    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Jest nowy król niskich szumów na Hi-ISO!
    Date: Thu, 19 Jun 2014 15:45:11 +0200

    "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> writes:

    > Ale my tu "od zawsze" mówimy o innym dylemacie - czy na tej samej
    > powierzchni upychać jak najwięcej pikseli, czy raczej zastanowić się,
    > jakie minimum by nam wystarczyło na całe zdjęcie i na tylu poprzestać.

    To nie jest takie czarno-białe. Jasne jest że lepsze są większe piksele,
    nikt raczej nie ma wątpliwości. Problemem jest to, jakie ma być to
    "minimum". W szczególności, w kontekście zwiększania efektywnej
    ogniskowej przez kadrowanie (i np. w kontekście taniego, małego
    i dość jasnego obiektywu).

    > Sony o a7S: "Company also says the camera's large pixels will offer
    > good dynamic range, gradation and color fidelity for stills shooters."

    Reklamy bierzesz za dobrą monetę?

    > (BTW: Canon w celu uzyskania jak najniższych szumów nie tak dawno
    > wypuścił 2 MPix matrycę FF - 2 MPix, a nie 42 MPix do uśredniania...)

    A ja używam matryc 320x240 (zupełnie nowoczesnych), i co z tego.

    Teoretyczne wywody pomijam, być może mają one znaczenie, być może nie,
    jeśli mają to w jakimś stopniu, ale nie są one istotne, jeśli my tych
    MPix potrzebujemy. Mniejsza matryca powoduje, że (w konkretnej sytuacji)
    zdjęcie będzie ogólnie gorszej jakości - co z tego, że szumy będą
    (np. nieco) mniejsze.

    To zawsze jest kompromis - nikt normalny nie będzie używał do typowych
    zastosowań matryc 320x240, i nikt (chwilowo przynajmniej) nie użyje
    matrycy 120 MPix. Obecnie matryce np. 24 lub 36 MPix itp. dają
    w typowych warunkach zdjęcia dobrej jakości, umożliwiają dość duże
    powiększenia, a po zmniejszeniu rozdzielczości do np. 2 MPix
    (wystarczającej do obejrzenia na monitorze i do typowego wydruku) można
    używać czułości typu np. 800 lub 1600 bez żadnych widocznych szumów.

    Wiesz, że nigdy nie będziesz potrzebował powiększeń? Kupuj aparat 2 MPix
    (albo np. 4 MPix itp), będziesz miał (trochę) mniejsze szumy i możliwość
    zarejestrowania silniejszego punktowego światła (w praktyce
    niespotykane, a nawet gdyby, to taki przepał jest pewnie nieistotny
    w przypadku CMOSów). Tańsze to to pewnie nie będzie, bo najtańsze są
    produkty masowe. Możesz także kupić obiektyw np. 1000 mm (nawet dość
    ciemny, przecież masz duże piksele) - pewnie nie będzie najtańszy
    i najbardziej uniwersalny, coś za coś.

    Ja potrzebuje powiększeń, i dlatego kupuję to, co jest optymalne w moich
    zastosowaniach. Na pewno nie jest to aparat z matrycą 2 MPix.

    Przyznaję że często zmniejszam (nawet aparatem) rozdzielczość o połowę.
    Ale podobnie często jednak nie zmniejszam.

    > W ogóle trudno walczyć z rzeczywistością, skoro nawet pomiary to
    > potwierdzają - pomiarów DxO też możnaby użyć do ślepego potwierdzenia
    > mojej tezy

    Pisanie o "ślepych" np. pomiarach w kontekście zdjęć wydaje mi się nieco
    nieodpowiednie. Ale może to tylko ja.
    --
    Krzysztof Hałasa