  • 1. Data: 2010-08-29 23:20:35
    Temat: Jaki tyrystor do zabezpieczenia zasilacza?
    Od: "kolarz" <k...@o...eu>

    Jest to zasilacz 13,8v 22A . Po prostowniku jest kondansator 100 mF,
    bezpiecznik 25A. Za bezpiecznikiem chcę umieścić tyrystor w celu
    zabezpieczenia przed wzrostem napięcia. Na jakiego rzędu prąd powinien być
    tyrystor, czy np 200A wystarczy żeby spalić bezpiecznik, a sam tyrystor zeby
    nie spalił się ?

  • 2. Data: 2010-08-29 23:44:04
    Temat: Re: Jaki tyrystor do zabezpieczenia zasilacza?
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    kolarz wrote:

> [...]
    > tyrystor, czy np 200A wystarczy żeby spalić bezpiecznik, a sam tyrystor

    to zalezy jaka rezystancje ma bezpiecznik , ew. kondensator (jesli nie jest
    low ESR to pewnie tez jest spora) .

    z prawa ohma, przy 0.1ohm bezpieczniku, uzyskasz max 138A pradu...
    btw. tyrystor kosztuje niewiele wiecej niz bezpiecznik...
    jesli sie spali to raczej dostanie zwyczajnie zwarcia. moze po prostu
    umiescic go na podstawce, tak jak bezpiecznik, i po prostu wymieniac?
    zlotowka raz na ruski rok to chyba nie problem... no chyba ze to ma sie
    palic codziennie ;)

  • 3. Data: 2010-08-29 23:54:34
    Od: "kolarz" <k...@o...eu>

    Użytkownik "Piotr "Curious" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>
    napisał w wiadomości news:4c7af14e$0$20999$65785112@news.neostrada.pl...

> [...]
    > umiescic go na podstawce, tak jak bezpiecznik, i po prostu wymieniac?
    > zlotowka raz na ruski rok to chyba nie problem... no chyba ze to ma sie
    =======================
    Bezpiecznik jest bezposrednio lutowany, bo oprawki maja dużą rezystancję.
    Nie wiadomo, czy tyrystor dostanie zwarcia, czy przerwy.

  • 4. Data: 2010-08-29 23:57:42
    Od: "kolarz" <k...@o...eu>

    Użytkownik "kolarz" <k...@o...eu> napisał w wiadomości

> [...]
    > Bezpiecznik jest bezposrednio lutowany, bo oprawki maja dużą rezystancję.
    > Nie wiadomo, czy tyrystor dostanie zwarcia, czy przerwy.
    Kondensatory nie są low ESR i rzeczywiście mają 80m
    =======================

  • 5. Data: 2010-08-30 01:06:38
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    kolarz wrote:

> [...]
    > Bezpiecznik jest bezposrednio lutowany, bo oprawki maja dużą rezystancję.
    > Nie wiadomo, czy tyrystor dostanie zwarcia, czy przerwy.

    no jak za maly uzyjesz to dostanie przerwy bo wyparuje ;)
    dosc duzy raczej dostanie zwarcia przy przeciazeniu , taka juz natura
    polprzewodnikow ;)

    btw. datasheetach szukaj jakie one maja prady udarowe . i pamietaj ze mozesz
    zawsze dac dwa ;)

    najwazniejsze zeby zanim wyparuje/dostanie zwarcia rozgrzal ten bezpiecznik
    dosc zeby sie spalil 'z rozpedu'... fakt faktem jednak mniejszego niz by
    wynikalo z ESR kondensatora bym nie dawal, zwlaszcza ze 100mF kondensatorek
    to sporo. zwroc uwage w datasheecie jeszcze na max mozliwa moc ktora moze on
    wydzielic. ta moc musi byc wieksza niz moc wynikajaca z rozladowania
    kondensatora + prad jaki potrafi dac zasilacz w czasie przepalania sie
    bezpiecznika. dla 22A bezpiecznika to zapewne sporo czasu...

    spadek napiecia na tyrystorze przy zadanym pradzie znajdziesz w tabelach,
    zwykle pod koniec.

    mysle generalnie ze i tak finalnie zadecyduje cena ;) i najwyzej dasz ich
    tam kilka i tyle.

  • 6. Data: 2010-08-30 09:35:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr "Curious" Slawinski"
    <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    > z prawa ohma, przy 0.1ohm bezpieczniku, uzyskasz max 138A
    > pradu...

    Zasilacz pewnie nie wydoli 138A ..

    Sa normy na bezpieczniki - przy 6x przekroczeniu pradu ma sie
    przepalic w [doczytac w danych technicznych dla tego typu] ms.
    Teraz sprawdzamy w danych tyrystora - co on na to ..

    > btw. tyrystor kosztuje niewiele wiecej niz bezpiecznik...
    > jesli sie spali to raczej dostanie zwyczajnie zwarcia.

    W tyrystorze tez sa cienkie druciki.

    J.

  • 7. Data: 2010-08-30 10:33:30
    Od: "kolarz" <k...@o...eu>

    Wydaje mi się ,że tyrystorów w tym układzie nie można łączyć równolegle.

  • 8. Data: 2010-08-30 11:25:43
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 30.08.2010 12:33, schrieb kolarz:
    > Wydaje mi się ,że tyrystorów w tym układzie nie można łączyć równolegle.

    też mi się tak wydaje. W takim przypadku pada najszybszy. Przy
    tyrystorach musisz uważać na parametr dI/dt, powinien być jak najwyższy,
    czyli szukać raczej w tabeli tyrystorów szybkich. W moim zasilaczu do
    radia miałem bezpiecznik topikowy 35A oraz wyłącznik nadprądowy 25A, za
    tym tyrystor, niestety typu nie mam pod ręką, dostałem od kumpla.
    Powiedział, że pasuje ;-). W każdym razie Imax tyrystora było 30A, a
    tyrystorek w szykownej obudowie pastylkowej. Musisz też uważać na Ron
    tyrystora, bo możliwe, że nie wywali bezpiecznika, bo np. Ron > 1 ohm.
    Możesz się zastanowić nad użyciem tranzystora MOS lub IGBT. Są na ogół
    dużo szybsze i mają mniejszą rezystancję w stanie otwartym. Ewentualnie
    nawet z demobilu ze starej płyty głównej.

    Waldek

  • 9. Data: 2010-08-30 11:40:44
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    kolarz wrote:

    > Wydaje mi się ,że tyrystorów w tym układzie nie można łączyć równolegle.

    niby dlaczego... nawet jesli wlacza sie z dosc duzym rozrzutem, to ich wewn.
    pojemnosc bedzie zbyt mala zeby wygenerowala sie dosc duza _moc_ aby
    cokolwiek zniszczyc. to sa milisekundy...

    pojemnosc bramki natomiast zapewnia fakt podtrzymania napiecia
    zalaczajacego.

    spadek napiecia na strukturze tyrystora (przy uhm... 100A... to jest duzy
    spadek, sporo powyzej 1V) zapewnia dosc duzy potencjal aby drugi tyrystor
    sie w ogole zalaczyl.

    w praktyce to zapewne oba zdaza sie 'zalaczyc' (tzn. przesunac nosniki do
    takiej konfiguracji ;) zanim jakikolwiek wiekszy prad zacznie plynac przez
    jakikolwiek . pamietaj ze czasy zalaczania tyrystorow sa dosc dlugie, w tym
    czasie nasycaja sie zlacza itd.

    przy _cykliczym_ uzyciu (np. 50hz) zapewne jeden tyrystor bedzie grzal sie
    bardziej niz inny, to zmniejszy jego spadek napiecia i spowoduje szybsze
    zalaczanie, co spowoduje ze bedzie sie bardziej grzal ... i w koncu jako ten
    'szybszy' sie upali. dlatego w tego typu zastosowaniu takiej kombinacji sie
    nie stosuje, podobnie jak laczenia tranzystorow bipolarnych rownolegle
    (trzeba im dac rezystory sprzezenia zwrotnego w emiterach) .

    jednak dla pojedynczych impulsow , w sytuacji gdy tyrystory sa 'zimne', a
    osiagane prady udarowe tak wysokie ze za 'rezystancje sprzezenia zwrotnego'
    mozna traktowac sciezki/kable ;) to mysle spokojnie przejdzie.

    osobiscie stosowalem w kilku ukladach stabilizatorow napiecia 'dokladane'
    tranzystory bipolarne bez wyrownania dla zwiekszenia chwilowego pradu
    (rozruch silnikow) i pomimo iz mozna tak bylo rozgrzac 'kluczujacy'
    tranzystor do sporej temp , to umozliwialo zabezpieczenie go przed
    chwilowymi impulsami trwajacymi nawet kilka sekund... wprawdzie robil sie
    goracy, ale nigdy nie szedl z dymem :)

    z tyrystorami mysle bedzie b. podobnie.

  • 10. Data: 2010-08-30 16:46:05
    Od: " Walter" <w...@g...SKASUJ-TO.pl>

    kolarz <k...@o...eu> napisał(a):

> [...]
    > tyrystor, czy np 200A wystarczy żeby spalić bezpiecznik, a sam tyrystor zeby

    Mnie świta że gdzieś dawałem taki układ, był do tego tyrystor MCR69,
    przeznaczony do układów crowbar

    Walter