Użyszkodnik "Tom01" <b...@p...mastiff.popraw.kolejnosc> w wiadomości
news:h6oqvi$ris$2@atlantis.news.neostrada.pl napisał coś takiego:
> Monitor się nie ustawia "pod coś", tylko do określonych parametrów i
> "opisuje się" jego charakterystykę w profilu. Do aplikacji graficznej
> z zarządzaniem barwą podpina się ww profil, profil urządzenia
> wyjściowego o ona sama martwi się o symulację jak wyjdzie z maszyny,
> wyświetlając ją na Pana monitorze.
Podłącze się ze swoimi pytaniami/wątpliwościami.
Wykonałem testową odbitkę 30x40cm na Frontierze 570 (poprosiłem o wyłączenie
automatycznej korekcji). Wyszła nieźle, jasność/kontrast prawie identyczna a
kolory dość zbliżone do tego co mam na monitorze LCD (NEC 1970NX).
Ponieważ z kolorów nie jestem zadowolony w 100%, postanowiłem doczytać i
spróbować uzyskać na monitorze takie kolory, jak na odbitce.
Sciągnąłem poradnik pt. "Consistent Color Reproduction in Fujifilm Frontier
Systems"
(http://www.fujifilm.eu/eng_media/Frontier_ICC-workf
lows_01-06-english.pdf)
i zgodnie tym co przeczytałem na 12-ej, 16-ej i 17-ej stronie PDF-a,
postanowiłem podejrzeć zdjęcie używając opcji Proof Setup w Photoshopie z
ustawionym odpowiednim profilem ICC.
I tu pojawił się pierwszy problem. W jednym miejscu do podglądu sugerują
użycie profilu papieru (str. 12) a w drugim (str. 16 i 17) profilu maszyny.
Odbitka została wykonana na papierze Fuji Crystal Archive Supreme, do
którego profilu na stronach Fujifilm (europejskiej i niemieckiej) nie
znalazłem. Sciągnąłem więc dwa profile stąd:
http://www.azfoto.pl/page.php?id_kat=31
Dokładnie te:
Fuji_Frontier-sRGB_CA-Type-II_V2.icc
Fuji_Frontier-sRGB_CA-Type-ONE_V2.icc
Profil maszyny także sciągnąłem (ze strony Fujifilm). Zainstalowałem
wszystkie, odpaliłem szopa, Proof Setup z włączonym podglądem i zmieniałem
profile z zaznaczoną opcją Preserve Color Numbers. No i rzeczywiście na
podglądzie kolory są bliższe tym na odbitce (patrze na nią w świetle
dziennym). Ale... odbitka ma lekki cyjanowo-zielony zafarb, którego nawet
Proof Setup nie pokazuje dokładnie.
Co mogę jeszcze zrobić, aby lepiej panować nad kolorami na odbitkach?
Sprofilować monitor? Kiedyś (tuż po zakupie) robił mi to znajomy jakimś
Spyderem, ale.. to chyba była tylko jasność/kontrast.
Liczę na to, że są jeszcze jakieś inne opcje niż zakup lepszego monitora.
--
Pozdrawiam,
dan
-
15. Data: 2009-09-12 11:21:32
Temat: Re: Kalibracja
Od: Tom01 <b...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>
dan pisze:
> Ponieważ z kolorów nie jestem zadowolony w 100%, postanowiłem doczytać i
> spróbować uzyskać na monitorze takie kolory, jak na odbitce.
A po jakie licho? Odbitka ma wyjść taka jak na monitorze a nie odwrotnie.
> postanowiłem podejrzeć zdjęcie używając opcji Proof Setup w Photoshopie
> z ustawionym odpowiednim profilem ICC.
>
> I tu pojawił się pierwszy problem. W jednym miejscu do podglądu sugerują
> użycie profilu papieru (str. 12) a w drugim (str. 16 i 17) profilu
> maszyny. Odbitka została wykonana na papierze Fuji Crystal Archive
> Supreme, do którego profilu na stronach Fujifilm (europejskiej i
> niemieckiej) nie znalazłem. Sciągnąłem więc dwa profile stąd:
> http://www.azfoto.pl/page.php?id_kat=31
Profil jest robiony na konkretnym egzemplarzu maszyny, dla konkretnego
papieru. Ściąganie przypadkowych, lub fabrycznych nie ma większego sensu.
> Co mogę jeszcze zrobić, aby lepiej panować nad kolorami na odbitkach?
> Sprofilować monitor?
Skalibrować tor wyświetlania, oraz zaopatrzeć się w profil maszyny na
którą będzie puszczana odbitka.
--
Tomasz Jurgielewicz
Masz ochotę zapytać mnie o monitory specjalistyczne?
Masz problem z kolorem? Wal śmiało!
monitory.mastiff.pl, gg: 189335, skype: zpkmastiff
-
16. Data: 2009-09-12 11:58:22
Temat: Re: Kalibracja
Od: Czornyj <m...@c...pl>
Minilaby mają uknuty jeden uśredniony profil dla wszystkiego co się
rusza, do którego konwertują sobie przyniesione zdjęcia. Ten też
zapewne cudowny profil udostępniono w minilabie. Konwertować do tego
czegoś nie ma sensu a nawet jest to niebezpieczne, bo maszyna może
mieć zapięte traktowanie wszystkiego jako sRGB, a wtedy zdjęcie
skonwertowane do przestrzeni generycznej potraktuje jako sRGB i dokona
podwójnej konwersji, czego efekt będzie raczej w głębokiej dupie.
Oczywiście dokładność tego typu profili nie powala na kolana.
Monitora nie da się skalibrować na oko tak, by uzyskać zgodność z tym,
co mamy na odbitce. Monitor kalibruje się pod używaną przez na
syntetyczną przestrzeń edycyjną - np. pod sRGB, tj do gamma 2,2 temp.
6500K i kontrastowości ok. 400:1. Następnie na tak skalibrowanym i
oprofilowanym monitorze wyświetlamy zdjęcie i włączamy softproofing z
zapiętym profilem urządzenia wyjściowego, przy czym zgodność wizualna
zależy jeszcze od dokładności profilu, jakości oświetlenia oraz
otoczenia, w jakim jest ono oglądane no i możliwości samego monitora.
Z dużą dozą prawdopodobieństwa można założyć, że odbitka z minilabu
skonwertowana do uśrednionej przestrzeni barwnej wyświetlona nawet na
najcudniejszym monitorze i oglądana w kabinie proofingowej nie powali
nas wielką zgodnością barw.
-
17. Data: 2009-09-12 12:47:33
Temat: Re: Kalibracja
Od: "dan" <d...@g...pl>
Użyszkodnik "Tom01" <b...@p...mastiff.popraw.kolejnosc> w wiadomości
news:h8g0cd$ej7$1@atlantis.news.neostrada.pl napisał coś takiego:
> A po jakie licho? Odbitka ma wyjść taka jak na monitorze a nie
> odwrotnie.
Wiem o tym. To była prymitywna próba sprawdzenia, czy soft proof wykonany
PRZED wysłaniem pliku do Labu coś by pomógł.
> Profil jest robiony na konkretnym egzemplarzu maszyny, dla konkretnego
> papieru. Ściąganie przypadkowych, lub fabrycznych nie ma większego
> sensu.
Wyszedłem z założenia, że lepsze to niż nic. Poza tym uwierzyłem w to, co
pisali w tym poradniku ;-)
> Skalibrować tor wyświetlania, oraz zaopatrzeć się w profil maszyny na
> którą będzie puszczana odbitka.
Ale czy profilowanie tego Neca ma sens? To chyba nie jest graficzny monitor,
tylko biurowy.
Z profilem maszyny może być problem, bo to Frontier w MediaMarkcie, gdzie
30x40 kosztuje 7,99. Na jakość nie narzekam.. w tym konkretnym przypadku nie
ona jest priorytetem. Dzięki niskiej cenie, nie żal mi przykleić odbitki
taśmą klejącą gdziekolwiek. Jak się zniszczy, zrobie nową. Ważniejsze prace
oddaje w zupełnie inne miejsce, gdzie jest dobry, skalibrowany monitor i od
razu widzę, co dostane na wydruku z Epsona. Podsumowując - chodzi o to, żeby
jak najmniejszym nakładem środków uzyskać maksimum efektów z taniego labu.
Po prostu lubię duże odbitki i chciałbym mieć ich jak najwięcej wokół siebie
:-)
--
Pozdrawiam,
dan
-
18. Data: 2009-09-12 13:37:47
Temat: Re: Kalibracja
Od: Czornyj <m...@c...pl>
On 12 Wrz, 14:47, "dan" <d...@g...pl> wrote:
> Użyszkodnik "Tom01" <b...@p...mastiff.popraw.kolejnosc> w
wiadomościnews:h8g0cd$ej7$1@atlantis.news.neostrada.
plnapisał coś takiego:
>
> > A po jakie licho? Odbitka ma wyjść taka jak na monitorze a nie
> > odwrotnie.
>
> Wiem o tym. To była prymitywna próba sprawdzenia, czy soft proof wykonany
> PRZED wysłaniem pliku do Labu coś by pomógł.
>
> > Profil jest robiony na konkretnym egzemplarzu maszyny, dla konkretnego
> > papieru. Ściąganie przypadkowych, lub fabrycznych nie ma większego
> > sensu.
>
> Wyszedłem z założenia, że lepsze to niż nic. Poza tym uwierzyłem w to, co
> pisali w tym poradniku ;-)
>
> > Skalibrować tor wyświetlania, oraz zaopatrzeć się w profil maszyny na
> > którą będzie puszczana odbitka.
>
> Ale czy profilowanie tego Neca ma sens? To chyba nie jest graficzny monitor,
> tylko biurowy.
>
> Z profilem maszyny może być problem, bo to Frontier w MediaMarkcie, gdzie
> 30x40 kosztuje 7,99. Na jakość nie narzekam.. w tym konkretnym przypadku nie
> ona jest priorytetem. Dzięki niskiej cenie, nie żal mi przykleić odbitki
> taśmą klejącą gdziekolwiek. Jak się zniszczy, zrobie nową. Ważniejsze prace
> oddaje w zupełnie inne miejsce, gdzie jest dobry, skalibrowany monitor i od
> razu widzę, co dostane na wydruku z Epsona. Podsumowując - chodzi o to, żeby
> jak najmniejszym nakładem środków uzyskać maksimum efektów z taniego labu.
> Po prostu lubię duże odbitki i chciałbym mieć ich jak najwięcej wokół siebie
> :-)
>
> --
> Pozdrawiam,
> dan
O ironio - im gorszy monitor, tym większą poprawę sytuacji daje
kalibracja i profilowanie. Oczywiście cudów nie będzie, ale może być
lepiej.
Co do profili - lepiej użyć softproofingu z zapiętym profilem
generycznym, niż niczego, bez softproofingu oglądamy zdjęcie w
odniesieniu do sceny (na tyle, na ile poprawnie skalibrowany jest
monitor), nie zaś w odniesieniu do urządzenia wyjściowego. Oczywiście
efekt jest wypadkową tego, na ile profil monitora i minilabu
odopowiada stanowi faktycznemu - czyli im bardziej rozkalibrowany
będzie monitor i maszyna, tym symulacja będzie mniej dokładna (do tego
dochodzi jeszcze kwestia oświetlenia).
-
19. Data: 2009-09-12 13:41:23
Temat: Re: Kalibracja
Od: Czornyj <m...@c...pl>
On 12 Wrz, 14:47, "dan" <d...@g...pl> wrote:
> Użyszkodnik "Tom01" <b...@p...mastiff.popraw.kolejnosc> w
wiadomościnews:h8g0cd$ej7$1@atlantis.news.neostrada.
plnapisał coś takiego:
>
> > A po jakie licho? Odbitka ma wyjść taka jak na monitorze a nie
> > odwrotnie.
>
> Wiem o tym. To była prymitywna próba sprawdzenia, czy soft proof wykonany
> PRZED wysłaniem pliku do Labu coś by pomógł.
>
> > Profil jest robiony na konkretnym egzemplarzu maszyny, dla konkretnego
> > papieru. Ściąganie przypadkowych, lub fabrycznych nie ma większego
> > sensu.
>
> Wyszedłem z założenia, że lepsze to niż nic. Poza tym uwierzyłem w to, co
> pisali w tym poradniku ;-)
>
> > Skalibrować tor wyświetlania, oraz zaopatrzeć się w profil maszyny na
> > którą będzie puszczana odbitka.
>
> Ale czy profilowanie tego Neca ma sens? To chyba nie jest graficzny monitor,
> tylko biurowy.
>
> Z profilem maszyny może być problem, bo to Frontier w MediaMarkcie, gdzie
> 30x40 kosztuje 7,99. Na jakość nie narzekam.. w tym konkretnym przypadku nie
> ona jest priorytetem. Dzięki niskiej cenie, nie żal mi przykleić odbitki
> taśmą klejącą gdziekolwiek. Jak się zniszczy, zrobie nową. Ważniejsze prace
> oddaje w zupełnie inne miejsce, gdzie jest dobry, skalibrowany monitor i od
> razu widzę, co dostane na wydruku z Epsona. Podsumowując - chodzi o to, żeby
> jak najmniejszym nakładem środków uzyskać maksimum efektów z taniego labu.
> Po prostu lubię duże odbitki i chciałbym mieć ich jak najwięcej wokół siebie
> :-)
>
> --
> Pozdrawiam,
> dan
O ironio - im gorszy monitor, tym większą poprawę sytuacji daje
kalibracja i profilowanie. Oczywiście cudów nie będzie, ale może być
lepiej.
Co do profili - lepiej użyć softproofingu z zapiętym profilem
generycznym, niż niczego, bez softproofingu oglądamy zdjęcie w
przestrzeni edycyjnej, nie zaś w przestrzeni barwnej urządzenia
wyjściowego. Oczywiście
efekt jest wypadkową tego, na ile profil monitora i minilabu
odopowiada stanowi faktycznemu - czyli im bardziej rozkalibrowany
będzie monitor i maszyna, tym symulacja będzie mniej dokładna (do
tego
dochodzi jeszcze kwestia oświetlenia).
-
20. Data: 2009-09-12 13:55:23
Temat: Re: Kalibracja
Od: "dan" <d...@g...pl>
Użyszkodnik "Czornyj" <m...@c...pl> w wiadomości
news:58428578-b631-402b-8400-bd16c6a3bbc3@38g2000yqr
.googlegroups.com
napisał coś takiego:
> Co do profili - lepiej użyć softproofingu z zapiętym profilem
> generycznym, niż niczego, bez softproofingu oglądamy zdjęcie w
> przestrzeni edycyjnej, nie zaś w przestrzeni barwnej urządzenia
> wyjściowego. Oczywiście
> efekt jest wypadkową tego, na ile profil monitora i minilabu
> odopowiada stanowi faktycznemu - czyli im bardziej rozkalibrowany
> będzie monitor i maszyna, tym symulacja będzie mniej dokładna (do
> tego
> dochodzi jeszcze kwestia oświetlenia).
Dzięki za odpowiedź Czornyj!
Przed chwilą posłałem do MediaMarktu plik obrobiony przy włączonym soft
proofie z użyciem generycznego profilu do wszystkich Frontierów. Zobaczymy,
co wyjdzie ;)
--
Pozdrawiam,
dan