  • 1. Data: 2011-05-19 01:17:03
    Temat: Jakie zużycie paliwa w VW Polo 1.2 przy różnych prędkościach?
    Od: rex <m...@g...com>

    Witam,

    od kilku miesięcy paliwo jest coraz droższe i szukam sposobów na to,
    żeby jeździć jak najbardziej ekonomicznie. Czytałem ostatnio sporo nt.
    ecodrivingu. Z tego co wyczytałem wynika, że najważniejsza zasada
    ecodrivingu w cyklu pozamiejskim to jeżdżenie na wysokich biegach
    najniższych możliwych obrotach bezpiecznych dla silnika.
    Posiadam VW Polo 1.2 60KM. Niestety nie posiadam komputera
    pokładowego, a ciekawi mnie ile to auto pali przy podanych niżej
    prędkościach:
    - 60 km/h na IV biegu,
    - 70 km/h na IV biegu,
    - 80 km/h na IV biegu,
    - 80 km/h na V biegu,
    - 90 km/h na V biegu,
    - 100 km/h na V biegu.

    Chodzi mi o zużycie paliwa w warunkach, gdy silnik jest mało
    obciążony, tzn. kierowca jedzie sam, bez pasażerów i bez ciężkiego
    bagażu. Droga jest równa, płaska, bez wybojów. Nie jest ani z wiatrem
    ani pod wiatr.

    Jeśli ktoś z Was ma inne auto o podobnej mocy i pojemności co moje
    Polo, również proszę o informację ile pali przy ww. prędkościach.

    Z góry dziękuję.

    Pozdrawiam,
    Rex

  • 2. Data: 2011-05-19 01:31:31
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-05-19 01:17, rex pisze:
> [...]
    > ecodrivingu w cyklu pozamiejskim to jeżdżenie na wysokich biegach
    > najniższych możliwych obrotach bezpiecznych dla silnika.

    Istotnie, tylko nie zapędź się czasem bo ta zasada działa jak silnik
    jest mało obciążony - czyli kulasz się ze stała prędkością po płaskim.
    Natomiast przyspieszanie czy górki, to z redukcją i zdecydowanie.

    > Posiadam VW Polo 1.2 60KM. Niestety nie posiadam komputera
    > pokładowego, a ciekawi mnie ile to auto pali przy podanych niżej
    > prędkościach:

    To nie wiem, pewnie nikt nie wie, bo zależy to od wielu czynników.
    Generalnie spokojnie możesz przyjąć że im szybciej, tym pali więcej.

  • 3. Data: 2011-05-19 02:25:39
    Od: rex <m...@g...com>

    On 19 Maj, 01:31, Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> wrote:

> [...]
    >
    > To nie wiem, pewnie nikt nie wie, bo zależy to od wielu czynników.
    > Generalnie spokojnie możesz przyjąć że im szybciej, tym pali więcej.

    Jeśli ktoś ma komputer pokładowy, który pokazuje prędkość chwilową to
    wie ile auto mu pali.
    Im szybciej tym więcej pali - zgody. Ale chciałbym się dowiedzieć o
    ile więcej.

    rex

  • 4. Data: 2011-05-19 03:06:33
    Od: rex <m...@g...com>

    On 19 Maj, 02:25, rex <m...@g...com> wrote:

    > Jeśli ktoś ma komputer pokładowy, który pokazuje prędkość chwilową to
    > wie ile auto mu pali.

    Pomyłka. Chodziło mi oczywiście o chwilowe zużycie paliwa.

  • 5. Data: 2011-05-19 08:38:14
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

    > Posiadam VW Polo 1.2 60KM.

    Kurcze, ja rozumiem chęć oszczędzania, ale akurat w trasie
    to to autko chyba za dużo i tak nie pali?

    > Droga jest równa, płaska, bez wybojów.

    U nas chyba nie ma takich dróg ;-)))

    > Jeśli ktoś z Was ma inne auto o podobnej mocy i pojemności
    > co moje
    > Polo, również proszę o informację ile pali przy ww.
    > prędkościach.

    Kilka lat temu, jak moje auto było rozbite i warsztat robił
    je prawie 3 miesiące (!!!) to śmigałem szwagra clio. Też 1,2
    , 60 KM. W trzy osoby na trasie przy ok. 100-110 nie palił
    więcej jak 5-5,5, a raczej nie zwracałem uwagi na
    oszczędność :-). Myślę że przy jednej osobie byłoby jeszcze
    mniej, więc ile myślisz zaoszczędzić?

  • 6. Data: 2011-05-19 09:21:38
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-05-19 02:25, rex pisze:

    > Jeśli ktoś ma komputer pokładowy, który pokazuje prędkość chwilową to
    > wie ile auto mu pali.

    To wtedy wie ile mu pali, ale nadal niekoniecznie wie ile pali Tobie.
    Zwłaszcza że u Ciebie to będzie pewnie chwilowe zużycie paliwa rzędu
    4.5-5l i różnice poniżej 0.5l/100km.

    > Im szybciej tym więcej pali - zgody. Ale chciałbym się dowiedzieć o
    > ile więcej.

    Tak z mojego doświadczenia - do 80-90km/h zużycie paliwa rośnie na tyle
    powoli że nie ma się co przejmować, potem już szybciej.

    Zresztą i tak nie to jest najistotniejsze - jak na trasie zaczniesz
    jechać szybciej niż ciężarówki (około 85km/h), to zaczniesz je co chwilę
    doganiać i wyprzedzać, a to będzie pewnie miało większy wpływ na zużycie
    paliwa niż jakieś tam groszowe różnice w chwilowym zużyciu paliwa.

  • 7. Data: 2011-05-19 11:04:15
    Od: rex <m...@g...com>

> [...]
    > więcej jak 5-5,5, a raczej nie zwracałem uwagi na
    > oszczędność :-). Myślę że przy jednej osobie byłoby jeszcze

    Zużycie paliwa w dużym stopniu zależy od oporu powietrza. Opór
    powietrza jest proporcjonalny do kwadratu prędkości, więc chcąc
    jeździć ekonomicznie i ekologicznie należy unikać dużych prędkości.
    Sądzę, że różnica w spalaniu przy prędkościach 100 i 80 km/h jest
    odczuwalna, strzelam: ok. 15%, a to już odczuwalna oszczędność.

  • 8. Data: 2011-05-19 11:12:02
    Od: rex <m...@g...com>

    On 19 Maj, 09:21, Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> wrote:

    > To wtedy wie ile mu pali, ale nadal niekoniecznie wie ile pali Tobie.

    Jeśli weźmiemy dwa takie same auta, z takim samym silnikiem i będziemy
    nimi poruszać się w takich samych warunkach (opisałem je w poście
    rozpoczynającym watek) z identyczną prędkością, to powinniśmy otrzymać
    bardzo podobne zużycie paliwa w obu samochodach. Dlaczego miałoby być
    inaczej?

    > Tak z mojego doświadczenia - do 80-90km/h zużycie paliwa rośnie na tyle
    > powoli że nie ma się co przejmować, potem już szybciej.

    Właśnie z takimi prędkościami staram się jeździć. Zapodałem ten wątek,
    żeby przekonać się czy są one optymalne - najbardziej ekonomiczne.

  • 9. Data: 2011-05-19 11:41:33
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

    > Zużycie paliwa w dużym stopniu zależy od oporu powietrza.

    W dużym stopniu zależy też od oporów toczenia. Czyli:
    łożyska, opony, ciśnienie w nich, itd. I ten wpływ jest
    większy niż wielu osobom się wydaje :-).

    > Opór powietrza jest proporcjonalny do kwadratu prędkości,

    Ale w praktyce jest w tym równaniu dużo więcej zmiennych
    :-). Np. sprawność silnika przy określonych obrotach.

    > Sądzę, że różnica w spalaniu przy prędkościach 100 i 80
    > km/h jest
    > odczuwalna, strzelam: ok. 15%, a to już odczuwalna
    > oszczędność.

    Zakładając że jedesz w sposób "niezakłócony". Nie wiem jak
    Tobie, ale mi by się nie chciało cały czas myśleć o
    utrzymaniu określonych parametrów jazdy celem zaoszczędzenia
    pół litra paliwa na 100 km. Ale to oczywiście rzecz gustu,
    każdy robi co uważa za stosowne...
    Czasem mam chęć (chyba dla zabawy właściwie, jak się nie
    spieszę) pojechać w trasie wolniej. I wtedy auto pali mi 4
    albo nawet troszkę mniej (normalnie jest ok. 5). Tyle że to
    bardziej podziwianie widoków niż jazda ;-). I na dłuższą
    metę może drażnić...

  • 10. Data: 2011-05-19 11:45:03
    Od: "Przemysław Czaja" <p...@p...fm>

    Użytkownik "rex"

    > Jeśli ktoś z Was ma inne auto o podobnej mocy i pojemności co moje
    > Polo, również proszę o informację ile pali przy ww. prędkościach.

    Mam co prawda inne auto, ale mam komputer, który dość dokładnie
    informuje o chwilowym spalaniu, z moich obserwacji wynika, że auto
    najmniej pali przy prędkości 80kmh na 4 biegu lub przy 90kmh na 5 biegu,
    przy prędkości 90kmh na 6 biegu pali więcej niż na 4 i 5, dlatego tak
    jak już napisali koledzy nie należy przesadzać z niskimi obrotami.