    From: "Cavallino" <c...@k...pl>
    Newsgroups: pl.rec.telewizja
    Subject: Re: Kabel HDMI - co polecacie
    Date: Sun, 15 Jan 2012 22:11:56 +0100

    Użytkownik "Mirek Ptak" <n...@n...pl> napisał w wiadomości
    news:jev930$3qo$1@inews.gazeta.pl...
    > Dnia 2012-01-15 17:15, *Cavallino* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby
    > odpisać:
    >
    > Niekoniecznie. Bardzo zależy to od konfiguracji czytnika. Ja na ten
    > przykład odpowiadam teraz na Twój post wysłany w UTF-8 i mój czytnik
    > automatycznie takie cytowanie ustawił w tej odpowiedzi.

    Oczywiście i każdy czytnik tak robi.
    A jakie kodowanie wystawiłby gdybym nie miał zdeklarowanego charsetu, tak
    jak nie miał autor wątku?
    Domyślne.

    I jeśli domyślnym byłby UTF-8, to zrobiłby krzaki, dokładnie tak samo jak
    zrobił czytnik Gienka.
    Dlatego NIE NALEŻY go stosować domyślnie, trzeba się dostosować do faktów
    (czyli wziąć pod uwagę posty z brakiem kodowania w nagłówku, za to użytym
    zazwyczaj 8859-2, które od dawna MS ustawia standardowo w OE), a nie do tego
    czy zezwolono opcjonalnie używać UTF-8 czy też nie.

    > Problem Gienka polega jedynie na tym, że w jakiś sposób (szczerze mówiąc
    > nie wiem jak można zepsuć ustawienia Thunderbirda, żeby się tak dziwnie
    > zachowywał) ustawił swój czytnik tak, że zawodzi autodetekcja kodowania i
    > wysyła na sztywno w UTF-8.

    Nie, po prostu w przypadku braku kodowania u przedpiszcy, czytnik wybiera
    domyślny charset, czyli w przypadku Gienka wybiera UTF-8.
    Jeśli przedpiszca użył 8895-2 (w większości przypadków brak charsetu w
    nagłówku tak właśnie będzie) to czytnik z domyślnym UTF-8 tworzy krzaki.
    Gdy ma ustawione domyślnie 8859-2, to nic złego się nie dzieje, a wręcz
    przeciwnie - błąd przedpiszcy sam się naprawi w odpowiedzi.