-
Data: 2025-01-05 17:32:14
Temat: Re: Jazda z Warszawy do Krakowa teslą
Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 05.01.2025 o 15:27, io pisze:
>>> Czytać nie umiesz kołku? Główne straty związane z prędkością to opór
>>> aerodynamiczny.
>>
>> Masz mała kurwo, bij się z faktem, idę po czipsy :)
>>
>> "Baterie w trakcie eksploatacji albo ładowania mocno się nagrzewają. I
>> dlatego wymagają chłodzenia. Odbieranie temperatury jest też
>> realizowane np. w upalne dni i to nawet w czasie postoju. A to jeszcze
>> nie koniec. Co bowiem z zimą? Wtedy akumulatory wymagają ogrzewania.
>> Dostarczenie do nich ciepła poprawia sposób ich pracy. Sprawia np., że
>> przy mrozie dochodzącym do -18 stopni Celsjusza nie tracą nawet 29
>> proc. swojej pojemności oraz nie ładują się nawet dwa razy wolniej.
>> Sprawnie działający układ chłodzenia i ogrzewania akumulatorów jest
>> niezwykle ważny z jeszcze jednego powodu. To on w dużej mierze
>> decyduje o trwałości ogniw."
>>
>> https://electromobilitypoland.pl/baza-wiedzy/2018/10
/23/uklad-
>> chlodzenia-jak-wyglada-w-aucie-elektrycznym/
>>
>
> K.. gościu, ja mam elektryka a Ty tylko o nich czytasz.
Masz, niech stracę te 2 minuty na osła :)
Gemini:
Pyt:
Jaki zatem jest procent strat energii na ciepło wydzielane przez baterię
i ciepło pochodzące z grzania silników oraz układu elektronicznego?
Odp:
Trudno jest podać dokładny procent strat energii na ciepło wydzielane
przez baterię, silniki i elektronikę w samochodzie elektrycznym jadącym
z prędkością 140 km/h. Producenci rzadko publikują szczegółowe dane na
ten temat, a straty te zależą od wielu czynników, takich jak:
Konstrukcja baterii: Chemia ogniw, system chłodzenia, izolacja termiczna.
Konstrukcja silnika: Rodzaj silnika (synchroniczny z magnesami trwałymi,
indukcyjny), sprawność, system chłodzenia.
Układ elektroniczny: Sprawność falownika, system chłodzenia.
Warunki jazdy: Temperatura otoczenia, obciążenie (przyspieszenia, jazda
pod górę).
Niemniej jednak, mogę spróbować oszacować te straty na podstawie
dostępnych informacji i ogólnej wiedzy o samochodach elektrycznych.
Straty w baterii:
Podczas ładowania i rozładowywania baterii część energii zamieniana jest
na ciepło w wyniku oporu wewnętrznego ogniw. Straty te są zazwyczaj
największe przy dużych prądach ładowania i rozładowywania, czyli np.
podczas szybkiego ładowania lub dynamicznej jazdy z wysoką prędkością.
Przy jeździe z prędkością 140 km/h, silnik pobiera dużą moc, co oznacza
wysoki prąd rozładowywania baterii. Można szacować, że straty w baterii
w takich warunkach mogą wynosić od kilku do kilkunastu procent (np.
5-15%) pobieranej energii. Im bardziej zaawansowany system chłodzenia
baterii, tym straty te będą mniejsze.
Wysoka temperatura otoczenia również zwiększa straty w baterii.
Straty w silniku i układzie elektronicznym:
Silnik elektryczny, podobnie jak każde urządzenie elektryczne, ma pewną
sprawność, która nigdy nie wynosi 100%. Część energii jest tracona na
ciepło w wyniku oporu uzwojeń i strat magnetycznych.
Nowoczesne silniki elektryczne mają sprawność na poziomie 90-95% lub
nawet więcej w optymalnych warunkach. Jednak przy wysokich obrotach i
obciążeniach sprawność ta może nieco spadać, a straty na ciepło mogą
wzrosnąć.
Falownik, który steruje pracą silnika, również generuje straty ciepła.
Straty te są związane z przełączaniem tranzystorów mocy i mogą wynosić
kilka procent (np. 2-5%) mocy silnika.
Podobnie jak w przypadku baterii, system chłodzenia silnika i falownika
ma kluczowe znaczenie dla minimalizacji strat ciepła.
Całkowite straty:
Podsumowując, można oszacować, że łączne straty energii na ciepło
wydzielane przez baterię, silnik i układ elektroniczny przy jeździe z
prędkością 140 km/h mogą wynosić od około 10% do 25% lub nawet więcej
pobieranej energii. Oznacza to, że tylko 75-90% energii z baterii jest
faktycznie wykorzystywane do napędu samochodu.
Wpływ na zasięg:
Straty te mają bezpośredni wpływ na zasięg samochodu. Im większe straty
ciepła, tym mniej energii jest dostępne do napędu, a tym samym mniejszy
zasięg. Dlatego jazda z wysoką prędkością, która generuje większe straty
ciepła, znacząco skraca zasięg samochodu elektrycznego."
--
Pixel(R)??
Następne wpisy z tego wątku
- 05.01.25 21:14 io
- 05.01.25 21:23 io
- 05.01.25 21:48 io
- 05.01.25 22:24 Pixel(R)??
- 05.01.25 23:39 nadir
- 06.01.25 08:56 Cavallino
- 06.01.25 11:14 Janusz
- 06.01.25 11:32 Myjk
- 06.01.25 11:50 Myjk
- 06.01.25 12:02 Myjk
- 06.01.25 12:02 io
- 06.01.25 12:11 io
- 06.01.25 12:11 io
- 06.01.25 12:15 io
- 06.01.25 15:04 Myjk
Najnowsze wątki z tej grupy
- Przednich p-mgielnych nie wolno bez mgły
- silnik-chwilówka
- kraje nieprzyjazne samochodom
- parking Auchan
- przegląd za mną
- Na co komu okna
- Mój elektryk
- Spalił się autobus :-)
- 64 proc. kierowców zrobi dodatkowo maks. 500 m, aby przy okazji zatankować pojazd
- wodor
- Najszybciej ładujące się samochody elektryczne
- Izera goli do zera! - co najmniej 383M złotówek wyprowadzonych z budżetu
- koniec zdupy wymysłów
- a Ty jak się zachowasz w godzinie próby?
- Tak wiem.... To oczywiste ale jak oni dzisiaj dziadują na materiale
Najnowsze wątki
- 2025-03-16 Co powinno spotkać "adwokatów dwóch" uczestniczących w przesłuchaniu świadka do którego nie dopuszczono adwokata świadka?
- 2025-03-16 Przednich p-mgielnych nie wolno bez mgły
- 2025-03-16 Co w KANADZIE wolno komercyjnie (na razie się nie czepili?)
- 2025-03-16 silnik-chwilówka
- 2025-03-16 Prokurator Wrzosek "Bezstronna" nie przyczynia się do śmierci (dowodnie) - oświadcza bodnatura [Dwie Kacze Wieże]
- 2025-03-15 kraje nieprzyjazne samochodom
- 2025-03-15 parking Auchan
- 2025-03-15 Art. 19.1 ustawy o ochronie praw autorskich
- 2025-03-15 przegląd za mną
- 2025-03-15 Na co komu okna
- 2025-03-15 Mój elektryk
- 2025-03-15 Fejk muzyczny czy nie fejk
- 2025-03-15 China-Kraków => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2025-03-15 Wrocław => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL (Logistyka, WMS, Produk
- 2025-03-15 Błonie => Analityk Systemów Informatycznych (TMS SPEED) <=