    From: Przesmiewca <p...@v...com.pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Jaki sprzęt na serwer plików?
    Date: Tue, 04 Jan 2011 15:10:09 +0100

    Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl> napisał(a):

    >Wiesz - mimo wszystko jeśli szef nie brałby pod uwagę moich sugestii
    >dotyczących niezbędnego sprzętu tylko powiedział że mam kombinować to
    >wolałbym zmienić firmę.

    To jest kwestia rownowagi pomiedzy tym ile zarabiasz a jakie masz ambicje.

    >Jakieś statystyki czy piszesz "większość" dlatego że w Twoim otoczeniu
    >z takimi potrzebami się nie stykasz?

    Jak myslisz ile firm na rynku potrzebuje klastra obliczeniowego (!) zlozonego z 16
    maszyn
    (ba, w ogole jakiegokolwiek klastra obliczeniowego) w stosunku
    do ilosci firm, ktorym jest to zupelnie niepotrzebne albo nawet o tym nie slyszeli?
    Wydajnosc operacji dyskowych I/O? Na linuksowym raidzie jest wystarczajaca
    jesli tylko nie rzezbisz w gigabajtowych bitmapach czy video. Ale jesli nawet, jaki
    jest to odsetek potrzebujacych na rynku firm, ktorym serwer kojarzy
    sie z www czy poczta, albo prostym skladowaniem dokumentow?
    Skala o ktorej piszesz jest IMHO marginalna.

    >Dlatego często zanim coś nieznanego wdrożę wypożyczam sprzęt do testów.
    >Wbrew pozorom wielu dostawców bez problemu takie coś oferuje. Plus
    >zawsze staram się mieć co najmniej jedną silną zapasową
    >maszynę/urządzenie w zapasie. Traktuje to jako serwer testowy do
    >rozwiązań które wdrażam na serwery produkcyjne. W małych firmach to
    >często problem ale można wspierać się wirtualizacja do testów.

    Jak wspomnialem nie mialem na mysli serwerow, bo tu oczywiscie
    masz racje piszac o wirtualizacji czy parawirtualizacji. Gorzej, jak
    musisz dokupic osprzet sieciowy, np. przelaczniki) do istniejacych,
    i z racji braki kasy nie mozesz kupic co chcesz. Zatem kupujesz 10 switchy
    i okazuje sie, ze pojawiaja sie w sieci dziwne bledy, bo np. Dlink nie chca
    dzialac
    poprawnie z Cisco. Na dodatek wychodzi to losowo i bez
    jakiejkolwiek przewidywalnosci. Na papierze to dziala. Kto mi da 10
    switchy warte 4 tys. sztuka do testow?

    >A potem małpka dzwoni do mnie bo coś poszło nie tak jak opisali a
    >support chce kasę. ;-)

    2 lata jest pomoc w cenie, po 2 latach jest szansa, ze co bardziej rozgarniety
    opanuje temat (jak zechce).

    >jeśli da radę to mdadm a macierz się "wykorzysta" do innych celów. Po
    >przetestowaniu okazało się że rozwiązanie software-owe jest za wolne i
    >macierzy nie wykorzystano gdzie indziej. ;-)

    I co pod raz drugi byl siwz?

    >Od państwowych lepsze są wojskowe. Niby też "państwowe" ale to swoista
    >kategoria absurdu. Typu 80 stron umowy na zakup żywności za 1000PLN. Bo
    >ich prawnicy napisali uniwersalny tekst pasujący według nich i do
    >zakupu 10 par gaci jak i 100 czołgów a nikt z powodu podległości
    >służbowej nie wskaże że to absurd.

    Warunki czesto sa kopiowane jak leci bez znajomosci tematu,
    do tego dochodzi brak doswiadczenia piszacych, pomijanie pewnych kwestii
    i niedokladne formulowania pozostawiajace furtki w interpretacji.
    Potem dostaje sie g*** zamiast sprzetu, ale nie ma o co sie przyczepic
    bo formalnie warunki zostaly spelnione.