  • 1. Data: 2010-09-16 06:59:42
    Temat: Jaki notebok do programowania?
    Od: klops <k...@k...pl>

    Witam

    Zastanawiam się nad przejściem na pracę na noteboku ze względu na
    wysokie zużycie energii mojego obecnego sprzętu (stacjonarny PC). Więc
    zależy mi na tym, by notebook był oszczędny.

    Zamierzam głównie programować i korzystać z Internetu. Czasem jakieś
    filmiki z youtube. Jakieś proste prace graficzne typu ikony, wycinanie,
    skalowanie.

    Zastanawiam się czy do wygodnej pracy wystarczy ekran LCD 15,6"
    1366x768? Bo do teraz pracuję na CTR 19" 1360x1024 i wcale nie wydaje mi
    się to zbyt duże...

    Biorąc pod uwagę moje wymagania zainteresowałem się modelami Toshiba
    L650-116 i Acer 5820T (niżej ich spec. ze skąpca). Co o nich sądzicie?
    Wydaje mi się, że Acer jest wyraźnie lepszy przy minimalnej różnicy w cenie.

    Plusy dla Acera:
    + trzyma do 8h w trybie oszczędzania i 3-4h normalnie (Toshiba ok 2,5h)
    + brak negatywnych komentarzy (Toshiba ma ponoć nie wygodną klawiaturę -
    klawisze Alt-R, Shift-L, Enter, grzeje się)
    + mocniejszy procek (o 140MHz)
    + 4 porty USB (Toshiba ma 2)
    + 1GB LAN (Toshiba ma 100/10MB)

    Zastanawiam się również nad zakupem dysku SSD. Ma ktoś z nimi
    doświadczenie? Czy taki zakup ma sens gdy się głownie programuje?
    Czy można kupić laptop bez dysku magnetycznego?

    Myślę nad takim dyskiem:
    Intel X-25-M SSDSA2MH160G2R5
    w 57 sklepach w cenie od 1606.79 PLN do 2060 PLN
    Producent Intel
    Pojemność 160 GB
    Interfejs SATA II
    Format 2,5 cala
    Typ dysku Wewnętrzny
    Typ dysku SSD

    Toshiba Satellite L650-116
    w 32 sklepach w cenie od 2825 PLN do 3468.22 PLN
    Producent Toshiba
    Seria Satellite L650
    Matryca 15,6" 1366x768
    Procesor Core i5 430M 2,26
    Wielkość dysku 500GB
    Pamięć RAM 4GB
    Karta graficzna ATI Mobility Radeon HD 5650
    Napęd optyczny DVD-RW
    System operacyjny Windows 7 Home Premium
    Sieć bezprzewodowa WLAN b/g/n
    Waga 2,5 kg
    Nr producenta PSK1JE-00800KPL

    Acer Aspire TimeLineX 5820TG-433G32MN i5-430M 2.26/3GB/320GB/DVD-SM/ATi
    HD5470/WiFi(n)/W7HP64
    [LX.PTP02.112]
    Acer Aspire 5820TG-5454G50Mnks
    w 21 sklepach w cenie od 2959 PLN do 3465.82 PLN
    Producent Acer
    Seria Aspire 5820TG
    Matryca 15,6" 1366x768
    Ekran Błyszczący
    Procesor Core i5 450M 2,4
    Bluetooth Nie
    Waga 2,4 kg
    Nr producenta LX.PTN02.223

  • 2. Data: 2010-09-16 22:13:46
    Temat: Re: Jaki notebok do programowania?
    Od: "M.H." <m...@o...pl>

    W dniu 2010-09-16 08:59, klops pisze:
> [...]
    > skalowanie.
    >
    > Zastanawiam się czy do wygodnej pracy wystarczy ekran LCD 15,6"
    Używam. Nędza totalna. Coś więcej niż "Hello World" ciężko ogarnąć.
    Jak tylko mogę, to używam czegoś innego. Do umiarkowanie wygodnej pracy
    polecam 1680x1050, a gdybyś sobie mógł pozwolić, to 1920x(1200||1080).

  • 3. Data: 2010-09-17 00:31:06
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 16 Wrz, 08:59, klops <k...@k...pl> wrote:

    > Zastanawiam się również nad zakupem dysku SSD. Ma ktoś z nimi
    > doświadczenie? Czy taki zakup ma sens gdy się głownie programuje?
    > Czy można kupić laptop bez dysku magnetycznego?

    Nie mam osobistych doświadczeń, ale kiedyś pogooglowałem za
    informacjami o tym sprzęcie. Z artykułu który wydał mi się rzetelny
    wynikało, że taki dysk daje ogromne przyspieszenie ale pod warunkiem
    że oprogramowanie jest świadome cech takiego "dysku". Ujmując w
    skrócie zawarte tam informacje, wynikało, że do zwykłej pracy więcej
    z tym problemów niż korzyści.

    Jeśli ktoś dysponuje linkiem do rzetelnych informacji, to również
    chętnie się zapoznam.

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2010-09-17 05:24:45
    Od: Maciej Pilichowski <P...@g...com>

    On Thu, 16 Sep 2010 08:59:42 +0200, klops <k...@k...pl>
    wrote:

    >Zastanawiam się nad przejściem na pracę na noteboku ze względu na
    >wysokie zużycie energii mojego obecnego sprzętu (stacjonarny PC).

    Odpusc sobie. Jesli nie masz problemow z kregoslupem, lub nie musisz
    byc mobilny programowanie na stacjonarnym jest efektywniejsze ze
    wzgledu na:

    > Bo do teraz pracuję na CTR 19" 1360x1024 i wcale nie wydaje mi
    >się to zbyt duże...

    No wlasnie. Proponuje zmienic karte graficzna i zrobic sobie
    stanowisko dual, albo triple monitor (oczywiscie trzeba kupic monitor
    dodatkowo).

    Jesli jednak jestes uparty, to:
    * duzy laptop (18") albo
    * laptop z DVI/HDMI/DP i zewnetrzny monitor

    Mam laptopa 15.6" z rozdzielczoscia 1920x1200 (WUXGA) + zewn. monitor
    22" tez 1920x1200.

    Stacjonarnego nie moge sobie kupic ze wzgledu na kregoslup. Gdybym
    dzisiaj kupowal, kupilbym duzego laptopa (tj. wlasnie 18.4").

    Albo zaszalbym i kupilbym stacjonarny i dwa monitory -- jeden do pracy
    jak siedze, drugi do pracy jak leze :-DDD

    >Zastanawiam się również nad zakupem dysku SSD. Ma ktoś z nimi
    >doświadczenie? Czy taki zakup ma sens gdy się głownie programuje?

    Poczytaj sobie wpisy na Coding Horror, Jeff wczoraj wlasnie pisal o
    nich, ciekawa lektura.

    milego dnia, hej
    --
    Moja wyprzedaz wszystkiego: ksiazki, plyty, filmy.
    http://www.garaz.pol.pl/

  • 5. Data: 2010-09-17 06:56:18
    Od: Spec <m...@g...com>

    On 16 Wrz, 08:59, klops wrote:
    > Zastanawiam się czy do wygodnej pracy wystarczy ekran LCD 15,6"
    > 1366x768? Bo do teraz pracuję na CTR 19" 1360x1024 i wcale nie wydaje mi
    > się to zbyt duże...

    Wygodna praca, to pojęcie względne. Jeśli raz spróbujesz czegoś
    większego, mniejszy monitor i rozdzielczość już zawsze będą za małe ;)
    Osobiście poleciłbym min. zew. monitor 22". A najlepiej 2 takie
    monitory.

    > Plusy dla Acera:
    > + brak negatywnych komentarzy (Toshiba ma ponoć nie wygodną klawiaturę -
    > klawisze Alt-R, Shift-L, Enter, grzeje się)

    Czy nie lepiej korzystać z zew. klawiatury? Zwłaszcza jeśli pracować
    będziesz w domu.

    Pzdr.

  • 6. Data: 2010-09-17 07:13:26
    Od: Przemysław Osmański <p...@o...eu>

    W dniu 2010-09-16 08:59, klops pisze:
    > Zastanawiam się czy do wygodnej pracy wystarczy ekran LCD 15,6"
    > 1366x768? Bo do teraz pracuję na CTR 19" 1360x1024 i wcale nie wydaje mi
    > się to zbyt duże...

    15" jest ok, ale rozdzielczość do niczego. Te 1366 jeszcze jako tako
    wystarczy, ale to 768 to nędza. Sam mam 15.4" i 1680x1050 i na tym da
    się jako tako programować. Ale i tak często mam podłączony dodatkowy
    monitor, bo coś trzeba mieć obok i cały czas na wierzchu.

> [...]
    > L650-116 i Acer 5820T (niżej ich spec. ze skąpca). Co o nich sądzicie?
    > Wydaje mi się, że Acer jest wyraźnie lepszy przy minimalnej różnicy w

    Nie chce mi się sprawdzać co to za sprzęt, ale ogólnie przyjęło się że
    do programowania to IBM lub teraz Lenovo w wersjach ThinkPad.
    Ewentualnie można patrzeć na HP. Pewno się narażę użytkownikom Acera i
    Toshiby, ale moje doświadczenia z tymi markami są okropne. Toshiby nie
    wezmę nawet za darmo, a nad Acerem musiałbym się poważnie zastanawiać. Z
    każdym które miałem były jakieś problemy. A gdy wybierałem dwa lata temu
    laptopa dla siebie to testowałem ich wiele, po tydzień dwa (bo miałem
    taką możliwość). I chociaż mam teraz Lenovo, to uważam, że
    najwygodniejsze klawiatury ma HP.
    A i jeszcze jedno, jeśli kupujesz 15,6" to wystrzegaj się klawiatur z
    klawiaturą numeryczną. Tam po pierwsze klawisze są minimalnie mniejsze,
    a poza tym, ciężko się przyzwyczaić że ręce nie są na środku monitora
    tylko z boku.

    > Zastanawiam się również nad zakupem dysku SSD. Ma ktoś z nimi
    > doświadczenie? Czy taki zakup ma sens gdy się głownie programuje?
    > Czy można kupić laptop bez dysku magnetycznego?

    Można kupić, ale odradzam. Sprzedajemy stacje diagnostyczne i roboty
    nagrywające, które z racji zastosowania muszą być bardzo szybkie.
    Stosujemy w nich SSD, w robotach tańsze (OCZ) a w stacjach droższe
    (Patriot Torqx M28). W każdym z nich są zawsze dwa dyski w raid 0. W
    robotach dyski wysiadają z częstotliwością co najmniej raz na pół roku.
    W stacjach diagnostycznych na szczęście nie jeszcze nie padły. Gdy
    testowaliśmy je we własnych laptopach jako pojedynczy dysk, to poza
    delikatnym wydłużeniem działania baterii, nie było jakiegoś super
    przyspieszenia, bo nie licząc Torqx'a gdzie czas zapisu i odczytu jest
    porównywalny, to przy innych konstrukcjach czas zapisu jest na tyle
    niewielki, że z nawiązką wyrównuje to co daje przyspieszenie odczytu.
    Ogólnie zwykły dysk wytrzyma więcej. W laptopie wolę mieć więcej
    pojemności niż trochę szybszy dysk.

    A może coś takiego? Typowo dla programistów Lenovo ThinkPad W701ds
    NTV5FPB ;) Tylko ta cena..
    http://www.komputronik.pl/index.php/product/99643/No
    tebooki_i_netbooki/Notebooki/Lenovo_ThinkPad_W701ds_
    NTV5FPB_.html

    Podsumowując, jakiegokolwiek byś nie kupował laptopa, najpierw go
    obejrzyj. Ważne są dwa czynniki dobra matryca i dobra klawiatura (gdzie
    ocena jednej i drugiej jest bardzo subiektywna). Reszta parametrów ma
    wartość pośrednią.

    --
    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 7. Data: 2010-09-17 07:39:18
    Od: Marek Borowski <m...@b...com>

    On 17-09-2010 09:13, Przemysław Osmański wrote:

> [...]
    > się jako tako programować. Ale i tak często mam podłączony dodatkowy
    > monitor, bo coś trzeba mieć obok i cały czas na wierzchu.

    O moze idz na calosc wez 5000x3000 na 3" bedzie super. Miejsca nie
    zajmuje a ile okienek sie zmiesci.....

    Zbyt duze DPI jest tragiczne, programista nie oglada filmow tylko mosi
    widziec literki. Chyba juz wiem czemu niektorzy maja problem z myleniem
    typow w rzutowaniu ;-).

    Pozdr

    Marek

    BTW: IMO 2 x 24" + stacja dokujaca + mocny laptop (i7-820) z SSD - da
    sie pracowac.

  • 8. Data: 2010-09-17 07:47:19
    Od: Maciej Pilichowski <P...@g...com>

    On Fri, 17 Sep 2010 09:39:18 +0200, Marek Borowski
    <m...@b...com> wrote:

    >Zbyt duze DPI jest tragiczne,

    Wyrzuc wszystkie ksiazki bo zniszcza Ci wzrok. Lekko 1200 DPI, a
    monitor ma ok. 75.

    Po wypowiedziach takich jak Twoja od razu widac kto jakiego systemu
    uzywa :-) Czy nowoczesnego Windows, ktory do dzis nie radzi sobie ze
    stopniowym skalowaniem UI, czy czegos przytomniejszego.

    milego dnia, hej

  • 9. Data: 2010-09-17 07:49:31
    Od: Maciej Pilichowski <P...@g...com>

    wrote:

    >Zastanawiam się czy do wygodnej pracy wystarczy ekran LCD 15,6"

    PS. Niejako.

    Zauwaz, ze dzisiejsze laptopy to chlam naprawde. Sprzedawane sa
    najczesciej z ekranami odblaskowymi i tragicznymi klawiaturami.

    Zaoszczedzisz kase na prad, wydasz wiecej na laptopa i zaczniesz
    mruzyc oczy. Watpie, zeby to mialo sens.

    Ekrany matowe sa dostepne nieraz na specjalne zamowienie, no i topowe
    laptopy tez to maja, ale jesli myslisz o zakupie w Polsce to cena 6
    tys. i w gore jesli sie nie myle. Nadal bardziej sie oplaca kupic w
    Stanach w outlecie (przebicie ok.3-4 krotne).

    milego dnia, hej

  • 10. Data: 2010-09-17 08:03:05
    Od: MoonWolf <m...@p...com>

    Spec denied rebel lies:

> [...]
    > większego, mniejszy monitor i rozdzielczość już zawsze będą za małe
    > ;) Osobiście poleciłbym min. zew. monitor 22". A najlepiej 2 takie

    Potwierdzam. Ale do Eclipsa zaczyna być za mało :/

    --
    <:> Roger, MoonWolf Out <:>|Six X-Wings? No problem - be
    (::) (::)|back in a minute