-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!.POSTED.87-205-205-139.dynamic.inetia.p
l!not-for-mail
From: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Jazda z Warszawy do Krakowa teslą
Date: Sun, 5 Jan 2025 17:32:14 +0100
Organization: A.P.Z.
Message-ID: <vlec78$hfqg$1@news.icm.edu.pl>
References: <vl9h00$krl$1@news.chmurka.net> <vl9k6s$2u18$1@dont-email.me>
<63ia7p4w52rf.1b7ido1j9nrh4$.dlg@40tude.net>
<vlb1gr$dlm0$1@dont-email.me> <vlbb8f$ff7j$1@dont-email.me>
<vlbicn$gkag$1@dont-email.me> <vlbpfb$gkdu$1@dont-email.me>
<vlbq5t$e3fp$1@news.icm.edu.pl> <vlbqlr$gnig$1@dont-email.me>
<vlbsd6$e7d3$1@news.icm.edu.pl> <vlc005$gkdu$3@dont-email.me>
<vlc1cj$ef59$1@news.icm.edu.pl> <vlc52d$25a$1@news.chmurka.net>
<vlc8bq$eqbk$1@news.icm.edu.pl> <vldftm$p1$5@news.chmurka.net>
<vldp1t$gv3u$1@news.icm.edu.pl> <vldpf0$8k4$2@news.chmurka.net>
<vldq1q$gvmg$1@news.icm.edu.pl> <vldr4t$8k4$4@news.chmurka.net>
<vldspv$h0va$1@news.icm.edu.pl> <vldu2l$f0g$1@news.chmurka.net>
<vldui7$h2pt$1@news.icm.edu.pl> <vldulm$fnd$1@news.chmurka.net>
<vldv34$h39g$1@news.icm.edu.pl> <vle3sa$kld$1@news.chmurka.net>
<vle4jd$h866$1@news.icm.edu.pl> <vle4st$le1$1@news.chmurka.net>
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Date: Sun, 5 Jan 2025 16:32:40 -0000 (UTC)
Injection-Info: news.icm.edu.pl;
posting-host="87-205-205-139.dynamic.inetia.pl:87.205.205.139";
logging-data="573264"; mail-complaints-to="u...@n...icm.edu.pl"
User-Agent: Mozilla Thunderbird
Content-Language: pl
In-Reply-To: <vle4st$le1$1@news.chmurka.net>
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2727608
[ ukryj nagłówki ]W dniu 05.01.2025 o 15:27, io pisze:
>>> Czytać nie umiesz kołku? Główne straty związane z prędkością to opór
>>> aerodynamiczny.
>>
>> Masz mała kurwo, bij się z faktem, idę po czipsy :)
>>
>> "Baterie w trakcie eksploatacji albo ładowania mocno się nagrzewają. I
>> dlatego wymagają chłodzenia. Odbieranie temperatury jest też
>> realizowane np. w upalne dni i to nawet w czasie postoju. A to jeszcze
>> nie koniec. Co bowiem z zimą? Wtedy akumulatory wymagają ogrzewania.
>> Dostarczenie do nich ciepła poprawia sposób ich pracy. Sprawia np., że
>> przy mrozie dochodzącym do -18 stopni Celsjusza nie tracą nawet 29
>> proc. swojej pojemności oraz nie ładują się nawet dwa razy wolniej.
>> Sprawnie działający układ chłodzenia i ogrzewania akumulatorów jest
>> niezwykle ważny z jeszcze jednego powodu. To on w dużej mierze
>> decyduje o trwałości ogniw."
>>
>> https://electromobilitypoland.pl/baza-wiedzy/2018/10
/23/uklad-
>> chlodzenia-jak-wyglada-w-aucie-elektrycznym/
>>
>
> K.. gościu, ja mam elektryka a Ty tylko o nich czytasz.
Masz, niech stracę te 2 minuty na osła :)
Gemini:
Pyt:
Jaki zatem jest procent strat energii na ciepło wydzielane przez baterię
i ciepło pochodzące z grzania silników oraz układu elektronicznego?
Odp:
Trudno jest podać dokładny procent strat energii na ciepło wydzielane
przez baterię, silniki i elektronikę w samochodzie elektrycznym jadącym
z prędkością 140 km/h. Producenci rzadko publikują szczegółowe dane na
ten temat, a straty te zależą od wielu czynników, takich jak:
Konstrukcja baterii: Chemia ogniw, system chłodzenia, izolacja termiczna.
Konstrukcja silnika: Rodzaj silnika (synchroniczny z magnesami trwałymi,
indukcyjny), sprawność, system chłodzenia.
Układ elektroniczny: Sprawność falownika, system chłodzenia.
Warunki jazdy: Temperatura otoczenia, obciążenie (przyspieszenia, jazda
pod górę).
Niemniej jednak, mogę spróbować oszacować te straty na podstawie
dostępnych informacji i ogólnej wiedzy o samochodach elektrycznych.
Straty w baterii:
Podczas ładowania i rozładowywania baterii część energii zamieniana jest
na ciepło w wyniku oporu wewnętrznego ogniw. Straty te są zazwyczaj
największe przy dużych prądach ładowania i rozładowywania, czyli np.
podczas szybkiego ładowania lub dynamicznej jazdy z wysoką prędkością.
Przy jeździe z prędkością 140 km/h, silnik pobiera dużą moc, co oznacza
wysoki prąd rozładowywania baterii. Można szacować, że straty w baterii
w takich warunkach mogą wynosić od kilku do kilkunastu procent (np.
5-15%) pobieranej energii. Im bardziej zaawansowany system chłodzenia
baterii, tym straty te będą mniejsze.
Wysoka temperatura otoczenia również zwiększa straty w baterii.
Straty w silniku i układzie elektronicznym:
Silnik elektryczny, podobnie jak każde urządzenie elektryczne, ma pewną
sprawność, która nigdy nie wynosi 100%. Część energii jest tracona na
ciepło w wyniku oporu uzwojeń i strat magnetycznych.
Nowoczesne silniki elektryczne mają sprawność na poziomie 90-95% lub
nawet więcej w optymalnych warunkach. Jednak przy wysokich obrotach i
obciążeniach sprawność ta może nieco spadać, a straty na ciepło mogą
wzrosnąć.
Falownik, który steruje pracą silnika, również generuje straty ciepła.
Straty te są związane z przełączaniem tranzystorów mocy i mogą wynosić
kilka procent (np. 2-5%) mocy silnika.
Podobnie jak w przypadku baterii, system chłodzenia silnika i falownika
ma kluczowe znaczenie dla minimalizacji strat ciepła.
Całkowite straty:
Podsumowując, można oszacować, że łączne straty energii na ciepło
wydzielane przez baterię, silnik i układ elektroniczny przy jeździe z
prędkością 140 km/h mogą wynosić od około 10% do 25% lub nawet więcej
pobieranej energii. Oznacza to, że tylko 75-90% energii z baterii jest
faktycznie wykorzystywane do napędu samochodu.
Wpływ na zasięg:
Straty te mają bezpośredni wpływ na zasięg samochodu. Im większe straty
ciepła, tym mniej energii jest dostępne do napędu, a tym samym mniejszy
zasięg. Dlatego jazda z wysoką prędkością, która generuje większe straty
ciepła, znacząco skraca zasięg samochodu elektrycznego."
--
Pixel(R)??
Następne wpisy z tego wątku
- 05.01.25 21:14 io
- 05.01.25 21:23 io
- 05.01.25 21:48 io
- 05.01.25 22:24 Pixel(R)??
- 05.01.25 23:39 nadir
- 06.01.25 08:56 Cavallino
- 06.01.25 11:14 Janusz
- 06.01.25 11:32 Myjk
- 06.01.25 11:50 Myjk
- 06.01.25 12:02 Myjk
- 06.01.25 12:02 io
- 06.01.25 12:11 io
- 06.01.25 12:11 io
- 06.01.25 12:15 io
- 06.01.25 15:04 Myjk
Najnowsze wątki z tej grupy
- wodor
- Zgromadzenie użytkowników pojazdów :-)
- Test - nie czytać
- Nowa ładowarka Moya a Twizy -)
- Pomoc dla Filipa ;)
- znowu kradno i sie nie dzielo
- Zieloni oszuchiści
- Zniknął list gończy za "Frogiem". Frog się nam odnalazł?
- zawsze parkuj tyłem do ulicy
- nie będzie naprawy pod blokiem?
- korytarz zycia
- serce boli
- Seicento vs Szydło, comes back :)
- Zasięg Tesli przy szybszej jeździe
- 300km/h
Najnowsze wątki
- 2025-01-23 5G Apokalipsa - nie tylko dla tutejszych przeżuwaczy podpiczników
- 2025-01-23 wodor
- 2025-01-23 Zawór grzybkowy - jaki producent
- 2025-01-23 Warszawa => Expert IT Recruiter 360 <=
- 2025-01-23 Warszawa => Key Account Manager IT <=
- 2025-01-23 Citi Handlowy promocja na kartę kredytową
- 2025-01-22 Gdańsk => System Architect (Java background) <=
- 2025-01-22 Katowice => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-01-22 Warszawa => Java Developer <=
- 2025-01-22 pokolenie Z
- 2025-01-22 Wyświtlacz ramki cyfrowej
- 2025-01-22 Białystok => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, A
- 2025-01-22 Chrzanów => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2025-01-22 Ostrów Wielkopolski => Konsultant Wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Ksi
- 2025-01-22 oferta na ubezpieczenie OC życie prywatne