  • Data: 2009-08-21 20:21:58
    Temat: Re: Kalibracja
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 21 Aug 2009, Hue Saturation wrote:

    > a propos ulubionej przestrzeni. Mam w swoim eos 400D do wyboru aRGB i sRGB.
    > Jaka przewage bedzie mial wybor aRGB w aparacie,

    Do kompletu, wraz z rozważaniem potencjalnych zalet takiego wyboru
    (niezależnie od poddawania ich w wątpliwość), wypada dopisać pytanie
    o koszt (albo wady jak kto woli).
    Bo jedna strona, to niezaprzeczalny fakt, iż to że Twój *dzisiejszy*
    monitor nie obejmuje gamutu, nie oznacza iż zawsze tak będzie,
    w końcu kolorowe zdjęcia sprzed ponad 100 lat też nas mogą cieszyć
    (a twórcy mieli poważny kłopot z pomysłem jak to obejrzeć).
    Ale jest druga strona - skoro nie ma mowy o RAW, 16-bit na kolor
    i tym podobnych wynalazkach, trzeba założyć iż chodzi o "przyjęte
    standardy".
    A biorąc pod uwagę, iż 8-bit kodowanie już daje rozdzielczość którą
    tylko w optymistycznej wersji można uznać za "na granicy postrzegania"
    (a tak naprawdę sytuację ratuje tylko statystyczna różnorodność
    sąsiednich kolorów, znaczy rzadkie występowanie bardzo ładodnych
    przejść tonalnych - z drobnymi wyjątkami typu "niebo"), to owa
    cena wymaga rozwagi.
    "Rozciągając" gamut, czyli objętą przestrzeń barw, musimy albo
    zwiększyć gęstość kwantyzacji (zachowując bezwzględną rozdzielczość),
    co kłóci się z używanymi standardami kodowania koloru (jak JPG),
    albo pogodzić się, że kwantyzacja będzie rzadsza - czyli obraz
    sRGB upakowany do aRGB będzie wykorzystywał tylko *część*
    rozdzielczości (względem koloru). I tak małej...

    pzdr, Gotfryd