    From: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Jest nowy król niskich szumów na Hi-ISO!
    Date: Thu, 19 Jun 2014 07:00:42 +0200

    "Marek" <p...@s...com> wrote in message
    news:lns023$9l4$1@node2.news.atman.pl...

    > Hej,
    >
    > Czy chodzi o ilość pikseli czy ich wielkość?

    Oczywiście, że o rozmiar (na matrycy tego samego formatu) -
    myślałem, iż nie musimy tu robić takich zastrzeżeń. :)

    Gdyby porównywać n x Malutkich pikseli z n x Ogromnych to by w ogóle
    dyskusji nie było... :)

    > Na logikę: taka sama liczba pikseli w tej samej technologii na matrycy
    > FF powinna szumieć mniej (w sensie S/N a nie samego N) niż na APSC bo
    > półprzewodnik jest większy i tym samym przyjmie więcej światła. Szum
    > też wzrośnie wraz z wymiarem ale znacznie mniej niż zdolność reakcji
    > na pobudzenie światłem. Czy nie jest tak?

    Oczywiście że tak.

    Ale my tu "od zawsze" mówimy o innym dylemacie - czy na tej samej
    powierzchni upychać jak najwięcej pikseli, czy raczej zastanowić się,
    jakie minimum by nam wystarczyło na całe zdjęcie i na tylu poprzestać.

    No i cieszę się, że "moje górą!" (No jak zwykle przecież... ;-)

    Sony o a7S: "Company also says the camera's large pixels will offer
    good dynamic range, gradation and color fidelity for stills shooters."
    http://www.dpreview.com/news/2014/04/06/sony-announc
    es-alpha-7-series-full-frame-mirrorless-with-4-2-2-4
    k-video-output?utm_campaign=internal-link&utm_source
    =news-list&utm_medium=text&ref=title_0_2

    (BTW: Canon w celu uzyskania jak najniższych szumów nie tak dawno
    wypuścił 2 MPix matrycę FF - 2 MPix, a nie 42 MPix do uśredniania...)

    Niestety, niektórzy wciąż uważają, że "gęsta matryca uśrednia szum",
    jest więc tak samo dobra, o ile nie lepsza, bo można dawkować
    uśrednianie w zależności od potrzeb. OIDP dość często pisał o tym Janko
    Muzykant, kto jeszcze? ;)

    Ale interpolacja w dół nie zwiększa nam nawet dynamiki, poprawia
    jedynie tonalność (i ostrość, ale to oczywiście zysk zupełnie pozorny).

    Błąd który popełniają wielbiciele megapikseli polega na skalowaniu
    sobie w głowie matrycy jakby nie była tworem świata rzeczywistego, tylko
    grafiką wektorową.

    Tymczasem rzeczywistość ma swoje prawa i nie poddaje się czysto
    matematycznemu skalowaniu - z dobrego radzenia sobie z produkcją
    samochodów 3-metrowych nie wynika, że możemy dziś w tej samej
    technologii robić równie znakomite samochody 3-milimetrowe - z
    miniaturowymi silniczkami spalinowymi, radyjkami, działającą klimą, itd.

    Mniejszy piksel to oczywista utrata pojemności, zapasu dynamiki,
    wzrost podatności na zakłócenia oraz limity technologiczne, a także
    podatność na szum kwantyzacji - większe niedokładności wynikające z
    zaokrągleń niezarejestrowanego ułamkowego sygnału/odczytu/obróbki
    informacji na małych pikselach.

    Ta sama dostępna technologia oznacza, że izolacja między pikselami
    zajmuje tyle samo miejsca, tylko że ilość (długość) tej izolacji rośnie
    wraz z liczbą pikseli począwszy od zera dla matrycy jednopikselowej aż
    do teoretycznej granicy, gdy matrycę wypełniłyby same granice miedzy
    pikselami o zerowej powierzchni. Czyli wraz ze wzrostem ilości pikseli
    rośnie udział powierzchni matrycy ślepej na światło.

    Możemy to sobie wyobrazić na papierze w kratkę, gdzie wszystko musi
    być wrysowane w kratki, a najmniejsza granica międzypikselowa to 1
    kratka. Czyli mnożąc piksele doszlibyśmy do absurdu, gdy piksel o
    rozmiarze 1 kratki otaczałoby osiem kratek ślepych (75% powierzchni
    matrycy ślepa na światło). Tymczasem przy pikselach rozmiaru kartki A4
    jednopikselowa granica stanowi niewielki ułamek całej powierzchni.

    Stąd np. liczenie rozmiaru piksela jako powierzchnia matrycy/MPix
    nie jest idealnie poprawne - mówi nam jedynie, do jakiego rozmiaru
    piksele się zbliżają, ale jednak nie są w stanie osiągnąć (w różnym
    stopniu, zależnie od technologii i liczby MPix na metr kwadratowy. :)

    Z użycia tej samej technologii wynika także, iż defekty produkcyjne
    na krawędziach dużych pikseli (oraz procesy starzenia związane z
    utlenianiem, dyfuzją, etc.) będą takie same, jak na krawędziach małych,
    tyle że te małe już nie mają tak dużego "pracującego środka". I podobnie
    jak granice międzypikselowe działa to na niekorzyść gęstych matryc.

    Dodajmy do tego rosnące problemy na obrzeżach matryc, gdzie światło
    pada pod kątem - tam defekty małych pikseli będą robiły największe
    problemy.

    Ta sama technologia oznacza również rosnącą liczbę hot/dead pikseli
    dla gęstych matryc, większe problemy z szybkim odczytem matrycy - czasem
    konieczność wprowadzania uproszczeń, więcej uwalnianego ciepła = większy
    szum i szybciej następujące przegrzanie. A potem jeszcze wolniejsze
    wszystkie transfery, obróbka, większe backupy...

    Tu zresztą uważają to samo:
    http://www.clarkvision.com/articles/digital.sensor.p
    erformance.summary/

    Przykładowo:

    http://www.clarkvision.com/articles/digital.sensor.p
    erformance.summary/dynamic_range_a.gif
    http://www.clarkvision.com/articles/digital.sensor.p
    erformance.summary/unity_gain_1.gif
    http://www.clarkvision.com/articles/digital.sensor.p
    erformance.summary/unity_gain_2.gif
    http://www.clarkvision.com/articles/digital.sensor.p
    erformance.summary/low-light-sensitivity-factor-v1.g
    if
    http://www.clarkvision.com/articles/digital.sensor.p
    erformance.summary/read.noise.density_1.gif
    http://www.clarkvision.com/articles/digital.sensor.p
    erformance.summary/read-noise-1.gif

    W ogóle trudno walczyć z rzeczywistością, skoro nawet pomiary to
    potwierdzają - pomiarów DxO też możnaby użyć do ślepego potwierdzenia
    mojej tezy - gdyby dokonać podziału matryc danego producenta na "gęste"
    i "rzadkie", to uśredniona funkcja minimalnych odchyleń kolejnych
    wypustów w czasie dla stosunku sygnał/szum szłaby nieco wyżej dla matryc
    "rzadkich", niż dla matryc "gęstych" - nie obyło się wprawdzie bez paru
    wyjątków (uroda mierzonego egzemplarza?), ale zdecydowanie większa jest
    liczba "wyjątków" potwierdzających tezę, niż z nią sprzecznych (i to są
    prawdziwe wyjątki).

    pozdrawiam

    /-/

    Mariusz [mr.]