    From: Przemysław Osmański <p...@o...eu>
    Newsgroups: pl.comp.lang.c,pl.comp.programming
    Subject: Re: Jaki notebok do programowania?
    Date: Fri, 17 Sep 2010 09:13:26 +0200

    W dniu 2010-09-16 08:59, klops pisze:
    > Zastanawiam się czy do wygodnej pracy wystarczy ekran LCD 15,6"
    > 1366x768? Bo do teraz pracuję na CTR 19" 1360x1024 i wcale nie wydaje mi
    > się to zbyt duże...

    15" jest ok, ale rozdzielczość do niczego. Te 1366 jeszcze jako tako
    wystarczy, ale to 768 to nędza. Sam mam 15.4" i 1680x1050 i na tym da
    się jako tako programować. Ale i tak często mam podłączony dodatkowy
    monitor, bo coś trzeba mieć obok i cały czas na wierzchu.

    > Biorąc pod uwagę moje wymagania zainteresowałem się modelami Toshiba
    > L650-116 i Acer 5820T (niżej ich spec. ze skąpca). Co o nich sądzicie?
    > Wydaje mi się, że Acer jest wyraźnie lepszy przy minimalnej różnicy w
    > cenie.

    Nie chce mi się sprawdzać co to za sprzęt, ale ogólnie przyjęło się że
    do programowania to IBM lub teraz Lenovo w wersjach ThinkPad.
    Ewentualnie można patrzeć na HP. Pewno się narażę użytkownikom Acera i
    Toshiby, ale moje doświadczenia z tymi markami są okropne. Toshiby nie
    wezmę nawet za darmo, a nad Acerem musiałbym się poważnie zastanawiać. Z
    każdym które miałem były jakieś problemy. A gdy wybierałem dwa lata temu
    laptopa dla siebie to testowałem ich wiele, po tydzień dwa (bo miałem
    taką możliwość). I chociaż mam teraz Lenovo, to uważam, że
    najwygodniejsze klawiatury ma HP.
    A i jeszcze jedno, jeśli kupujesz 15,6" to wystrzegaj się klawiatur z
    klawiaturą numeryczną. Tam po pierwsze klawisze są minimalnie mniejsze,
    a poza tym, ciężko się przyzwyczaić że ręce nie są na środku monitora
    tylko z boku.

    > Zastanawiam się również nad zakupem dysku SSD. Ma ktoś z nimi
    > doświadczenie? Czy taki zakup ma sens gdy się głownie programuje?
    > Czy można kupić laptop bez dysku magnetycznego?

    Można kupić, ale odradzam. Sprzedajemy stacje diagnostyczne i roboty
    nagrywające, które z racji zastosowania muszą być bardzo szybkie.
    Stosujemy w nich SSD, w robotach tańsze (OCZ) a w stacjach droższe
    (Patriot Torqx M28). W każdym z nich są zawsze dwa dyski w raid 0. W
    robotach dyski wysiadają z częstotliwością co najmniej raz na pół roku.
    W stacjach diagnostycznych na szczęście nie jeszcze nie padły. Gdy
    testowaliśmy je we własnych laptopach jako pojedynczy dysk, to poza
    delikatnym wydłużeniem działania baterii, nie było jakiegoś super
    przyspieszenia, bo nie licząc Torqx'a gdzie czas zapisu i odczytu jest
    porównywalny, to przy innych konstrukcjach czas zapisu jest na tyle
    niewielki, że z nawiązką wyrównuje to co daje przyspieszenie odczytu.
    Ogólnie zwykły dysk wytrzyma więcej. W laptopie wolę mieć więcej
    pojemności niż trochę szybszy dysk.

    A może coś takiego? Typowo dla programistów Lenovo ThinkPad W701ds
    NTV5FPB ;) Tylko ta cena..
    http://www.komputronik.pl/index.php/product/99643/No
    tebooki_i_netbooki/Notebooki/Lenovo_ThinkPad_W701ds_
    NTV5FPB_.html

    Podsumowując, jakiegokolwiek byś nie kupował laptopa, najpierw go
    obejrzyj. Ważne są dwa czynniki dobra matryca i dobra klawiatura (gdzie
    ocena jednej i drugiej jest bardzo subiektywna). Reszta parametrów ma
    wartość pośrednią.

    --
    pozdrawiam,
    Przemek O.