  • Data: 2010-12-16 22:44:55
    Temat: Re: Jaki j?zyk - ceny?
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Dec 16, 12:40 pm, Andrzej Jarzabek <a...@g...com>
    wrote:

    > Nie zgadzam się. SQL jest mainstreamowy na ten przykład.

    Bo będąc 4GL jest bardziej zrozumiały dla człowieka (widziałem kiedyś
    tutorial dla sekretarek, zresztą MS Access swoją popularność skądś
    wziął). C++ i Java są mainstreamowe, bo odzwierciedlają sposób
    działania komputera. Co najmniej jeden z tych dwóch warunków musi być
    spełniony, żeby był mainstream.

    > Bo w tym przypadku dłubane rozwiązanie było na bardzo konkretna
    > maszynę z konkretnym systemem operacyjnym, gdzie wszystkie
    > charakterystyki są dokładnie znane, [...]

    Zgadza się.

    > W przypadku znacznie większych programów komercyjnych, [...]

    No właśnie - teraz pojawia się pytanie, czy języki funkcjonalne, ze
    swoją specyficzną idiomatyką są odpowiednie do takich systemów.

    Zauważ też, że obecnie w takich systemach współbieżność jest zwykle
    zarządzana nie przez programistę, tylko przez jakiś framework. Czy to
    centralny broker, czy to serwer aplikacyjny, czy jeszcze coś -
    wszystko jedno. To znaczy, że zarządzanie wielowątkowością, przydział
    zadań, itd. są robione niejawnie i poza głównym kodem. I bardzo
    dobrze, ale jednocześnie jest to cecha, którą niby chcemy uzyskać w
    nowych językach. Tylko że to żaden postęp, bo to już dawno jest.

    > Problem jest w tej chwili taki, i to jest druga połowa odpowiedzi na
    > Twoje pytanie, że ten język jeszcze nie istnieje. Ale pracuje się nad
    > tym i wiadomo, że takie wymagania znacznie łatwiej mozna spełnić
    > językiem funkcyjnym lub zbliżonym, niż językiem imperatywnym.

    Dlaczego?

    Hint: są języki imperatywne, które współbieżność mają wbudowaną w
    swoją konstrukcję. Pytanie jest o to, czego ciekawego nie można nimi
    uzyskać a co przyniosą nam nowe języki.

    > Wnoszą tyle, że można napisać jeden program i patrzeć jak się skaluje.
    > Imperatywnie i na jawnych wątkaach można teoretycznie zrobić tak samo
    > albo nawet lepiej, ale będzie to oznaczało kupę pracy programistów,
    > wielokrotne przepisywanie kodu, trudne do namierzenia bugi itd.

    To spory skok myślowy. Nie widzę powodu, dla którego miałoby tak być.
    Automatycznie skalujące się pule wątków to nawet w Javie są - a to
    jest język imperatywny.

    > To jest doświadczenie z kilku różnych managementów, plus w różny
    > sposób zdobywana wiedza jakie się stosuje rozwiązania również tam,
    > gdzie osobiście nie pracowałem. Na ile się orientuję, nie jest to
    > jakieś bardzo niezwykłe.

    Ja niestety mam inne doświadczenia. Częściej byłem świadkiem
    wyrównywania walcem. Chyba niektórzy wierzą, że łatwiej się zarządza,
    gdy wszyscy pracownicy umieją i robią to samo.