  • 41. Data: 2009-11-17 06:38:23
    Temat: Re: Jakie akku AA
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > 0.1C było optymalne naście lat temu.

    dzisiaj tez
    to zalezy od rodzaju aku.

    mozna mowic o ladowaniu przewleklym i przyspieszonym

    aku nicd mozna bylo ladowac przewlekle pradem 0,1 C przez ok 15
    godzin.
    ladowanie przyspieszone pradem ok 0,3 ale bylo uznawane i slusznie za
    mogace obnizyc trwallosc akku.
    ostrzegano przed mozliwoscia przegrzania baterii wskutek wydzielania
    ciepla w trakcie ladowania , a wzwiazku z tym i jej szybszego zuzycia
    lub wogole uszkodzenia.
    Za prad bezpieczny do podtrzymywanie uznnwano impulsowy 20 ma

    Baterie NiMh wymagaja wiekszych pradow ladowania , stad i wymagaja
    innych ladowarek , a ze wzgledu na wydzielanie znacznej ilosci ciepla
    i wieksza mozliwosci przegrzania maja one jakies zabezpieczenie -
    temiczne lub pradowo - napeciowe. Laduje sie te akku pradem ok 3 -5
    razy wiekszym niz akku Nicd. Dla zbyt niskich pradow ladowania
    nastapi niedoladowanie , czyli przy ladowaniu w starych ladowarkach
    slabych mozna je poskojnie zostawiec dluzszy czas .np pod 50 ma nic
    sie nie stanie , grozby przeladowania / przegrzania nie ma.

    Teraz nie ma żadnego
    > logicznego uzasadnienia. Bez obaw można ładować 0.5C, a i
    > 1C nie zaszkodzi.

    obawy sa takie same jak kiedys - mozliwosc przegrzania , z tym ze
    ladowarki nimh maja zabezpieczenie .
    dla akku nicd ktre wymagaly nizszych pradow ladowania niekoniecznie
    stosowano zabezpieczenia - wlasciwie czesto stosowano ladowanie
    przewlekle malymi pradami , a i pojemnosc tych akku byla nizsza.

    Polecam lekturę specyfikacji markowych
    > aku (np. Sanyo), gdzie wprost dopuszcza się ładowanie
    > nawet 2.5C
    >
    > Co więcej ładowanie przy 0.1C przy obecnych pojemnościach
    > często skutkuje niedoładowaniem.

    dla nimh skutkuje niedoladowniem
    dla nicd - pozwala na doglebne naladowanie pod warunkiem odpowiedniego
    czasu ladowania.

  • 42. Data: 2009-11-17 08:05:13
    Od: XX YY <f...@g...com>

    wiadomościnews:hds2jm$10f$1@news.onet.pl...

    > Ja rozumiem, że akumulatorki leżąc się rozładowują. Ja się tylko dziwię, że
    > producent ładowarki nie przewidział możliwości ładowania takich całkowicie
    > rozładowanych ogniw skoro jak pokazuje moja praktyka tym ogniwom wcale takie
    > leżeie w stanie całkowitego rozładowania nie zaszkodziło (albo zaszkodziło
    > pomijalnie) i po naładowaniu są w pełni sprawne. Problem jest tylko by
    > ładowarka zechciała je zauważyć.
    >
    > Pozdrawiam
    > Winetoo

    niestety tak sa konstruowane ladowarki wspolczesne.

    z tego powodu zachowalem jedna taka prymitywna mala do wstepnego
    podladowania ew calkowicie rozladowanych akumulatorkow , co sie moze
    zdazyc , jesli zapomne wylaczyc odbiornika.

  • 43. Data: 2009-11-17 08:40:30
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "KILu" hdtegc$9it$...@i...gazeta.pl

    > Przy tak niskim pradzie trudniej ladowarce rozpoznac czy akumulator jest
    > juz naladowany. W recznym podawaniu pojemnosci nie widze duzego sensu -
    > przeciez nie znasz jego *rzeczywistej* pojemnosci w danej chwili...

    Chodzi nie o pojemność, ale o optymalne prądy ,,odświeżania''.

    Czy ładujesz dużym, czy małym, zasada jest ta sama -- ładuje
    się do momenty, gdy napięcie na akumulatorku zaczyna spadać.

    Ładując małym prądem, można ożywić padnięte akumulatorki.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 44. Data: 2009-11-17 08:45:57
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "XX YY" a...@p...goo
    glegroups.com

> [...]

    : i wieksza mozliwosci przegrzania maja one jakies zabezpieczenie -
    : temiczne lub pradowo - napeciowe. Laduje sie te akku pradem ok 3 -5

    Mają większą rezystancję wewnętrzną niż NiCd.

[...]

    Ja ładowałem akumulatorki NiMH o nominalnej
    pojemności 2500 mA prądem 50 mA -- z powodzeniem.

> [...]
    > 1C nie zaszkodzi.

    > Co więcej ładowanie przy 0.1C przy obecnych pojemnościach

    Nie jest to prawdą.

    : dla nicd - pozwala na doglebne naladowanie
    : pod warunkiem odpowiedniego czasu ladowania.

    Około 16 godzin.

    --
    .`'.-. ._. .-.

  • 45. Data: 2009-11-17 08:52:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 17 Nov 2009, KILu wrote:

    > Przy tak niskim pradzie trudniej ladowarce rozpoznac czy akumulator jest
    > juz naladowany.

    Z drugiej strony, jak używa dużego prądu i "przeoczy", to na
    zabezpieczeniu termicznym może już podejść w zakres, w ktorym
    każda taka operacja skraca życie akumulatora (od "ugotowania",
    ile to jest uznawane za krytyczne, 75 stopni?)

    pzdr, Gotfryd

  • 46. Data: 2009-11-17 09:27:35
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 17 Nov., 09:40, "Eneuel Leszek Ciszewski"
> [...]
    >
    > Czy ładujesz dużym, czy małym, zasada jest ta sama -- ładuje
    > się do momenty, gdy napięcie na akumulatorku zaczyna spadać.

    nie do konca

    w zjawiskach elektrochemicznych role odgrywa gestosc pradowa.

    nie dostaniesz tego samego wyniku przy roznych natezeniach pradu.

  • 47. Data: 2009-11-17 09:38:02
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "XX YY" 3...@g...goo
    glegroups.com

> [...]

    : w zjawiskach elektrochemicznych role odgrywa gestosc pradowa.

    : nie dostaniesz tego samego wyniku przy roznych natezeniach pradu.

    Pozostawiam bez komentarza. Dodam tylko, że tryby ,,odświeżania''
    czy ,,reanimowania'' to właśnie ładowanie małymi prądami. Dużym
    (normalnym, typowym) prądem możesz w ogóle nie naładować, podczas
    gdy malutkim naładujesz skutecznie.

    Ciekawostka -- gdy Ci padnie akumulator w samochodzie (zasiarczają
    się) możesz go zreanimować bardzo małym prądem -- rzędu 0.03C. :)
    Po jednorazowej reanimacji takim prądem (może być nawet niższy, na
    przykład 2 A dla akumulatora o pojemności 74 Ah) akumulator można
    skutecznie ładować normalnym (rzędu 0.1C do 1C -- od 7.4 A do 74 A)
    prądem.

    Im niższy prąd ładowania, tym skuteczniejszy, choć bez
    przesady -- 1 mA może nie naładować wcale AA o pojemności 2 Ah.

    --
    .`'.-. ._. .-.

  • 48. Data: 2009-11-17 09:40:03
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Gotfryd Smolik news" Pine.WNT.4.64.0911170949420.2456@quad

> [...]
    > każda taka operacja skraca życie akumulatora (od "ugotowania",
    > ile to jest uznawane za krytyczne, 75 stopni?)

    Po ugotowaniu w NiCd puszczają zaworki bezpieczeństwa.
    Nie znam krytycznej temperatury, ale chyba jest niższa
    niż 75 stopni Celsjusza. Raczej gdzieś około 50 stopni
    Celsjusza.

    --
    .`'.-. ._. .-.

  • 49. Data: 2009-11-17 09:54:27
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 17 Nov., 10:38, "Eneuel Leszek Ciszewski"
    > "XX YY" 3...@g...goo
    glegroups.com

> [...]
    > czy ,,reanimowania'' to właśnie ładowanie małymi prądami. Dużym
    > (normalnym, typowym) prądem możesz w ogóle nie naładować, podczas

    nie chce mi sie siegac gleboko do zasobow pamieci.

    trybow odzwiezania moze byc tysiace.
    ponoc najskuteczniejszym jest prad o przebiegu pily czy jakis inny
    impulsowy , przy czym przez czesc czasu zmienia sie kierunek
    polaryzacji , czyli krotkie rozladowanie i doladowanie.

    gestosc pradowa ma wplyw nie tylko na szybkosc reakcji
    elektrochemicznej ale i jej wydajnosc.

    to podstawowwe cwiczenia , ktore robia studenci na zajeciach z chemi
    fizycznej czy podobnych przedmiotach.

    ja tych rzeczy nie sledze bo po co zaprzatac mi sobie glowe skladem
    elektrolitu w bateriach Nimh i ich potencjalem redox.

    W momencie kiedy wchodzily na rynek baterie nimh i zastepowaly one ni
    cd pojawialy sie tez masowo informacje na temat ich ladowania. W
    stosunku do ni cd wymagaja wyzszego pradu ladowania.

    jesli uwazasz ze prad ladowania nie ma zadnego znaczenia na stopien
    naladowania , czyli wydajnosc reakcji i mozna baterie nimh ladowac
    dowolnie niskim pradem to jest to w sprzecznosci z moja wiedza na ten
    temat

    a poniewaz nie ma potrzeby rozsztrzygania kto ma racje , wiec laduj
    po swojemu , ja bede ladowal po swojemu.

  • 50. Data: 2009-11-17 10:09:06
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "XX YY" 4...@j...goog
    legroups.com

[...]

    Tak ładuje się ,,baterie'' cynkowo-węglowe. :) (zmieniając na ,,chwilę'' polaryzację)

[...]

    Dobrze by było, gdybyś podał jakieś źródła tych informacji. :)

[...]

    Dowolnie małym -- nie.

    : a poniewaz nie ma potrzeby rozsztrzygania kto ma racje , wiec laduj
    : po swojemu , ja bede ladowal po swojemu.

    Dobrze. :) Dodam tylko, że moje najstarsze, pracujące nadal akumulatorki
    kupiłem gdzieś około 1995 roku. Były ładowane może i 7 tysięcy razy. :)
    Zazwyczaj prądem 50 mA (pojemności tych akumulatorków to chyba 900 mAh)
    a czasami wyższym, takim około 300 mA lub podobnym.

    --