  • 81. Data: 2013-06-21 15:01:08
    Temat: Re: Jaki operator do transmisji GPRS ?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości
    Pan J.F napisał:

    >Idea stratowała w chwili, gdy jeszcze mało kto miał komórkę.

    No, tak moze "malo kto" to nie, ale owszem - jeszcze duzo komorek bylo
    do sprzedania.
    Play juz trafil na rynek w zasadzie nasycony ... choc cos mi sie widzi
    ze od tego czasu wiele mln przybylo :-)

    >W ogóle
    >startowała jako "sieć tańsza, lecz gorsza, bo z zasięgiem tylko

    Tansza to nie calkiem. Abonamenty byly dosc drogie.
    Idea 50 i 150 ... 50 i 150 zl ?
    W zamian oferowaly duza ilosc minut.
    Cos, czego jakos wielka dwojca nie potrafila zrealizowac :-)

    >w miastach". Heyah, to bodaj pierwszy przykład realizacji strategii,
    >żeby zamiast obniżać ceny (dla wszystkich klientów), zrobić drugą
    >markę, która będzie robiła to samo za mniejszą kasę (dla tych, dla
    >których kasa się liczy).

    Owszem, tym niemniej sprowadza sie to do obnizania cen.
    Heyah to temat na osobna dyskuje , chetnie bym poznal szczegoly, ale
    to juz NTG.

    Tym niemniej - sporo ludzi odzalowalo swoj numer i do Heyah przeszlo.

    >No to chyba pożyczyli. Teraz taka moda, że się wszystko robi za
    >pożyczone.

    Owszem, i to nie tylko teraz, tym niemniej jest kwestia ile pozyczac
    na poczatku, a ile zarabiac na biezaco.

    Chce sie konkurowac z trzema ugruntowanymi sieciami, to naturalne mi
    sie wydaje ze trzeba zainwestowac podobnie jak one :-)

    > No nie wiem czy powinno - skoro wszyscy zaplacili, to zostales
    > opodatkowany, tylko niejawnie.
    >Stoję na stanowisku, że nie zapłacili, bo skutek był taki, że ceny
    >spadły. Więc zaoszczędzili.

    Ktos jednak zaplacil. Jesli nie akcjonariusze P4, to kto ? :-)

    Bo ceny nawet przy 3 operatorach tak ogolnie tez spadaja, nawet jesli
    przez pewien czas sie wydaje ze zastoj.
    Moze mniej spadly niz by mogly :-)

    >Powinny. Ale tak nie jest. Z tym w ogóle jest większa granda.
    >Samochód
    >ciężarowy za przejazd autostradą płaci ze trzy razy tyle, co osobowy.

    Byly czasy gdy placil mniej, czasem znacznie mniej :-)

    >Za to różnica w kosztach (zniszczenie drogi) wynosi jakieś trzy rzędy
    >wielkości.

    To mi prawde mowiac cos smierdzi.
    Oni tam podaja jakies strasznie wysokie wykladniki ... ale czy to nie
    jest tak ze kazdy material - obciazymy dopuszczalnie, to wytrzyma,
    dorzucimy 10 % - peknie, wiec wyciagamy matematyczny wniosek -
    zniszczenia proporcjonalne do 10 potegi.
    A naprawde wystarczylo zrobic 10% mocniejsze, i by nawet te 40t
    ciezarowki nie byly grozne ?
    A4 opole-wroclaw jakos koleiny ma niewielkie, a dziur juz troche
    zalatano - zima grozniejsza niz ciezarowki ?

    >Spadły. W ciągu kliku lat średnia opłata od jednego klienta
    >zmniejszyła
    >się ponad dwukrotnie. Teraz to coś koło 40 zł. A klientów nie
    >przybyło.

    troche przybylo. Ale ja o zysku a nie o przychodzie - juz dawno
    przestali publikowac raporty, ale czasem sie pochwala.
    EBITDA Plusa wyniosla:
    2009 2.67 mld,
    2011 2.827
    2012 2.795

    Przychody zreszta tez sie dosc trzymaja:
    2009 7.73
    2011 7.31
    2012 7.13

    przy czym ... wplywy z MTR chyba tez zaliczaja do przychodow, wiec
    spadek moze byc pozorny.

    Ha, juz w 2009 ARPU wynioslo 43zl (71 w abo, 16 prepaid)

    -budowy-wspolnej-sieci-w-warszawie

    >Nie o tym samym -- Emitel chce się stać takim operatorem świadczącym
    >usługi dla sieci komórkowych.

    A, chciec to sobie moze. Chyba ze nie tylko chce, ale jeszcze tym
    mniejszym zapewni.
    Tylko ze ... Emitel, spolka zalezna TP/FT/Orange ?

    >No właśnie o to chodzi, że kiedyś większość wpływów trzeba było
    >przeznaczać na nowe BTS. Nie żeby mi było szybciej i taniej, tylko
    >żeby w ogóle nie wylecieć z biznesu. Traz juz nie trzeba.

    Nie trzeba, o ile uzytkownicy nie beda wiecej rozmawiac i
    transmitowac.
    Ja tu pisalem o 10GB i 5GB voice, ale przeciez wielu rozmawia znacznie
    mniej.
    Te 16zl ARPU w prepaid to ile bylo - 50min/mc ?

    No i ciagle masz nowe techniki - i jesli nie trzeba starego BTs
    wywalic, bo wystarczy dokupic modul LTE, to jeszcze dochodza lacza,
    zarzadzanie itp.

    >Gdyby zostać
    >przy starych stawkach (za roaming i nie tylko), to by im za dużo na
    >te dziwki zostawało (ktoś mógłby narzekać, że i ten rynek zepsuli
    >-- panienki się rozpaskudziły i od wszystkich żądają więcej).

    A pisales ze stawki miedzyoperatorskie za roaming zerowe ?

    P.S. z raportu plusa 2009:
    "Strategia roamingu międzynarodowego Polkomtel nie polega tylko na
    zapewnieniu roamingu własnym użytkownikom w maksymalnej liczbie
    krajów, lecz także na aktywnej sprzedaży usługi roamingu we własnej
    sieci i zwiększeniu nacisku na obniżanie kosztów roamingu w sieciach
    partnerów roamingowych.

    Jeśli chodzi o roaming międzynarodowy dla Klientów sieci Plus
    przebywających poza granicami Polski, Spółka renegocjowała umowy
    roamingowe w zakresie stawek rozliczeniowych oraz rozwijała niezbędne
    narzędzia i funkcjonalności umożliwiające sterowanie ruchem
    roamingowym."

    jesli dobrze mysle, to:

    a) oplaty miedzyoperatorskie za roaming sa, i to niemale, a byly
    wieksze,

    b) Plus zwalcza FCT u siebie, ale sam korzysta z "tanszego dostepu" i
    nie pyta jak :-)

    c) moze sie myle ... ale laski z ta renegocjacja nie robia, skoro Unia
    nakazala ceny obnizyc :-)

    >Coś duża ta kumulacja. Chleb nie drożeje ani nie tanieje nagle
    >dwukrotnie,

    Duza albo i nie duza, bo tylko o 4 gr. Jak obnizali z 80 na 60 gr to
    bylo wiecej :-)

    Poza tym to decyzja administracyjna, nie musi miec wiele wspolnego z
    rzeczywistoscia :-)

    >bo trzeba skompensowac ruchy cen różnych viatolli
    >z ostatnich kilku miesięcy

    Ale viatoll byl tylko na kilku drogach, ktore mozna ominac.
    I stopniowo uruchamiano. I transport nie stanowi istotnej czesci ceny
    chleba.

    >Im zależy (tak jak bacy) na jak najwyższych stawkach. Każdą równie
    >łatwo kompensuje się na zero w dwustronnych porozumieniach, ale jeśli
    >jest wysoka, to łatwiej ściemniać klientowi "panie, to musi kostować,
    >my za każdą minutę musimy płacić drugiej stronie jak za zboże".

    O to to to - ale sobie zdawali sprawe z dysproporcji i az tak bardzo
    nie protestowali - choc wtedy o duze pieniadze chodzilo :-)

    ve-a-50mbmonth-cap-goodbye-unlimited-browsing.html

    >Albo odkryli zbyt wielu takich, którym się wydawało, że Amazon
    >sprzedaje
    >dostęp do Internetu.

    Dlaczego "wydawalo" ?

    J.

  • 82. Data: 2013-06-21 16:09:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Play juz trafil na rynek w zasadzie nasycony ... choc cos mi sie
    > widzi ze od tego czasu wiele mln przybylo :-)

    Przybyło takich, co to ich wcześniej nie było, bo "za takie pieniądze,
    to nie warto". Jak ceny spadają, to się bierze, bo "może się przyda".

    > Tansza to nie calkiem. Abonamenty byly dosc drogie.
    > Idea 50 i 150 ... 50 i 150 zl ?
    > W zamian oferowaly duza ilosc minut.

    No to za minute (względnie) tanio, więc można tego zacząć w miarę
    normalnie używać.

    > Cos, czego jakos wielka dwojca nie potrafila zrealizowac :-)

    Nie potrafili, bo pojemność sici zbyt mała. W pierwszym Centertelu
    (NMT), to w ogóle było tak, że na początku (np. w Lublinie) był
    jeden BTS z trzema sektorami po *jednym* kanale w każdym. Więc nie
    dało się zadzwonić komórkowo do kogoś, kto stał obok (strasznie to
    się nie podobało nabywcom pierwszych komórek, bo nie mogli w ten
    sposób Robić Wrażenia na otoczeniu).

    > Owszem, tym niemniej sprowadza sie to do obnizania cen.
    > Heyah to temat na osobna dyskuje , chetnie bym poznal szczegoly,

    Obniżenia cen baz denerwowania dotychcasowych lojalnych klientów Ery.
    To tak jak Red Bull w Playu.

    > ale to juz NTG.

    Bardzo się cieszę, że to co do tej pory napisałem, nie jest NTG.

    > Chce sie konkurowac z trzema ugruntowanymi sieciami, to naturalne
    > mi sie wydaje ze trzeba zainwestowac podobnie jak one :-)

    Niekoniecznie. One na początku korzystały z ochrony przed konkurencją
    -- wydano tylko dwie koncesje, później trzecią, a to mniej niż ktoś
    stwierdził, że powinno ich być docelowo. Teraz czasy pionierskie się
    skończyły, nie mozna juz "podobnie". Inwestuje się tyle, ile trzeba.

    > Ktos jednak zaplacil. Jesli nie akcjonariusze P4, to kto ? :-)

    Akcjonariusze Orange, Plusa i Ery.

    > Bo ceny nawet przy 3 operatorach tak ogolnie tez spadaja, nawet
    > jesli przez pewien czas sie wydaje ze zastoj.
    > Moze mniej spadly niz by mogly :-)

    Ktoś wyliczył, że z czterema operatorowi będa spadać szybciej i bardziej.
    To była trudna decyzja -- niektórzy krakali, że tylko bedą się bardziej
    żreć, a ceny nie spadną, bo to żarcie kosztuje. Gdyby dopuszczono
    dziesięciu operatorów, to pewnie by nawet wzrosły. Ale teraz widać, że
    się dobrze stało. I chwała za to regulatorowi.

> [...]
    > zniszczenia proporcjonalne do 10 potegi.
    > A naprawde wystarczylo zrobic 10% mocniejsze, i by nawet te 40t

    Z tego co wiem, to nie można. Bo tu już rolę grają własności materiałowe.
    To nie tak, że można coś zrobić 10% grubsze. Po prostu nie ma 10% lepszych
    materiałów. Przecież nie będziemy budować autostrad z grafenu.

    > A4 opole-wroclaw jakos koleiny ma niewielkie, a dziur juz troche
    > zalatano - zima grozniejsza niz ciezarowki ?

    Nasza zima w ogóle jest groźna -- mamy najgorszy na świecie klimat
    dla dróg. Nie że zimno jest, tylko w ciągu roku temperatura przechodzi
    przez zero ponad sto razy -- zamarzająca woda wciąż kruszy materiał.
    Uratować nas może tylko globalne ocieplenie (lub ochłodzenie).

    > A pisales ze stawki miedzyoperatorskie za roaming zerowe ?

    Zerowe będą. Stare były zgoła inne.

> [...]
    > roamingowym."
    >
    > jesli dobrze mysle, to:
    >
    > a) oplaty miedzyoperatorskie za roaming sa, i to niemale, a byly

    Coś mi się widzi, że ten baca znalazł sobie nową dobrą robotę. Jako
    analityk w Polkomtelu.

    > b) Plus zwalcza FCT u siebie, ale sam korzysta z "tanszego dostepu"
    > i nie pyta jak :-)

    To by było normalne, ale ja tych FCT w przytoczonym tekscie nie widzę.

    > c) moze sie myle ... ale laski z ta renegocjacja nie robia

    Renegocjacja -- piękne imię dla panienki. Prawie jak Tradycja.
    Ale, jako się rzekło, pieniędzy już na takie rzeczy nie staje.

    > Duza albo i nie duza, bo tylko o 4 gr. Jak obnizali z 80 na 60 gr
    > to bylo wiecej :-)

    To było zaledwie o 25%. Jeśli ktos uważa, że stawki "za zakończenie"
    mają jakiś wpływ na a staawki za połączenie, to teraz powinien się
    spodziewać obniżki o połowę.

    > Poza tym to decyzja administracyjna, nie musi miec wiele wspolnego
    > z rzeczywistoscia :-)

    Te akurat w ogóle nie mają.

    > Dlaczego "wydawalo" ?

    Bo ludziom często się coś wydaje.

    --
    Jarek

  • 83. Data: 2013-06-21 16:52:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Pan J.F napisał:

    >Przybyło takich, co to ich wcześniej nie było, bo "za takie
    >pieniądze,
    >to nie warto". Jak ceny spadają, to się bierze, bo "może się przyda".

    To juz byl chyba ten moment gdy w kraju bylo 30mln telefonow, wiec
    prawie kazdy ma.
    I zostal zbyt na drugi prywatny/sluzbowy, moze na przejscie, bo tam
    tanie rozmowy itp.

    >No to za minute (względnie) tanio, więc można tego zacząć w miarę
    >normalnie używać.

    Z jednej strony tak, z drugiej - za ten wyzszy abo, to i u innych
    mozna bylo troche pogadac.
    Tak czy inaczej - raczej zgarneli tych, ktorzy do tej pory nie mieli
    telefonu.

    >Nie potrafili, bo pojemność sici zbyt mała. W pierwszym Centertelu
    >(NMT), to w ogóle było tak, że na początku (np. w Lublinie) był

    Ale tu juz nie NMT tylko GSM, pojemnosc sieci wieksza, i latwo
    rozszerzyc stawiajac kolejne BTS, w ilosci takiej jak Idea.
    Tylko widac woleli pojsc w rozbudowe sieci w kraju niz w miastach, aby
    zapewnic tansze minuty :-)

    >Obniżenia cen baz denerwowania dotychcasowych lojalnych klientów Ery.

    O, tam wiecej mozliwych wyjasnien bylo. Ciekawi mnie tylko ktore bylo
    prawdziwe :-)

    A lojalni klienci Ery sie denerwowali podobnie jak inni, a nawet
    bardziej, jak sie okazywalo ze
    "nie, z Ery nie mozna do nas przejsc z numerem, bo to nie jest zmiana
    operatora i nic nie musimy" :-)

    >Niekoniecznie. One na początku korzystały z ochrony przed konkurencją
    >-- wydano tylko dwie koncesje, później trzecią, a to mniej niż ktoś

    Najpierw jedna NMT, potem dwie, potem czwarta/trzecia i pol ..

    >stwierdził, że powinno ich być docelowo. Teraz czasy pionierskie się

    Oj, chyba wtedy nie doceniano rynku i w planie bylo co najwyzej kilka
    milionow tlf.
    Zobacz chocby plan numeracji.

    >skończyły, nie mozna juz "podobnie". Inwestuje się tyle, ile trzeba.

    No ale trzeba duzo, aby zapewnic porownywalne uslugi.

    >Akcjonariusze Orange, Plusa i Ery.

    Hm, ciagle mieli zysk .. ale moze nie taki duzy jakby chcieli :)

    >Ktoś wyliczył, że z czterema operatorowi będa spadać szybciej i
    >bardziej.

    No, czy na pewno szybciej i bardziej, to sie chyba nie dowiemy.

    >To była trudna decyzja -- niektórzy krakali, że tylko bedą się
    >bardziej
    >żreć, a ceny nie spadną, bo to żarcie kosztuje.

    No nie, czwarty operator jak chcial wejsc na rynek, to musial cos dac
    klientom.

> [...]
    >przez zero ponad sto razy -- zamarzająca woda wciąż kruszy materiał.
    >Uratować nas może tylko globalne ocieplenie (lub ochłodzenie).

    Gorszy niz najblizsi sasiedzi ? A moze wystarczy tylko dobre drogi
    robic, bo znow tych lat na A4 nie ma tak duzo.

    Fakt ze jak ostanio popatrzylem na drogi pod Dreznem ... wcale nie
    maja lepszych. Smialo moga z naszymi konkurowac :-)

    >Zerowe będą. Stare były zgoła inne.

    No to jak z tym Amazonem i Kindle ? Jak uzywam w Polsce, to ATT cos
    placi ?

> [...]
    > roamingowym."
    >
    > jesli dobrze mysle, to:
    >To by było normalne, ale ja tych FCT w przytoczonym tekscie nie

    A to "rozwijala niezbedne narzedzia dla sterowania ruchem roamingowym"
    ?
    IMO - jak przekierowac do tanszego operatora tranzytowego.

    Chociaz ... FCT w roamingu faktycznie nie pomoga.

    > Duza albo i nie duza, bo tylko o 4 gr. Jak obnizali z 80 na 60 gr
    > to bylo wiecej :-)

    >To było zaledwie o 25%.

    Ale tez o 20gr to bylo, nie tylko o 10 ..

    >Jeśli ktos uważa, że stawki "za zakończenie"
    >mają jakiś wpływ na a staawki za połączenie, to teraz powinien się
    >spodziewać obniżki o połowę.

    No i patrzac na te nowe oferty "no limit", to juz nastapilo.

    J.

  • 84. Data: 2013-06-21 18:00:31
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2013-06-21 15:01, J.F pisze:

    ve-a-50mbmonth-cap-goodbye-unlimited-browsing.html

    > Dlaczego "wydawalo" ?

    bo ZTCW to kupując kindla zgadzasz się na określone warunki użytkowania
    i tam są wyraźne informacje, do czego możesz tego internetu używać.
    Dopóki ludzie sporadycznie wykorzystywali internet niezgodnie z umową
    (bo wbudowana przeglądarka o statusie "experimental" i wyświetlacz e-ink
    do wyświetlania stron www delikatnie mówiąc średnio się nadaje), to
    amazon przymykał na to oko. Ale jak się pojawiły instrukcje jak
    udostępnić ten internet do laptopów i ludzie zaczęli to robić, to się
    amazonowi cierpliwość skończyła.

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 85. Data: 2013-06-21 18:19:51
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Ale tu juz nie NMT tylko GSM, pojemnosc sieci wieksza, i latwo
    > rozszerzyc stawiajac kolejne BTS, w ilosci takiej jak Idea.

    Nie tak łatwo, nie od razu i nie w ilości takiej jak Idea. Do gęstych
    komórek przeznaczona jest częstotliwość 1,8 GHz, którą na początku
    miała Idea właśnie. A inni nie.

    > Tylko widac woleli pojsc w rozbudowe sieci w kraju niz w miastach,
    > aby zapewnic tansze minuty :-)

    Od tego przecież byli w założeniu (a Idea od miejskich sieci). Poza tym
    na początku chyba nie wszystkie kanały pasma były uwolnione dla GSM.

> [...]
    > bardziej, jak sie okazywalo ze "nie, z Ery nie mozna do nas przejsc
    > z numerem, bo to nie jest zmiana operatora i nic nie musimy" :-)

    Ale chyba tylko niewielka część klientów. Muszę tu pochwalić operatora
    i przyznać, że to zasługa znakomicie przykotowanej kampani reklamowej.
    Od samego początku marka Heyah była przedstawiana jako taki obciach
    i żenua, że ani razu nie przyszła mi do głowy myśl, by się tym
    zainteresować.

    > Oj, chyba wtedy nie doceniano rynku i w planie bylo co najwyzej kilka
    > milionow tlf. Zobacz chocby plan numeracji.

    Jasne, że nie doceniano. Tym bardziej nie należy się dziwić temu,
    że zrewidowano poglądy na optymalną liczbę sieci w kraju.

    > Hm, ciagle mieli zysk .. ale moze nie taki duzy jakby chcieli :)

    Zysk nigdy nie jest tak duży, jakby akcjonariusze chcieli.
    Więc zapłacili ile musieli. No i najważniejsze -- przeżyli.

    > No to jak z tym Amazonem i Kindle ? Jak uzywam w Polsce, to ATT cos
    > placi ?

    Tak, jak się z Polkomtelem (i innymi) umówili. Podejrzewam, że się
    nie interesują pojedynczymi czytnikami. Ale jak więcej ludzi zaczęło
    kombinować i traktować Amazona jako dostawce internetu, to musieli
    aneksem do którejś z umów (podejrzewam AT&T-Amazon) obciąć do tych
    50MB. Ja się o tym cięciu dowiedziałem dopiero teraz, z rocznym
    opóźnieniem. I przyznam, że w tym czasie może ze trzy razy korzystałem
    z WWW w Kindle.

    > No i patrzac na te nowe oferty "no limit", to juz nastapilo.

    O czym od samego początku tutaj piszę. A konkretnie o tym, że
    zmiana ta jest jakościowa, a nie ilościowa. Co wynika z faktu,
    że w rozliczeniach międzyoperatorskich nastąpiła również zmiana
    jakościowa, a nie samo obniżenie stawek.

    --
    Jarek

  • 86. Data: 2013-06-21 18:39:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michał Baszyński napisał:

> [...]
    > (bo wbudowana przeglądarka o statusie "experimental" i wyświetlacz
    > e-ink do wyświetlania stron www delikatnie mówiąc średnio się nadaje),

    Tym niemniej przeglądarka w systemie jest, zresztą opisana w instrukcji,
    i żadna umowa nie zabrania korzystania z niej, a wręcz przeciwnie. I nie
    jest to wcale przeglądarka, która się do niczego nie nadaje. Zwłaszcza,
    że ma ona funkcje przeformatowywania stron do postaci kindlowego ebooka,
    co bardzo wygodnie się czyta. Oczywiście do oglądania gołych bab się nie
    nadaje, ale załodować wielostronicowy artykuł i go później czytać przez
    godzinę -- to i owszem.

    > Ale jak się pojawiły instrukcje jak udostępnić ten internet do laptopów
    > i ludzie zaczęli to robić, to się amazonowi cierpliwość skończyła.

    Jak tylko kupiłem Kindle (nie przypominam sobie innego elektronicznego
    wynalazku, o którym od razu pomyślałem "to trzeba mieć" -- i się na tej
    myśli nie zawiodłem), to sprawdziłem w sieci, co ludzie kombinują żeby
    orżnąć swego dobroczyńce. Wtedy jeszcze nic nie wykombinowali. Teraz nie
    patrzyłem, ale to musi być tęga hackerka, bo system dość zamknięty.

    Ja to w każdym razie traktowałem jako wejście w dobre towarzystwo. Udało
    się, dla wygody klientów, zorganizować globalny dostęp do sieci, potrzebny
    do handlu książkami -- to trzeba pochwalić. Pozwalają przy okazji na
    korzystanie z tej sieci do innych celów (email, czytanie rzeczy, których
    się nie kupuje, bo są darmo) -- tym bardziej chwała za to. Wiem też, że
    ten sposób dostępu nominalnie powinien być bardzo drogi (ale faktycznie
    nie jest i nie jest też praktycznie -- dzięki zręczności Amazona). Psami
    ogrodnika, to oni nie są. Ale w dobre towarzystwo też czasem wejdą tacy,
    co w hotelu przy śniadaniu upychaja jedzenie ze szwedzkiego stołu.

    Ja w końcu ne wiem, komu się cierpliwość skończyła -- Amazonowi, AT&T,
    czy jeszcze koumu innemu. Ale to i dobrze, że ludzie nie mogą kupć Kindle
    tylko po to, by wydłubać ze środka kartę SIM i włożyć ją do iPada.

    --
    Jarek

  • 87. Data: 2013-06-21 19:58:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michał Baszyński napisał:

    > Ale jak się pojawiły instrukcje jak udostępnić ten internet do
    > laptopów i ludzie zaczęli to robić, to się amazonowi cierpliwość
    > skończyła.

    Jeszcze jedno. Wynikiem tego skończenia się cierpliwości jest
    ograniczenie transferu do 50 MB na miesiąc. Aż 50 MB! Sprawdziłem
    teraz (wcześniej mało mie to interesowało) ile nasi operatorzy
    biorą za roaming poza Unią Europejską. Są to stawki rzędu 1,50 do
    3,00 zł za 50kB. Czyli gdyby rzeczywiście wujek Jeff musiał komuś
    płacić za każdą przeczytana przeze mnie stronę, to mógłbym mu
    naprztykać rachunki po dziesięć tysięcy dolarów rocznie.

    To faktycznie należy nazwać skończeniem się cierpliwości do buractwa
    i wieśniactwa, a nie skończeniem się kasy na prezenty. Warto jeszcze
    zauważyć, że nadal da się łupać za friko transfer (teoretycznie)
    warty kilka tysięcy miesięcznie. Ale już nie kilkaset tysięcy (albo
    kilka milionów -- co to jest pobrać kilkadziesiąt GB przez sieć 3G).

    --
    Jarek