  • 11. Data: 2011-05-19 11:46:55
    Temat: Re: Jakie zużycie paliwa w VW Polo 1.2 przy różnych prędkościach?
    Od: "Przemysław Czaja" <p...@p...fm>

    > Mam co prawda inne auto, ale mam komputer, który dość dokładnie
    > informuje o chwilowym spalaniu, z moich obserwacji wynika, że auto
    > najmniej pali przy prędkości 80kmh na 4 biegu lub przy 90kmh na 5
    > biegu, przy prędkości 90kmh na 6 biegu pali więcej niż na 4 i 5,
    > dlatego tak jak już napisali koledzy nie należy przesadzać z niskimi
    > obrotami.

    testowane na tempomacie na równym płaskim odcinku autobany

  • 12. Data: 2011-05-19 11:54:15
    Od: omega_fan <o...@n...org>

    On 05/19/2011 11:45 AM, Przemysław Czaja wrote:

> [...]
    > przy prędkości 90kmh na 6 biegu pali więcej niż na 4 i 5, dlatego tak
    > jak już napisali koledzy nie należy przesadzać z niskimi obrotami.

    Dokładnie potwierdzam tą obserwację.
    Moje auto przy 90 km/h na 6 biegu pali więcej niż na 5.
    Oszczędność z 6 biegu zaczyna się powyżej 100 km/h.

  • 13. Data: 2011-05-19 14:25:14
    Od: rex <m...@g...com>

    > W dużym stopniu zależy też od oporów toczenia. Czyli:
    > łożyska, opony, ciśnienie w nich, itd. I ten wpływ jest
    > większy niż wielu osobom się wydaje :-).

    Przy takich prędkościach o których mowa w wątku (60-100 km/h) opory
    aerodynamiczne są
    ZNACZNIE większe od oporów toczenia. Poza tym, opór powietrza, jak już
    wspomniałem, rośnie z kwadratem prędkości, a opory toczenia nie zależą
    od prędkości lub zależą w niewielkim stopniu. Dlatego stosując
    odpowiednią technikę jazdy można znacznie więcej zaoszczędzić paliwa
    niż np. stosowanie opon o niskich oporach toczenia.

    Co do ciśnienia - pełna zgoda. Zbyt niskie ciśnienie w oponach może w
    sposób odczuwalny zwiększyć zużycie paliwa.

    > Ale w praktyce jest w tym równaniu dużo więcej zmiennych
    > :-). Np. sprawność silnika przy określonych obrotach.

    Pełna zgoda. Ale to nie zmienia faktu, że przy dużych prędkościach
    zużycie paliwa mocno zależy od prędkości z jaką porusza się pojazd.

  • 14. Data: 2011-05-19 15:02:41
    Od: "MiKhau" <J...@w...pl>

    Hellou

    > W dużym stopniu zależy też od oporów toczenia. Czyli: łożyska, opony,
    > ciśnienie w nich, itd. I ten wpływ jest większy niż wielu osobom się
    > wydaje :-).

    Fakt, przez dłuższy czas zachodziłem w głowę, dlaczego spożycie paliwa
    wzrosło bez widocznych przyczyn z 5,5 do 6,5/100.
    A to łożysko piasty sie zacierało.
    Czyli zużycie paliwa może być detektorem awarii napędu.
    Ale to tak na marginesie.

    MH

  • 15. Data: 2011-05-19 22:38:15
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-05-19 11:04, rex pisze:

    > Zużycie paliwa w dużym stopniu zależy od oporu powietrza. Opór
    > powietrza jest proporcjonalny do kwadratu prędkości

    Siła oporu aerodynamicznego jest proporcjonalna do sześcianu prędkości.

  • 16. Data: 2011-05-19 23:00:24
    Od: Shrek <lskorupka@wirtualna>

    W dniu 2011-05-19 11:12, rex pisze:

    > Jeśli weźmiemy dwa takie same auta, z takim samym silnikiem i będziemy
    > nimi poruszać się w takich samych warunkach (opisałem je w poście
    > rozpoczynającym watek) z identyczną prędkością, to powinniśmy otrzymać
    > bardzo podobne zużycie paliwa w obu samochodach. Dlaczego miałoby być
    > inaczej?

    Dobre pytanie. A jednak różnice są znaczne. MOże to stan techniczny, a
    co bardziej prawdopodobne, że taki test to tylko idealnie kulistym
    samochodem na okrągłym torze;) A co za tym idzie nie do odtworzenia w
    realnym świecie;) IMHO najwięcej zależy od stanu technicznego, warunków
    na drodze i kierowcy - trzy zmienne, dziewięć kombinacji, nie do
    porównania. A dochodzi jeszcze z 10 czynników mniej znaczących.

    Shrek.

  • 17. Data: 2011-05-20 00:23:38
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 19 May 2011 22:38:15 +0200, Tomasz Pyra wrote:

    >Siła oporu aerodynamicznego jest proporcjonalna do sześcianu prędkości.

    sila do kwadratu, moc do szescianu, spalanie w teorii znow do
    kwadratu.

    J.

  • 18. Data: 2011-05-20 01:46:04
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Thu, 19 May 2011 22:38:15 +0200, Tomasz Pyra napisał(a):

    > Siła oporu aerodynamicznego jest proporcjonalna do sześcianu prędkości.

    Od razu napisz, że do 4 potęgi...

    --
    ___________ (R)

  • 19. Data: 2011-05-20 10:37:01
    Od: rex <m...@g...com>

    > Siła oporu aerodynamicznego jest proporcjonalna do sześcianu prędkości.

    Przy prędkościach o których mowa w wątku do kwadratu prędkości.

  • 20. Data: 2011-05-20 10:46:48
    Od: rex <m...@g...com>

    On 19 Maj, 23:00, Shrek <lskorupka@wirtualna> wrote:

> [...]
    > samochodem na okrągłym torze;) A co za tym idzie nie do odtworzenia w
    > realnym świecie;) IMHO najwięcej zależy od stanu technicznego, warunków

    Warunki na drodze opisałem w poście rozpoczynającym wątek, a kierowca
    przy prędkości chwilowej nie ma tu nic do rzeczy. Jeśli chcemy
    dowiedzieć się jakie jest chwilowe zużycie paliwa przy danej
    prędkości, to jedyną rolą kierowcy jest utrzymywanie tejże prędkości
    przez krótki okres czasu, a to nie problem na płaskiej drodze, bez
    wybojów.
    Z czynników, które wymieniłeś, jedynie stan techniczny auta może
    istotnie wpłynąć na błąd pomiaru.