    From: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Jaki program do wykresu
    Date: Fri, 14 Jul 2017 18:30:13 -0400
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <oka9k6$g6j$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <okag04$icr$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <okauue$nsh$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <okb2jj$af0$3@dont-email.me>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <okb6o0$af0$4@dont-email.me>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <okb8td$af0$5@dont-email.me>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <okbcar$af0$6@dont-email.me>
    <s...@f...lasek.waw.pl>

    On 07/14/17 17:49, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Tylko po co właściwie serwować coś oprócz zdjęć jako grafikę rastrową?
    > W prapoczątkach Google Maps wszystko było rastrowe, taki był stan techniki.
    > Łącze też miałem dużo słabsze i widać było jak przy zbliżaniu pikseloza
    > powoli wypełnia się szczegółami. Gdy zaczęto dokładać wektorowe elementy,
    > to być może nie wszyscy je widzieli. Jakaś strata, ale nie całkowita.
    > Teraz przeglądarki mogą więcej, więc jaki jest sens dawania rastrowego
    > kafelka z dwiema ulicami na krzyż zamiast po prostu wykreślić te ulice?

    Nie wiem jak to dokładnie jest zrobione, ale bazując na tym co widzę że
    jest ciągnięte i jak działają inne podobne systemy, pobawię się trochę
    we wróżkę.

    Myślę że słowami kluczowymi są tutaj wydajność i dostępność.
    Wygenerowanie takiego takiego kafelka z obrazem jest względnie tanie, a
    wysłanie go praktycznie nic nie kosztuje.
    Wysłanie danych wektorowych, gdyby chcieć je mieć zawsze aktualne,
    wymaga przeszukiwania bazy danych przy każdy odwołaniu, co jest bardzo
    drogie. W praktyce pewnie to jest zrobione tak, że mają je
    "zrasteryzowane", w sensie że są pogrupowane w "kafelki" odpowiadające z
    grubsza kafelkom rastrowym, ale za to wymagania na oprogramowanie po
    stronie klienta są nieco większe niż dla obrazków.

    Należy też pamiętać że są na świecie rejony gdzie powolny dialup jest
    luksusem, a stary 486 to może być szczyt marzeń. Więc nie mogą sobie
    pozwolić żeby odciąć tych klientów od usług.

    Jacek.