  • 1. Data: 2011-08-08 13:43:11
    Temat: Jaki dysk do laptopa?
    Od: Tomasz Minkiewicz <t...@g...com>

    Dysk mi w laptopie umarł i muszę go czymś zastąpić, tylko nie mam
    pojęcia, czym by warto. Pomooshcie!

    Wymagania:
    - 2.5" SATA
    - mało awaryjny (w praktyce, nie w deklarowanym MTBF)
    - chłodny (istotne, bo ten laptop dość ciepły jest i dodatkowej
    grzałki mi w nim nie trzeba)
    - bardzo mile widziana mała hałaśliwość
    - niewysoka cena (bez nacisku, ale przepłacać nie chcę)

    - szybkość mało istotna - i tak pewnie będzie szybszy od tego co był
    - pojemność mało istotna - ten padnięty miał 160GB i więcej mi nie
    trzeba, a mniejszych to już chyba nie robią?

    Tak na pierwszy rzut oka całkiem mi się podoba Seagate Momentus 250GB
    RPM5400 ale wolałbym usłyszeć od jego użytkowników, jak on spełnia
    powyższe wymagania.

    TIA

    --
    Tomasz Minkiewicz <t...@g...com>

  • 2. Data: 2011-08-08 14:11:06
    Temat: Re: Jaki dysk do laptopa?
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 08.08.2011 15:43, Tomasz Minkiewicz pisze:
    > - mało awaryjny (w praktyce, nie w deklarowanym MTBF)

    1) Nie da się określić.

    2) Wszystkie są tak samo awaryjne. Po prostu rób kopie da-
    nych i miej nadzieję, że akurat na Ciebie nie wypadnie.

    > - chłodny (istotne, bo ten laptop dość ciepły jest i dodatkowej
    > grzałki mi w nim nie trzeba)

    Patrz na pobór mocy po prostu (w szczycie i średni).

    > - bardzo mile widziana mała hałaśliwość

    To też w danych technicznych zawsze jest napisane.

    > - niewysoka cena (bez nacisku, ale przepłacać nie chcę)

    Bez przesady, dyski są śmiesznie tanie.

    > Tak na pierwszy rzut oka całkiem mi się podoba Seagate Momentus 250GB
    > RPM5400 ale wolałbym usłyszeć od jego użytkowników, jak on spełnia
    > powyższe wymagania.

    Mimo wszystko lepiej chyba 7200 rpm dzisiaj brać. Różnica
    w wydajności jest zazwyczaj zauważalna, szczególnie jeżeli
    pracuje się z gorzej napisanymi aplikacjami lub w sposób
    wymagający częstego korzystania z pamięci masowej.

    Ja z Momentusa generalnie jestem zadowolony, ale kupowałem
    go już ze trzy lata temu chyba i te obecnie produkowane to
    na pewno inna zupełnie generacja. Poza tym sprawdź warunki
    gwarancji, o ile pamiętam Seagate na Momentusy teraz daje
    tylko 24-miesięczną.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 3. Data: 2011-08-08 14:48:22
    Od: Rafał <r...@l...pl>

    On 2011-08-08 16:11, Radosław Sokół wrote:

    > 1) Nie da się określić.
    >
    > 2) Wszystkie są tak samo awaryjne. Po prostu rób kopie da-
    > nych i miej nadzieję, że akurat na Ciebie nie wypadnie.

    Statystycznie to nie jest prawda, producenci mogą stosować
    a) rózne procesy technologiczne
    b) rózne procesy QA,

    Dla przykładu HM640JJ (Samsung 640GB 7200) pada w perspektywie 6
    miesięcy jakies 10-20 razy czesciej niz WD5000BEKT/BPKT (WD 500GB 7200)

> [...]
    > na pewno inna zupełnie generacja. Poza tym sprawdź warunki
    > gwarancji, o ile pamiętam Seagate na Momentusy teraz daje

    Z tego względu polecam np WD3200BEKT:
    http://luktronik.pl/pl/p/Western-Digital-320GB-2.5-W
    D3200BEKT-7200-16MB-SATA-II-Scorpio-Black/199

    5 Lat gw.

    Nic nie zastąpi backupów, statystycznie jednak taki dysk zaoferuje mniej
    padów.

  • 4. Data: 2011-08-08 23:20:45
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Tomasz Minkiewicz" 20110808154311.17251c9e@sultan

    > Tak na pierwszy rzut oka całkiem mi się podoba Seagate
    > Momentus 250GB RPM5400 ale wolałbym usłyszeć od jego
    > użytkowników, jak on spełnia powyższe wymagania.

    Ja mam dwa Momentusy 500 GB na 7200 i chwalę je sobie. :)
    [trochę mało miejsca, ale cóż...]

    Jeden (w notebooku, z którego teraz piszę) ma 1328 godzin, nie grzeje
    się, nie sprawia problemów energetycznych... Rzęzi, gdy komputerem
    zaczepię ;) o futrynę drzwi lub nieopatrznie rzucę o łóżko, bądź
    choćby szybkim ruchem ręki obrócę...

    Drugi (w netbooku) grzeje się mocniej, stwarza problemy energetyczne
    (bo tam każdy miliwat na wagę bursztynu) i też rzęzi -- trochę częściej,
    bo jednak netbookiem częściej ,,manipuluję''. ;) Od samego początku ma
    w SMARTcie ,,relokowane'' sektory i nie martwi mnie to ani trochę. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 5. Data: 2011-08-09 13:18:27
    Od: Tomasz Minkiewicz <t...@g...com>

    On Mon, 08 Aug 2011 16:11:06 +0200
    Radosław Sokół <r...@m...com.pl> wrote:

    > 1) Nie da się określić.

    Na pewno? Ty czy ja, jako końcowi użytkownicy możemy mieć problemy
    z określeniem praktycznej awaryjności, bo za mało szpeju nam przez ręce
    przechodzi, ale już jakiś sprzedawca/serwisant mógłby zaraportować, że
    dyski z jakiejś konkretnej serii wracają istotnie częściej niż inne/niż
    przeciętnie.

    > 2) Wszystkie są tak samo awaryjne. Po prostu rób kopie da-
    > nych i miej nadzieję, że akurat na Ciebie nie wypadnie.

    Kopie zapasowe, jak niezbędne by nie były, nie do końca rozwiązują
    problem. Ten dysk poległ zaraz po powrocie z urlopu za granicą. Gdyby
    padł tydzień wcześniej, to byłbym niemożebnie wściekły, bo nawet
    prognozy pogody czy rozkładu jazdy pociągów nie mógłbym sprawdzić, gdy
    było mi to najbardziej potrzebne.

    > Patrz na pobór mocy po prostu (w szczycie i średni).

    > To też w danych technicznych zawsze jest napisane.

    No owszem, ale przeglądać setkę specyfikacyj, to mogę gdy chcę
    wydać jakąś grubszą kasę na sprzęt, a tu chodzi o jeden maleńki
    dyszczek, więc zadanie na grupie prostego pytanka, na które praktycy
    mogą bez wysiłku odpowiedzieć w dwa momenty wydało mi się lepszym
    rozwiązaniem.

    > Bez przesady, dyski są śmiesznie tanie.

    Dobra, dobra, może i tanie, ale jak mam na podobny sprzęt wydać trzy
    stówy, albo wydać dwie, a resztę móc przepić, to bezwzględnie wybieram
    to drugie. ;)

> [...]
    > pracuje się z gorzej napisanymi aplikacjami lub w sposób
    > wymagający częstego korzystania z pamięci masowej.

    Chciałem 5400, żeby nieco mniej energii żarł, ale skoro zgodnie
    radzicie 7200, to zmieniam zamiar - nie po to pytam, żeby potem
    nie słuchać odpowiedzi.

    Dzięki.

    --
    Tomasz Minkiewicz <t...@g...com>

  • 6. Data: 2011-08-09 13:19:46
    Od: Tomasz Minkiewicz <t...@g...com>

    On Mon, 08 Aug 2011 16:48:22 +0200
    Rafał <r...@l...pl> wrote:

> [...]
    >
    > Dla przykładu HM640JJ (Samsung 640GB 7200) pada w perspektywie 6
    > miesięcy jakies 10-20 razy czesciej niz WD5000BEKT/BPKT (WD 500GB 7200)
    [...]
    > Z tego względu polecam np WD3200BEKT:
    > http://luktronik.pl/pl/p/Western-Digital-320GB-2.5-W
    D3200BEKT-7200-16MB-SATA-II-Scorpio-Black/199

    > 5 Lat gw.

    I o to właśnie chodziło, żeby ktoś jakiś sprawdzony dysk polecił.
    Dzięki, biorę go.

    --
    Tomasz Minkiewicz <t...@g...com>

  • 7. Data: 2011-08-12 10:42:03
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 09.08.2011 15:18, Tomasz Minkiewicz pisze:
> [...]
    > przechodzi, ale już jakiś sprzedawca/serwisant mógłby zaraportować, że
    > dyski z jakiejś konkretnej serii wracają istotnie częściej niż inne/niż

    I w ten sposób nie uwzględnić tego, że kupujący wyrzucili
    zepsute dyski i kupili nowe albo poszli do jakiegoś znajomego
    serwisanta w celu np. odblokowania firmware znanej serii dy-
    sków Seagate... To też nie jest miarodajne. Poza tym każdy
    sprzedawca pewnie jakieś marki faworyzuje i sprzedaje więcej
    egzemplarzy, co zakłóci statystyki.

> [...]
    > padł tydzień wcześniej, to byłbym niemożebnie wściekły, bo nawet
    > prognozy pogody czy rozkładu jazdy pociągów nie mógłbym sprawdzić, gdy

    Zdarza się. Prawa Murphy'ego. "Pociesz" się, że równie praw-
    dopodobne jest to, że na skutek awarii lutu bezołowiowego
    strzeli Ci płyta główna w komputerze przenośnym. W niektórych
    seriach HP bodajże była to częstsza awaria niż awarie dysków ;)

> [...]
    > dyszczek, więc zadanie na grupie prostego pytanka, na które praktycy
    > mogą bez wysiłku odpowiedzieć w dwa momenty wydało mi się lepszym

    A myślisz, że czytelnicy grupy spędzają dnie na czytaniu spe-
    cyfikacji dysków twardych? ;) Ja się już od dawna mało inte-
    resuję parametrami sprzętu na przykład.

    Dla mnie to wyglądało po prostu na chęć zrzucenia niewdzięcz-
    nej jak najbardziej roboty na kogoś innego :) Ewentualnie na
    niezbyt dobrze rokujące poszukiwanie kogoś, kto przypadkiem
    taką robotę odstawił i chwilowo dysponuje względnie aktualną
    wiedzą na ten temat.

    > Dobra, dobra, może i tanie, ale jak mam na podobny sprzęt wydać trzy
    > stówy, albo wydać dwie, a resztę móc przepić, to bezwzględnie wybieram
    > to drugie. ;)

    Różnice raczej oscylują w zakresie 20 zł ;)

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 8. Data: 2011-08-12 11:28:23
    Od: Tomasz Minkiewicz <t...@g...com>

    On Fri, 12 Aug 2011 12:42:03 +0200
> [...]

    > sków Seagate... To też nie jest miarodajne. Poza tym każdy
    > sprzedawca pewnie jakieś marki faworyzuje i sprzedaje więcej

    No i bardzo dobrze, że faworyzuje. Jeśli faworyzuje, to z jakiegoś
    powodu. Oczywiście możliwe, że to przez te fajne breloczki, co na
    targach producent rozdawał, ale też niewykluczone że dlatego, że ma
    przez nie mniej roboty.

> [...]
    > strzeli Ci płyta główna w komputerze przenośnym. W niektórych
    > seriach HP bodajże była to częstsza awaria niż awarie dysków ;)

    No kurde, zią, weź się, kurde, odczep od mojego Paviliona, kurde,
    bo ja go od lat trzymam w nieświadomości, że jest śmiertelnie chory,
    więc nie bałakaj o tym, bo jeszcze usłyszy. ;)

    > A myślisz, że czytelnicy grupy spędzają dnie na czytaniu spe-
    > cyfikacji dysków twardych? ;) Ja się już od dawna mało inte-
    > resuję parametrami sprzętu na przykład.

    Może to kwestia wieku? W pewnym momencie po prostu już tak jest, że
    człowieka coraz mniej interesują różne rzeczy, jak np. specyfikacje
    sprzętu, aktualność bloga... ;>

    > Dla mnie to wyglądało po prostu na chęć zrzucenia niewdzięcz-
    > nej jak najbardziej roboty na kogoś innego :)

    No nieee. To już oszczerstwo.

    > Ewentualnie na
    > niezbyt dobrze rokujące poszukiwanie kogoś, kto przypadkiem
    > taką robotę odstawił i chwilowo dysponuje względnie aktualną
    > wiedzą na ten temat.

    A to się dla odmiany zgadza. No ale przepraszam, gdzie mam szukać
    ludzi, co taką robotę już mają odwaloną, jak nie na pececie?

    Na bezrybiu dobra i ćwiartka. :)

    --
    Tomasz Minkiewicz <t...@g...com>

  • 9. Data: 2011-08-15 22:32:12
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Radosław Sokół" 2...@g...one.pl

> [...]
    > strzeli Ci płyta główna w komputerze przenośnym. W niektórych
    > seriach HP bodajże była to częstsza awaria niż awarie dysków ;)

    U mnie były problemy z sieciówką.
    I cały czas są z depresją -- ponoć akumulator jest zużyty w 92 procentach.
    Dobrym (nawet bardzo dobrym) rozwiązaniem jest kupno nowego notebooka. Na
    wyjazdy mam netbook. Notebook chcę taki, który ma:

    HDMI
    USB 3.0
    i3/i5
    4 GB RAM DDR3
    ATI/NVIDIA FHD

    niską cenę

    Mile widziane jest zasilanie stałym napięciem od 11 do 15 voltów. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 10. Data: 2011-08-15 23:02:08
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Tomasz Minkiewicz" 20110812132823.5201694a@sultan

    > Może to kwestia wieku? W pewnym momencie po prostu już tak jest, że
    > człowieka coraz mniej interesują różne rzeczy, jak np. specyfikacje
    > sprzętu, aktualność bloga. ;>

    Odwrotnie -- im człowiek starszy, tym chętniej
    czyta a mniej chętnie wierzy na słowo mówione.

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'