    From: Marek <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Jakie są koszty wydruków laserowych względem atramentowych?
    Date: Tue, 13 Dec 2016 23:13:59 +0100

    > Więc drukarki cz-b i kolorowe są mniej tonerożerne niż drukarki
    > tuszożerne w przeliczeniu na zł. Czasem dramatycznie jak w przypadku
    > starszych modeli laserów bez zabezpieczeń.

    Domyślam się, że marketing już dopilnuje tego by drukarki współczesne
    ciągnęły kasę.

    > Za późno. Kiedy kupowałem drukarkę laserową podstawowym parametrem była
    > osiągalność tonerów i ich cena. Żadna nowa sie nie łapie ekonomicznie.

    Pech. Aczkolwiek powiem Ci, że analizowałem jak wyglądają ceny tonerów
    do drukarek o model starszych, czyli całkiem świeżych. To, gdzie ja
    obecnie muszę wydać 1800zł kosztuje w innych 30% wartości a na Ebay
    znalazłem refile za 180zł za komplet w przeliczeniu. Muszę zaczekać ze 3
    miesiące aż marketing odpuści by szacować realne koszty eksploatacji.

    > Ja nie narzekam na moją 3800 i drukowałem z niej zdjęcia. Wychodzą
    > ciemniejsze niż na ekranie, ale poza tym są ok.

    Wina braku kalibracji - to tak na marginesie.

    > Czy ja wiem, to ciężko ocenić. Widziałem laser znacznie lepszy od
    > mojego, "profesjonalny". Miał więcej kaset z tonerem, zakładam że miał
    > więcej kolorów. Jakoś wydruku powala pod warunkiem że obok nie trzymasz
    > wydruku porzadnej drukarki atrametowaej który jest ... inny. Może lepszy
    > może nie. Ale komuś może się podobać bardziej.

    Kryterium jakości jest jedno: wierność reprodukcji. Zazwyczaj drukarki
    atramentowe i laserowe wymiękają na tzw gamucie oraz na przejściach
    tonalnych. Większość tych rzeczy gołym okiem widać i w zasadzie to dla
    mnie jest jedynym kryterium. Głównie kolor czerwony jest newralgiczny
    zauważyłem. Gdy go ściemniamy, to przestaje być czerwonym a zaczyna być
    losowym. Przypomina breję a nie konkretny kolor. Z kolei jasne obszary
    stają się na kiepskich drukarkach albo "kropkowane" albo wręcz białe.
    Detale znikają. Trzeba też zwrócić uwagę czy w ciemnych obszarach są
    rozróżnialne przedmioty. To taki szybki test "organoleptycznej" oceny
    jakości.
    Dla bardziej wnikliwych polecam jeszcze analizę rozpiętości tonalnej
    mierzonej w ev (zmiana +1ev = 2x jaśniej). Na najlepszych papierach foto
    osiągam dynamikę zaledwie 4ev. Czyli najjaśniejszy punkt jest tylko 16x
    bardziej jasny od najciemniejszego. Zdjęcia z dobrych aparatów
    fotograficznych mają rozpiętość 12ev (choć to naciągane jest bo liniowy
    zakres to zaledwie 7ev zwykle).

    > Raz wydrukowałem fakturę która do mnie przyszła w pdf. Miała kolorowe
    > logo. Miła pani z pewnej firmy powiedziała mi że faktura jest fałszywa
    > bo u nich zawsze wychodzą czarne te napisy. Może więc nie warto ze
    > wzgledów innych niż techniczne...

    hahahaa Dobre! :-D

    > Zmierzam do tego że kupowanie lasera do drukowania zdjęć jest bez sensu.

    Z tym się zgadzam w całej rozciągłości.

    > Zaś zakup nowego lasera też jest bez sensu bo wydruki będa drogie.

    I właśnie o nie pytałem w wątku otwierającym. 40zł za stronę A4 (co
    prawda zdjęcia) wydaje mi się nie tyle co "drogie", co "wywalone w
    kosmos". To już maksymalne przegięcie.

    > Optymalnie jest kupić stary laser + nową plujkę, jesli chodzi o
    > ekonomie. Te kilka osób w rodzinie które męczą człowieka o wydrukowanie
    > "Michałką jak sobie buzie ubrudził" da się zrealizować na atramencie i
    > nie płakać że się kończy po tygodniu.

    Co do zdjęć, to oczywiście plujki wielokertridżowe (>6). Pod każdym
    względem są lepsze od lasera z wyjątkiem drukowania na byle czym. Plujka
    wymaga odpowiedniego papieru i kalibracji sprzętowej do każdego nośnika
    i atramentu. Zwykły papier "ksero" nie nadaje się do wydruków.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek