eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyJazda z Warszawy do Krakowa tesląRe: Jazda z Warszawy do Krakowa teslą
  • Data: 2025-01-05 17:32:14
    Temat: Re: Jazda z Warszawy do Krakowa teslą
    Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 05.01.2025 o 15:27, io pisze:

    >>> Czytać nie umiesz kołku? Główne straty związane z prędkością to opór
    >>> aerodynamiczny.
    >>
    >> Masz mała kurwo, bij się z faktem, idę po czipsy :)
    >>
    >> "Baterie w trakcie eksploatacji albo ładowania mocno się nagrzewają. I
    >> dlatego wymagają chłodzenia. Odbieranie temperatury jest też
    >> realizowane np. w upalne dni i to nawet w czasie postoju. A to jeszcze
    >> nie koniec. Co bowiem z zimą? Wtedy akumulatory wymagają ogrzewania.
    >> Dostarczenie do nich ciepła poprawia sposób ich pracy. Sprawia np., że
    >> przy mrozie dochodzącym do -18 stopni Celsjusza nie tracą nawet 29
    >> proc. swojej pojemności oraz nie ładują się nawet dwa razy wolniej.
    >> Sprawnie działający układ chłodzenia i ogrzewania akumulatorów jest
    >> niezwykle ważny z jeszcze jednego powodu. To on w dużej mierze
    >> decyduje o trwałości ogniw."
    >>
    >> https://electromobilitypoland.pl/baza-wiedzy/2018/10
    /23/uklad-
    >> chlodzenia-jak-wyglada-w-aucie-elektrycznym/
    >>
    >
    > K.. gościu, ja mam elektryka a Ty tylko o nich czytasz.

    Masz, niech stracę te 2 minuty na osła :)

    Gemini:
    Pyt:
    Jaki zatem jest procent strat energii na ciepło wydzielane przez baterię
    i ciepło pochodzące z grzania silników oraz układu elektronicznego?


    Odp:
    Trudno jest podać dokładny procent strat energii na ciepło wydzielane
    przez baterię, silniki i elektronikę w samochodzie elektrycznym jadącym
    z prędkością 140 km/h. Producenci rzadko publikują szczegółowe dane na
    ten temat, a straty te zależą od wielu czynników, takich jak:

    Konstrukcja baterii: Chemia ogniw, system chłodzenia, izolacja termiczna.
    Konstrukcja silnika: Rodzaj silnika (synchroniczny z magnesami trwałymi,
    indukcyjny), sprawność, system chłodzenia.
    Układ elektroniczny: Sprawność falownika, system chłodzenia.
    Warunki jazdy: Temperatura otoczenia, obciążenie (przyspieszenia, jazda
    pod górę).
    Niemniej jednak, mogę spróbować oszacować te straty na podstawie
    dostępnych informacji i ogólnej wiedzy o samochodach elektrycznych.

    Straty w baterii:

    Podczas ładowania i rozładowywania baterii część energii zamieniana jest
    na ciepło w wyniku oporu wewnętrznego ogniw. Straty te są zazwyczaj
    największe przy dużych prądach ładowania i rozładowywania, czyli np.
    podczas szybkiego ładowania lub dynamicznej jazdy z wysoką prędkością.
    Przy jeździe z prędkością 140 km/h, silnik pobiera dużą moc, co oznacza
    wysoki prąd rozładowywania baterii. Można szacować, że straty w baterii
    w takich warunkach mogą wynosić od kilku do kilkunastu procent (np.
    5-15%) pobieranej energii. Im bardziej zaawansowany system chłodzenia
    baterii, tym straty te będą mniejsze.
    Wysoka temperatura otoczenia również zwiększa straty w baterii.
    Straty w silniku i układzie elektronicznym:

    Silnik elektryczny, podobnie jak każde urządzenie elektryczne, ma pewną
    sprawność, która nigdy nie wynosi 100%. Część energii jest tracona na
    ciepło w wyniku oporu uzwojeń i strat magnetycznych.
    Nowoczesne silniki elektryczne mają sprawność na poziomie 90-95% lub
    nawet więcej w optymalnych warunkach. Jednak przy wysokich obrotach i
    obciążeniach sprawność ta może nieco spadać, a straty na ciepło mogą
    wzrosnąć.
    Falownik, który steruje pracą silnika, również generuje straty ciepła.
    Straty te są związane z przełączaniem tranzystorów mocy i mogą wynosić
    kilka procent (np. 2-5%) mocy silnika.
    Podobnie jak w przypadku baterii, system chłodzenia silnika i falownika
    ma kluczowe znaczenie dla minimalizacji strat ciepła.
    Całkowite straty:

    Podsumowując, można oszacować, że łączne straty energii na ciepło
    wydzielane przez baterię, silnik i układ elektroniczny przy jeździe z
    prędkością 140 km/h mogą wynosić od około 10% do 25% lub nawet więcej
    pobieranej energii. Oznacza to, że tylko 75-90% energii z baterii jest
    faktycznie wykorzystywane do napędu samochodu.

    Wpływ na zasięg:

    Straty te mają bezpośredni wpływ na zasięg samochodu. Im większe straty
    ciepła, tym mniej energii jest dostępne do napędu, a tym samym mniejszy
    zasięg. Dlatego jazda z wysoką prędkością, która generuje większe straty
    ciepła, znacząco skraca zasięg samochodu elektrycznego."

    --
    Pixel(R)??

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

  • 05.01.25 21:14 io
  • 05.01.25 21:23 io
  • 05.01.25 21:48 io
  • 05.01.25 22:24 Pixel(R)??
  • 05.01.25 23:39 nadir
  • 06.01.25 08:56 Cavallino
  • 06.01.25 11:14 Janusz
  • 06.01.25 11:32 Myjk
  • 06.01.25 11:50 Myjk
  • 06.01.25 12:02 Myjk
  • 06.01.25 12:02 io
  • 06.01.25 12:11 io
  • 06.01.25 12:11 io
  • 06.01.25 12:15 io
  • 06.01.25 15:04 Myjk

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: