  • Data: 2013-02-01 22:59:00
    Temat: Re: Jakie typowanie jest najlepsze i dlaczego statyczne?
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 31/01/2013 09:14, Maciej Sobczak wrote:

    > Bo *z założenia* wykluczamy podwyższanie kwalifikacji, szkolenia, itd.?
    > Ja bym nie wykluczał.

    Ja z kolei nie bardzo widzę ww praktyce sytuację, kiedy oragnizacja, w
    której pisze się w np. C++ i w której wszyscy znają C++ nagle po
    wielokryteriowej analizie dochodzi do wniosku, że następny system klassy
    safety-critical będzie tworzony w, powiedzmy, Adzie.

    > Zwłaszcza, że mówimy o branżach, gdzie decyzje mają dłogofalowe efekty.
    > Taki samolot albo satelita ma czas życia +15 lat (albo i 40), więc należy
    > wziąć pod uwagę również taki drobiazg, że ci goście co projekt zaczną,
    > prawdopodobnie nie będą go kończyć [*]. Wtedy fakt, że *ktoś* *dzisiaj*
    > zna tylko JavaScripta ma mniejszą wagę, niż się zwykle sądzi.

    To, że nie będą kończyć ci sami ma mniejszą wagę, niż sądzisz. Przecież
    nigdy nie będzie takiej sytuacji, że wymienią na raz cały zespół, a
    tymczasem jeśli zaczniesz od tego, że robisz w technologii X, to
    będziesz dokooptowywać głównie ludzi, którzy znają technologię X, lub
    np. poznają ją stopniowo pracując w twojej organizacji na innych
    stanowiskach.

    Z drugiej strony przecież nie jest chyba tak, że do 40-letniego samolotu
    czy satelity klienci żądają masy nowych ficzerów w oprogramowaniu, a po
    iluś tam latach stabilnej funkcjonalności i regularnej eksploatacji
    ilość wykrywanych błędów też raczej nie jest znaczna, zwłaszcza że to
    podobno oprogramowanie safety critical.

    Z kolei przecież nawet teraz są ludzie znajdujący pracę przy
    programowaniu w COBOL-u i innych, jeszcze bardziej egzotycznych
    technologiach.

    > Tak, jest to problem, który jest trudny do wyeliminowania. Ale tak będzie z każdą
    inną metodą.

    Metoda "wszystko robimy w C++ więc to też zrobimy w C++" przynajmniej
    jest dużo mniej pracochłonna.

    > Zawsze myślałem, że wykształcony programista też jest zdolny do jakiejś tam
    > intelektualnej mobilności.

    Nie aż takiej, żeby dowolną nową umiejętność opanować w kwadrans.

    Derek%20Reinhardt%20MSc%20SCSE%20Thesis%20%28Release
    %20Version%29.pdf

    > Jest to jakiś input.

    Tylko że nic nie dający w temacie wyboru między różnymi językami.
    Owszem, jak już się robi w C++, to jest w tej pracy parę ciekawych
    rzeczy, np. dotyczących coding standards.

    > Każda metoda ma swoje wady. Metoda z checkboksami przynajmniej próbuje być
    obiektywna.

    Skoro dana metoda jest i tak subiektywna, to pretensje do obiektywności
    nie wydają mi się szczególną zaletą.