    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Jaki operator do transmisji GPRS ?
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1u5vncg55gsgc.121nqbe5ngnka$.dlg@40tude.net>
    Date: 16 Jun 2013 21:46:36 GMT

    Pan J.F. napisał:

    > No coz, mam mieszane uczucia.
    > 1) co bys powiedzial gdyby tak ustawa okreslono ci zarobki. Na
    > mniejsze. Albo ustalono ceny produktow/uslug, czy co tam robisz we
    > wlasnej dzialalnosci.
    >
    > 2) te stare roamingi byly zdrowo zawyzone, wiec tu unie popieralem,
    >
    > 3) ale z Estonii do Gibraltaru jest ze 4000 km, a swiatlowody nie sa
    > za darmo. No chyba ze UE do lacz doplaci :-)

    Przecież moje rozmowy (do tego samego miasta) też często idą przez
    całą Europę, a może nawet czasem Amerykę lub Azję. W praktyce, to ten
    światłowód jest już za darmo. A w dodatku cały czas stoi pusty, nie ma
    go czym zapchać. Dopłaciła do niego nie UE, tylko my z własnej kieszeni.
    Kiedyś telefonia kosztowała dużo, bo trzeba było inwestować. Ale teraz
    już w zasadzie wszystko zbudowane i kasy aż tyle nie potrzeba.

    Telekomunikacja to taka dziedzina, o której zwykli ludzie nie mają pojęcia.
    A już zwłaszcza nie wiedzą ile co może kosztować (i dlaczego przeważnie
    nic). Dlatego skłonni są potulnie płacić sto razy więcej niż coś jest warte.
    Z drugiej strony, ze względu na tzw. dobra ograniczone (częstotliwości,
    numeracja), potrzebny jest regulator, a czasem ograniczenie liczby podmiotów
    działających na rynku. No i -- niestety -- ten regulator czasem musi przejąć
    rolę rynku i ustalić ceny. Tu akurat to działa.

    > Alez moze uzywac. Wpisze kod z obrazka i moze :-)

    Pisze różne pierepały ze znakowego terminala do Usenetu. Więc nie może.

    > W dodatku nie wiadomo czemu UKE samo napisalo ze sesja ma trwac
    > godzine, wiec o co chodzi ? :-)

    Pewnie o to, żeby nie ciągnąć godzinami jednej wielkiej rzeczy. Wiem,
    że to nie jest znacząca przeszkoda, ale takie złudzenie pewnie było.
    Tak jak złudzenie, że zrywanie sesji w neostradzie co 24 godziny
    (robią to jeszcze?) to dobry ruch w walce z P.T. klientami T.P.

    > Ty nie zapychasz, ale inni uzywaja. Jak nie facebook, to youtube czy
    > inne filmy. A nawet voip moze dociazyc.
    > IMO nie bedzie problemu ze znalezieniem osiedla/szkoly/osrodka
    > wczasowego, a nawet i wiekszej wsi, zeby sie setka uzytkownikow
    > znalazla.

    Skoro w takim Red Bullu każdemu dają nielimitowany dostęp do youtube
    i faceboka (do tych Stanów, to panie przeszło dziesięć tysięcy kilometrów,
    a światłowód nie za darmo), to znaczy, że nie ma problemu z zapychaniem.

    > Poczekamy, zobaczymy. Moze sie okazac ze gadatliwi gadaja, a mniej
    > gadatliwi ... szukaja tanszej oferty :-)

    Te nielimitowane, to chyba w ogóle najtańsze są teraz (słabo się do
    szukania przykładam).

    > Ewentualnie bedzie tak jak na u siebie Pszemol - 10GB internetu
    > kosztuje 50$, a inne uslugi sa za darmo. Jak sie przeliczy na
    > transmisje, to sie nie ma co dziwic - on juz zaplacil za wszystko.
    > Ale komputera podlaczyc nie moze, za to dodatkowa oplata :-)
    >
    > Bo z 20zl/mc operatorzy nie wyzyja ... a moze jednak ?

    Ustaliła się stawka około trzech dych. Chyba będą musieli za to wyżyć.

    "Jestem Wojtek i też mam 5 lat".

    --
    Jarek