  • Data: 2011-08-10 00:29:55
    Temat: Re: Jaki najmniejszy zasilacz impulsowy?
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Hello Adam,

    Wednesday, August 10, 2011, 1:09:05 AM, you wrote:

    > Proponuję obejrzeć fabryczny zasilacz do iPada.
    > 5V 2A (10W) a ma rozmiar kostki ok. 2x2x2 cm.

    Nie przesadzaj - trochę więcej. Grubości ma ponad 2cm, a szerokość i
    wysokość po 1.75" - 4.445cm

    > Reszta obudowy to wyprowadzenia wtyku sieciowego (odłączalne - można
    > zamiast tego podczepić dłuższy przewód zasilający).

    W tym wyprowadzeniu siedzi już filtr.

    > Jak zrobisz sam choćby takiego rozmiaru to się pochwal.
    > http://www.ilounge.com/index.php/reviews/entry/apple
    -ipad-10w-usb-power-adapter/

    Na karkasie EF16 o rozmiarach 21x18x14 transformator o mocy 12W z
    palcem w rzyci. I to dla pełnego zakresu napięć wejściowych: 85-265V
    AC. Do tego kontroler TNY280, transoptor, mostek, dioda i kilka
    elementów biernych. Przy zastosowaniu miniaturowych kondensatorów
    elektrolitycznych i wywaleniu filtra wejściowego do odłączalnej części
    - nie ma wiekszego problemu. Szczególnie, że oszczędzać nie trzeba -
    $29 za sztukę to cena bardzo wysoka.

    Z sieciowymi zasilaczami mikromocowymi jest inny kłopot - wymogi norm
    bezpieczeństwa narzucają minimalne odstępy izolacyjne, jakie musi mieć
    transformator sieciowy. To implikuje minimalne, fizyczne rozmiary
    transformatora oraz transoptora (o ile jest uzywany).

    Ponad rok temu zaprojektowałem dla klienta zasilacz 5V 0.1A z
    transformatorem na rdzeniu EF12.6 i karkasie o wymiarach 19.4x13.5x9.4
    - zazwyczaj na takim karkasie robi się zasilacze o mocy kilkakrotnie
    większej. Na dobrą sprawę przy tej mocy nie wiadomo, czy robić
    zasilacz impulsowy ze stosunkowo dużym (jak na taką moc)
    transformatorem nawijanym zaskakująco grubym drutem, czy też ryzykowac
    kupno chińskiego, klasycznego transformatora sieciowego nawijanego
    pierdylionem zwojów drutu o srednicy 0.00nic :(
    Paradoksalnie - w tym wypadku zasilacz impulsowy może być większy i
    droższy od klasycznego.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl