    From: "Anerys" <s...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Jaki operator do transmisji GPRS ?
    Date: Mon, 17 Jun 2013 00:49:38 +0200

    news:slrnkrsf6r.a5p.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

    > Jeśli. Jeśli mamy ten cholerny RTC. I jeśli nam nie zależy na pracy
    > w czasie rzeczywistym.

    Dlatego pomyślałem, że na wypadek, gdyby układ zgubił aktualny czas (bo
    jeśli nie zgubi, to tym lepiej), to niech zlicza cykle z generatora
    kwarcowego, ilość cykli w jednostce czasu jest znana, więc jeśli np. przy
    wypluciu synchronizacja stwierdzi, ze jest dajmy na to 21:37:12, a zdarzenie
    w momencie zsynchronizowania się było np., 12358 cykli temu, to znaczy, że,
    przy np. 100 cyklach na sekundę (dzielniki, takie tam), było to 123 sekundy
    temu (ułamki dla uproszczenia pomijamy), co stanowi 2 minuty i 3 sekundy, z
    prostej matematyki mamy dokładną godzinę zdarzenia 21:35:09. Można by trochę
    skomplikować i wprogramować, że w przypadku zgubienia zegara układ
    automatycznie mógłby wywoływać synchronizację czasu. Dla uniknięcia
    zapętlenia się układu, gdyby z jakiegos powodu nie udało się zsynchronizować
    czasu, próba max 3-krotna i z wyliczenia cykli zegara kolejna próba np. po
    kwadransie. Zadbać tylko o odpowiednio pojemny magazyn, aby układ mógł
    gromadzić i zdarzenia, i sygnatury "ślepych" godzin kolejnych zdarzeń, by je
    przeliczyć, jak się synchro powiedzie.

    Wiem, Jarku, że może nadto ścibolę z pierdołami... ale tak mi sie zegar w
    telefoniaku Sferii kojarzy - jest synchronizowany z sieci (i niestety, nie
    ma możliwości ręcznego ustawienia), jeśli jednak uprzednio był
    synchronizowany z siecią, a potem telefon wjechał np. do tunelu metra, gdzie
    zasięgu nie ma, zegar nadal chodzi, trochę na ślepo.