  • 31. Data: 2013-06-16 20:55:20
    Temat: Re: Jaki operator do transmisji GPRS ?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > To nie droga, ze mozna ot tak kazac.

    Jak UKE daje częstotliwości, to chyba może coś kazać?

    > bedzie utrudnial, np przez captcha :-)

    Ale po co? Cały czas utrudnia wejście w to klientom. Trzeba *wydrukować*
    formularz, wypełnić, *zeskanować* i wysłać go *mailem* -- nie można po
    prostu zrobić tego on line. Więc bez drukarki i skanera ani rusz. Trzeba
    wysłać dwa oddzielne przelewy po kilka złotych na różne konta tej samej
    firmy. To są działania wybitnie złośliwe, ale mające jasny i racjonalny
    cel. A same nie kosztuja operatora wiele. Natomiast zrobienie captcha, to
    jakiś wysiłek, naraża firme na interwencję UKE (linkowany artykuł dobrze
    opisywał możliwe powody), a korzyści nie przynosi nijakich.

    > W szczegolnosci jestem bardzo ciekaw jak sobie UKE wyobraza ta
    > minimalna predkosc 256kb/s, w sytuacji gdy darmowych chetnych bedzie
    > wiecej.

    Myślę, ze ktoś to z grubsza policzył (mnie się nie chce).

    > A w ogole mozna miec wiecej kart aero2, czy przysluguje limit jedna na
    > obywatela ?

    Jeden na pełnoletniego obywatela. I jeden na firmę (firmę chyba wciąż
    można szybciej założyć, niż robić co innego i czekac 18 lat).

    --
    Jarek

  • 32. Data: 2013-06-16 21:29:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia 16 Jun 2013 18:55:20 GMT, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Jak UKE daje częstotliwości, to chyba może coś kazać?

    W tym przypadku owszem, kazal, ale nie daje, tylko sprzedaje, i
    okresla z gory co kaze.
    Potem co prawda ustawa sie zmienia i cos tam nakazuje, ale to z reguly
    drobiazgi sa .. choc roamingi Unia nakazala przyciac :-)

    > Ale po co?

    Bo wtedy zarobi na LTE w Plusie :-)

> [...]
    > firmy. To są działania wybitnie złośliwe, ale mające jasny i racjonalny
    > cel. A same nie kosztuja operatora wiele.

    Ale tez kosztuja klienta jednorazowo. Poklnie, poklnie, ale zalatwi.
    I bedzie uzywal, za darmo, a firma ma zarabiac :-)

    > Natomiast zrobienie captcha, to
    > jakiś wysiłek, naraża firme na interwencję UKE (linkowany artykuł dobrze
    > opisywał możliwe powody)

    To sie odwola, pojdzie do sadu, wyrok zapadnie za rok, a wtedy bedzie
    juz sam chcial ulatwic :-)

    >, a korzyści nie przynosi nijakich.

    Przynosi, przez platny dostep, szczegolnie jak sie ma drugiego
    operatora, :-)

    > Myślę, ze ktoś to z grubsza policzył (mnie się nie chce).

    Mysle ze bez problemu mozna wysycic ... a moze sie myle, to jest 50MHz
    pasma, gdyby z tego wycisneli 100Mb/s, to moze byc jakis limit
    klientow na BTS .. ale tu ze 400 wychodzi ... i tylko 80 bezplatnie ..

    > Jeden na pełnoletniego obywatela. I jeden na firmę (firmę chyba wciąż
    > można szybciej założyć, niż robić co innego i czekac 18 lat).

    Ale firma powinna poodatek od darowizny zaplacic :-)
    A Aero2 chyba VAT :-)

    J.

  • 33. Data: 2013-06-16 21:55:34
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > W tym przypadku owszem, kazal, ale nie daje, tylko sprzedaje, i
    > okresla z gory co kaze.

    Nie sprzedaje, tylko daje, a potem każe płacić.

    > Potem co prawda ustawa sie zmienia i cos tam nakazuje, ale to z reguly
    > drobiazgi sa .. choc roamingi Unia nakazala przyciac :-)

    Przycinała, przycinała, aż przedwczoraj przycięła do zera. I bardzo dobrze.

    > Bo wtedy zarobi na LTE w Plusie :-)

    A jak się zablokuje torrenty, to zarobi Kazik i ci z Holywood.

    > Ale tez kosztuja klienta jednorazowo. Poklnie, poklnie, ale zalatwi.
    > I bedzie uzywal, za darmo, a firma ma zarabiac :-)

    Jak nie będzie mógł uzywać, to będzie skarżył do UKE.

    > To sie odwola, pojdzie do sadu, wyrok zapadnie za rok, a wtedy bedzie
    > juz sam chcial ulatwic :-)

    A w międzyczasie może zostać pominięty w jakimś przetargu na nowe
    częstotliwości.

    > Mysle ze bez problemu mozna wysycic ... a moze sie myle, to jest 50MHz
    > pasma, gdyby z tego wycisneli 100Mb/s, to moze byc jakis limit
    > klientow na BTS .. ale tu ze 400 wychodzi ... i tylko 80 bezplatnie ..

    Na rynku z dużym nadmiarem podaży nad popytem tego tak liczyć się nie da.
    Ja na przykład mam, a BTSów nie zapycham. Podobnie jest z ofertami na
    telefonię -- wreszcie można dawać za małe pieniądze abonamenty bez limitu
    na rozmowy, bo wiadomo, że takich gadatliwych, co do nich trzeba dokładać
    są promile. A na pozostałych sie zarabia.

    > Ale firma powinna poodatek od darowizny zaplacic :-)
    > A Aero2 chyba VAT :-)

    Ludzie biora na firmy, ich trzeba pytać, czy jakiś urząd się czepił.

    --
    Jarek

  • 34. Data: 2013-06-16 22:43:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia 16 Jun 2013 19:55:34 GMT, Jarosław Sokołowski napisał(a):
    > Nie sprzedaje, tylko daje, a potem każe płacić.

    No nie wiem czy od strony formalnej masz racje, ale mniejsza o to

    > Przycinała, przycinała, aż przedwczoraj przycięła do zera. I bardzo dobrze.

    No coz, mam mieszane uczucia.
    1) co bys powiedzial gdyby tak ustawa okreslono ci zarobki. Na
    mniejsze. Albo ustalono ceny produktow/uslug, czy co tam robisz we
    wlasnej dzialalnosci.

    2) te stare roamingi byly zdrowo zawyzone, wiec tu unie popieralem,

    3) ale z Estonii do Gibraltaru jest ze 4000 km, a swiatlowody nie sa
    za darmo. No chyba ze UE do lacz doplaci :-)

    > A jak się zablokuje torrenty, to zarobi Kazik i ci z Holywood.

    i Cyfrowy Polsat na MTV :-)

    > Jak nie będzie mógł uzywać, to będzie skarżył do UKE.

    Alez moze uzywac. Wpisze kod z obrazka i moze :-)

    W dodatku nie wiadomo czemu UKE samo napisalo ze sesja ma trwac
    godzine, wiec o co chodzi ? :-)

    > A w międzyczasie może zostać pominięty w jakimś przetargu na nowe
    > częstotliwości.

    po pierwsze - jako zwyciazca poprzedniego i tak ma mniejsze szanse, po
    drugie - wzrastaja wtedy szanse plusa na wygranie, po trzecie ...
    skoro decyzja nieprawomocna, to podstaw do pominiecia nie ma,
    zaprostestuje i zadnego przetargu nie bedzie.
    A Solorz sie tylko ucieszy - on juz swoje LTE ma, spowolnienie
    konkurencji o rok to czysty prezent :-)

    > Na rynku z dużym nadmiarem podaży nad popytem tego tak liczyć się nie da.
    > Ja na przykład mam, a BTSów nie zapycham.

    Ty nie zapychasz, ale inni uzywaja. Jak nie facebook, to youtube czy
    inne filmy. A nawet voip moze dociazyc.
    IMO nie bedzie problemu ze znalezieniem osiedla/szkoly/osrodka
    wczasowego, a nawet i wiekszej wsi, zeby sie setka uzytkownikow
    znalazla.

> [...]
    > na rozmowy, bo wiadomo, że takich gadatliwych, co do nich trzeba dokładać
    > są promile. A na pozostałych sie zarabia.

    Poczekamy, zobaczymy. Moze sie okazac ze gadatliwi gadaja, a mniej
    gadatliwi ... szukaja tanszej oferty :-)

    Ewentualnie bedzie tak jak na u siebie Pszemol - 10GB internetu
    kosztuje 50$, a inne uslugi sa za darmo. Jak sie przeliczy na
    transmisje, to sie nie ma co dziwic - on juz zaplacil za wszystko.
    Ale komputera podlaczyc nie moze, za to dodatkowa oplata :-)

    Bo z 20zl/mc operatorzy nie wyzyja ... a moze jednak ?

    Urzad ma 5 lat :-)

    J.

  • 35. Data: 2013-06-16 23:46:36
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

> [...]
    >
    > 3) ale z Estonii do Gibraltaru jest ze 4000 km, a swiatlowody nie sa
    > za darmo. No chyba ze UE do lacz doplaci :-)

    Przecież moje rozmowy (do tego samego miasta) też często idą przez
    całą Europę, a może nawet czasem Amerykę lub Azję. W praktyce, to ten
    światłowód jest już za darmo. A w dodatku cały czas stoi pusty, nie ma
    go czym zapchać. Dopłaciła do niego nie UE, tylko my z własnej kieszeni.
    Kiedyś telefonia kosztowała dużo, bo trzeba było inwestować. Ale teraz
    już w zasadzie wszystko zbudowane i kasy aż tyle nie potrzeba.

    Telekomunikacja to taka dziedzina, o której zwykli ludzie nie mają pojęcia.
    A już zwłaszcza nie wiedzą ile co może kosztować (i dlaczego przeważnie
    nic). Dlatego skłonni są potulnie płacić sto razy więcej niż coś jest warte.
    Z drugiej strony, ze względu na tzw. dobra ograniczone (częstotliwości,
    numeracja), potrzebny jest regulator, a czasem ograniczenie liczby podmiotów
    działających na rynku. No i -- niestety -- ten regulator czasem musi przejąć
    rolę rynku i ustalić ceny. Tu akurat to działa.

    > Alez moze uzywac. Wpisze kod z obrazka i moze :-)

    Pisze różne pierepały ze znakowego terminala do Usenetu. Więc nie może.

    > W dodatku nie wiadomo czemu UKE samo napisalo ze sesja ma trwac
    > godzine, wiec o co chodzi ? :-)

    Pewnie o to, żeby nie ciągnąć godzinami jednej wielkiej rzeczy. Wiem,
    że to nie jest znacząca przeszkoda, ale takie złudzenie pewnie było.
    Tak jak złudzenie, że zrywanie sesji w neostradzie co 24 godziny
    (robią to jeszcze?) to dobry ruch w walce z P.T. klientami T.P.

> [...]
    > IMO nie bedzie problemu ze znalezieniem osiedla/szkoly/osrodka
    > wczasowego, a nawet i wiekszej wsi, zeby sie setka uzytkownikow

    Skoro w takim Red Bullu każdemu dają nielimitowany dostęp do youtube
    i faceboka (do tych Stanów, to panie przeszło dziesięć tysięcy kilometrów,
    a światłowód nie za darmo), to znaczy, że nie ma problemu z zapychaniem.

    > Poczekamy, zobaczymy. Moze sie okazac ze gadatliwi gadaja, a mniej
    > gadatliwi ... szukaja tanszej oferty :-)

    Te nielimitowane, to chyba w ogóle najtańsze są teraz (słabo się do
    szukania przykładam).

> [...]
    > Ale komputera podlaczyc nie moze, za to dodatkowa oplata :-)
    >
    > Bo z 20zl/mc operatorzy nie wyzyja ... a moze jednak ?

    Ustaliła się stawka około trzech dych. Chyba będą musieli za to wyżyć.

    "Jestem Wojtek i też mam 5 lat".

    --
    Jarek

  • 36. Data: 2013-06-16 23:58:41
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > Nie sądzę. Te klauzule nie dotyczą bezpośrednio kwaestii technicznych.

    Z tego, co przeglądałem na stronach UOKiK, to klauzul w sprawach zupełnie
    nietechnicznych, to sporo było... Zdaje mi się, że Pobie(s)raczek też poległ
    nietechnicznie.

    > Oczywiście, że tak się to robi. Ale wtedy trzeba mieć choćby własny zegar
    > czasu rzeczywistego. Dramatu nie ma, ale ogólnie jest trochę trudniej, gdy

    A nie wystarczy monitorować zerwania połączenia (no tak, warto by wiedzieć,
    kiedy zaszło zdarzenie) i do momentu, aż łącze stanie się przepustowe,
    gromadzić dane? Teoretycznie dało by się to bez zegara... no, po prostu
    buforować "ile temu" zaszło zdarzenie (kwarcyk i licznik cykli, przeliczany
    przy obsłudze), po połączeniu szybko złapać zegar, przeliczyć końcowo
    zdarzenia i wypluć je już prawidłowo oznaczone czasowo...? Ale z zegarem
    fakt, lepiej. Ile może kosztować... 5 PLN? 10PLN? DCF, czy kwarzec
    synchronizowany z jakiegoś serwera NTC?

    > łącze się rwie raz na godzinę, a nie raz na ruski rok.

    Wydaje mi się jednak, że jeśli urządzenie nie ma skrajnie małej ilości
    pamięci, to mogło by i co 5 minut rwać, jeśli tylko zdołało by w
    międzyczasie zbierać zdarzenia i prawidłowo je przygotowywać do wydmuchu...
    (no i oczywiście nie gubić ich w natłoku)?

  • 37. Data: 2013-06-16 23:59:59
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > no żesz kuśwa, niech tylko spróbują !
    > Specjalnie sobie niedawno zanabyłem router to tego aero, i śmiga jak ta
    > lala. To jest mam na myśli, że ładnie sam wznawia połączenie.

    Nawet mój modem sam wznawia, fakt, trochę się ślimaczy, ale popychać nie
    muszę.

    > A tak, to by mnie udupili, dziady.

    Coś mi się zdaje, że jakby to weszło, to by się chryja zrobiła, jak z NC+...

  • 38. Data: 2013-06-17 00:31:55
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Anerys napisał:

    > Z tego, co przeglądałem na stronach UOKiK, to klauzul w sprawach zupełnie
    > nietechnicznych, to sporo było... Zdaje mi się, że Pobie(s)raczek też
    > poległ nietechnicznie.

    Toć piszę, że wśród niedozwolonych są same nietechniczne. Uregulowań
    technicznych UOKiK się nie czepia, jak na przykład tych, co dotyczą
    wcześniej wzmiankowanego sposobu uzycia telefonu i komputera.

    > A nie wystarczy monitorować zerwania połączenia (no tak, warto by wiedzieć,
    > kiedy zaszło zdarzenie) i do momentu, aż łącze stanie się przepustowe,
    > gromadzić dane?

    Do tego gromadzenia potrzebny jest wspomniany RTC.

> [...]
    > i wypluć je już prawidłowo oznaczone czasowo...? Ale z zegarem fakt, lepiej.
    > Ile może kosztować... 5 PLN? 10PLN? DCF, czy kwarzec synchronizowany

    Nie chodzi o to, ile kosztują zegary, tylko o to, że przy pracy off line
    trzeba dbać o ich synchronizacje w urządzeniach. Zamiast po prostu bazować
    na wspólnym czasie w serwerze rejestrującym on line.

> [...]
    > międzyczasie zbierać zdarzenia i prawidłowo je przygotowywać do wydmuchu...
    > (no i oczywiście nie gubić ich w natłoku)?

    Jeśli. Jeśli mamy ten cholerny RTC. I jeśli nam nie zależy na pracy
    w czasie rzeczywistym.

    --
    Jarek

  • 39. Data: 2013-06-17 00:35:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Anerys napisał:

    > Nawet mój modem sam wznawia, fakt, trochę się ślimaczy, ale popychać nie
    > muszę.

    > Coś mi się zdaje, że jakby to weszło, to by się chryja zrobiła, jak z NC+...

    To kolejny dobry powód żeby tego nie robić. W tej chwili wszyscy już
    zdążyli zapomnieć, że istnieje coś takiego jak Aero2, że mają kartę,
    a nawet czasem z niej korzystają. Ale niech no tylko coś się przy tym
    pozmienia, to zaraz zrobi się głośno i nowi przyjdą do darmodajni.

    --
    Jarek

  • 40. Data: 2013-06-17 00:49:38
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > Jeśli. Jeśli mamy ten cholerny RTC. I jeśli nam nie zależy na pracy
    > w czasie rzeczywistym.

    Dlatego pomyślałem, że na wypadek, gdyby układ zgubił aktualny czas (bo
    jeśli nie zgubi, to tym lepiej), to niech zlicza cykle z generatora
    kwarcowego, ilość cykli w jednostce czasu jest znana, więc jeśli np. przy
    wypluciu synchronizacja stwierdzi, ze jest dajmy na to 21:37:12, a zdarzenie
    w momencie zsynchronizowania się było np., 12358 cykli temu, to znaczy, że,
    przy np. 100 cyklach na sekundę (dzielniki, takie tam), było to 123 sekundy
    temu (ułamki dla uproszczenia pomijamy), co stanowi 2 minuty i 3 sekundy, z
    prostej matematyki mamy dokładną godzinę zdarzenia 21:35:09. Można by trochę
    skomplikować i wprogramować, że w przypadku zgubienia zegara układ
    automatycznie mógłby wywoływać synchronizację czasu. Dla uniknięcia
    zapętlenia się układu, gdyby z jakiegos powodu nie udało się zsynchronizować
    czasu, próba max 3-krotna i z wyliczenia cykli zegara kolejna próba np. po
    kwadransie. Zadbać tylko o odpowiednio pojemny magazyn, aby układ mógł
    gromadzić i zdarzenia, i sygnatury "ślepych" godzin kolejnych zdarzeń, by je
    przeliczyć, jak się synchro powiedzie.

    Wiem, Jarku, że może nadto ścibolę z pierdołami... ale tak mi sie zegar w
    telefoniaku Sferii kojarzy - jest synchronizowany z sieci (i niestety, nie
    ma możliwości ręcznego ustawienia), jeśli jednak uprzednio był
    synchronizowany z siecią, a potem telefon wjechał np. do tunelu metra, gdzie
    zasięgu nie ma, zegar nadal chodzi, trochę na ślepo.