  • 11. Data: 2010-08-30 18:00:58
    Temat: Re: Jaki tyrystor do zabezpieczenia zasilacza?
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik kolarz napisał:
    > Jest to zasilacz 13,8v 22A . Po prostowniku jest kondansator 100 mF,
    > bezpiecznik 25A. Za bezpiecznikiem chcę umieścić tyrystor w celu
    > zabezpieczenia przed wzrostem napięcia. Na jakiego rzędu prąd powinien być
    > tyrystor, czy np 200A wystarczy żeby spalić bezpiecznik, a sam tyrystor zeby
    > nie spalił się ?

    Hmmm, dlaczego aż tak się przejmujesz prztrwaniem tyrystora, jeżeli
    zasilacz będzie wariował? Jeżeli zasilacz jest stabilizowany, to po
    jednym wystrzeleniu bezpiecznika/tyrystora zająłbym się najpierw
    usunięciem przyczyny, niż tylko wymianą bezpiecznika i dalszym używaniem.
    Jeżeli to jest tylko transformator, mostek i kondensator, to wstaw na
    wejściu zabezpieczenie/ograniczenie zbyt wysokiego napięcia sieciowego a
    na wyjściu mniejszy tyrystor 30A - jak pisze Waldek. Wejście zabezpiecz
    filtrem przeciwzakłóceniowym, bo byle jaki skok napięcia, np. od
    włączanego odkurzacza wyzwoli zabezpieczenie. Przy 230V płyną mniejsze
    prądy i powinno być łatwiej.
    Maciek

  • 12. Data: 2010-08-31 07:39:33
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "kolarz" <k...@o...eu> napisał w wiadomości
> [...]
    > tyrystor, czy np 200A wystarczy żeby spalić bezpiecznik, a sam tyrystor

    Ja w swoim zasilaczu popełnionym gdzieś w ubiegłym wieku zastosowałem prosty
    układ na kilku tranzystorach który sterował samochodowym przekaźnikiem 60A.
    Układ reagował zarówno na zbyt wysokie napięcie, powyżej 14,5V oraz zbyt
    niskie, poniżej 10,5V. Na płycie frontowej zasilacza znajdował sie oprócz
    włącznika sieciowego jeszcze przycisk kontrolny który symulował wzrost
    napięcia. Wystarczył skok lub spadek napięcia i przekaźnik zwalniał styki.
    Sprawdzane było wielokrotnie pod obciążeniem 20A w postaci żarówek
    samochodowych i za każdym razem działało pewnie.

    Marek