    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Sun, 10 Feb 2013 03:12:04 -0800 (PST)
    <keun5d$lsh$1@somewhere.invalid>
    <f...@g...com>
    <keuri4$nje$1@somewhere.invalid>
    <1...@g...com>
    <keuusd$ovj$1@somewhere.invalid>
    <7...@g...com>
    <kf1b5r$cvj$1@somewhere.invalid>
    <51152b96$0$1306$65785112@news.neostrada.pl>
    <3...@x...googlegroups.com>
    <4...@g...com>
    <kf61vl$fh0$1@somewhere.invalid>
    Subject: Re: Jakie typowanie jest najlepsze i dlaczego statyczne?
    From: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    W dniu sobota, 9 lutego 2013 18:45:20 UTC+1 użytkownik Andrzej Jarzabek napisał:

    > Przecież nie mówimy o przerabianiu programu do wyceny instrumentów
    > fianasowych na program do sterowania samolotem.

    Moim zdaniem właśnie statyczny system typów najbardziej pokazuje swoje zalety właśnie
    wtedy, gdy należy przerobić istniejący kod - wszystko jedno, czy w celu
    refaktoryzacji czy w celu rozszerzenia albo zmiany funkcjonalności. Statyczny system
    typów pozwala wyrazić związki między różnymi bytami w programie, dzięki czemu
    szybciej widać jaki jest zakres wprowadzanych zmian.
    Dynamiczny system typów (i bardziej ogólnie: dynamiczna kultura w procesie
    programowania, bo nie chodzi tylko o typy, ale też o to, czy np. w danym pakiecie w
    ogóle istnieje jakaś funkcja, itd.) nie daje mi tu żadnej pomocy - mogę wywalić z
    projektu cały plik i udawać, że nic się nie stało. To prowadzi do tzw. fałszywego
    poczucia bezpieczeństwa.

    (Tak, słyszałem o unit testach. Znam również ich realny koszt i najchętniej posługuję
    się tą metodą, która w danej sytuacji jest tańsza. Przy opisie związków
    strukturalnych między bytami w programie statyczny system typów jest *znacznie*
    tańszy, niż unit testy.)

    Natomiast dynamiczny system typów (i bardziej ogólnie: ...) wydaje się być
    spektakularny zanim dojdzie do fazy przerabiania czegokolwiek, bo można wykazać się
    postrzegalnie wysoką produktywnością.

    Zależnie od projektu, jedno bądź drugie ma większy sens. Granicą podziału wydaje się
    być właśnie to, czy dany projekt może być w przyszłości przerabiany albo
    refaktoryzowany. Osobiście: jeśli widzę, że dany projekt zajmie więcej niż jeden
    plik, to nie piszę go w języku dynamicznym.

    > Można przewidzieć, że
    > przerabianie programu do wyceny instrumentów finansowych

    Zdaje się, że takie coś zajmuje zwykle więcej, niż jeden plik.

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com