  • 11. Data: 2009-06-29 08:01:18
    Temat: Re: Jaki aparat z pełnym manualem.
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Rafał Muszczynko pisze:
    > Pytanie mam jak w tytule. Do tej pory miałem Olympysa SP-350. Miał swoje wady,
    > ale mimo to bardzo go ceniłem za pełny manual (ręczne ustawienia migawki,
    > przysłony, iso, balansu, ostrości), rozsądną optykę i niewielkie wymiary.
    > Teraz chętnie kupiłbym coś podobnego, bo w starym już dogorywa mechanika i
    > długo już pewnie nie pociągnie. I tu powstaje pytanie: Co kupić?

    Jest problem, bo raz - rozsądnych (tzn. dających dobry technicznie
    obraz) aparatów kompaktowych jest niewiele, a z drugiej strony manual
    przy nastu megapikselach powoli traci sens. Tzn. priorytet przysłony, bo
    powiedzmy, że kontrolowany focus jest przydatny (choćby po to, by go
    zafiksować na dwóch metrach pracując na hiperfokalnej). A sensu kręcenia
    przysłoną nie ma dlatego, że przy tak niewielkich ogniskowych, ciemnych
    obiektywach i zakresie kończącym się na f=8 niewiele zmienia się go, w
    praktyce właściwie w ogóle się nie zmienia. W każdym razie na g9
    ustawiłem na zawsze f=4,5 (najlepsza ostrość rysowania) i zapomniałem.
    Niestety, G9 praktycznie pada, śmieci pojawiają się w tempie
    zastraszającym, a naciągaczom z Żytniej nie dam zarobić, bo po dwóch
    miesiącach będzie to samo. Wypadałoby się obrazić na Canona, ale nie ma
    za bardzo jak. Konkurencja nie ma nic fajnego, w każdym razie nie ma nic
    lepszego dającego bardzo przyzwoite 4Mpx za 700zł, a mam na myśli A1100
    (To jest 12Mpx, ale ''przyzwoitość'' osiąga dopiero po trzykrotnym
    resajzie; podobnie zresztą... no, może nieco lepiej ma G9 i praktycznie
    każdy kompakt). Z wad - brak rawa i histogramu live. To drugie to
    upierdliwość, do przejścia bracketingiem, brak rawa nie jest taki
    krytyczny zważywszy bardzo dziś sprawny autowb oraz możliwą ręczną dużą
    kompresję materiału w ośmiu bitach (kontrast w dół, ostrość podobnie).
    Wybieranie kompaktu bez is nie ma dziś sensu - to jest konieczność.
    Stabilnych czasów poniżej ~1/50 z takiego ''herbatnika'' bez is nie
    sposób uzyskać w ilościach powtarzalnych.

    Znudziło mi się inwestować nie wiadomo ile w kompakty, które żyją sezon,
    góra dwa. A już najbardziej cieszą mnie opinie ''ma metalową obudowę'' -
    z g9 w metalowej obudowie mogę sobie zrobić najwyżej nieporęczny młotek :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 12. Data: 2009-06-29 08:02:18
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    XX YY pisze:
    > Jesli korzystsz z histogramu , to podaje go przeciez swiatlomierz -

    Nie.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /sąd uznał, że nawet jeżeli nie wykazano szkodliwości to wystarczą same
    obawy/

  • 13. Data: 2009-06-29 08:09:23
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Anna Niedowiarek pisze:
    > Sprawdź co potrafi NIKON P5100 :-)
    > Tylko RAW mu brakuje, reszta jest.

    Oglądnąłem sobie sample, niestety a1100 i podobne mają trochę lepszą
    szczegółowość. A tak nie chcę Canona... :(

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /prostytutka to na przykład kucharz, co reklamuje knorra życząc wesołych
    świąt/

  • 14. Data: 2009-06-29 09:19:06
    Od: "J." <j...@i...pl>

    Jeśli może byc nieco starszej generacji, to Canon PS A590IS, tak jak ktoś już
    radził. Wszystkie tryby, manual focus, wizjer optyczny, wygodny zakres 35-140mm
    Z nowych to jeszcze Canon PS A1100IS, ale ten z czegoś tam jest wykastrowany,
    sprawdź specyfikację. Może nie ma manuala a priorytet przesłony, albo
    odwrotnie -brak priorytetów, tylko manual i tryb P + korekta ekspozycji. Nie
    wiem na pewno. Ocalał wizjer optyczny, za to niestety wg. dpreview
    wykastrowali manual focus z preselekcją odległości [podobny funkcjonował w
    soniaczach], moim zdaniem b. przydatny w niektórych sytuacjach. Jeśli jest [do
    sprawdzenia w instrukcji] opcja nastawy na nieskonczonośc [niezależna od
    programu krajobrazowego], to by częściowo ratowało sprawę.
    No i po kiego te 12Mpix?
    Pozdrawiam
    -J.

  • 15. Data: 2009-06-29 09:32:54
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Rafał Muszczynko" <r...@N...gazeta.pl> writes:

    > Ok, SX 200 i SX 100 (mniejszy zoom i martyca, ale i cena niższa) wezmę pod

    Raczej 200 i 110. Przy czym, wbrew pozorom, dwusetki sa od setek
    mniejsze i lzejsze.

    MJ

  • 16. Data: 2009-06-29 09:44:14
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Janko Muzykant <j...@w...pl> writes:

> [...]
    > trzykrotnym resajzie; podobnie zresztą... no, może nieco lepiej ma G9
    > i praktycznie każdy kompakt). Z wad - brak rawa i histogramu live. To

    Ale nie ma manualnego ustawiania niczego (i żeby niczego nie było) -
    to wada czy zaleta?

    MJ

  • 17. Data: 2009-06-29 09:59:32
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Michal Jankowski pisze:
    > Ale nie ma manualnego ustawiania niczego (i żeby niczego nie było) -
    > to wada czy zaleta?

    Nie ma ręcznego ostrzenia (jest tylko wymuszenie nieskończoności, co da
    pewnie go od 2-3 metrów do środkowych ogniskowych) i to jest jakieś tam
    konkretne ograniczenie (oraz wspomniany przeze mnie brak histogramu).
    Nie uważam za takie reszty braków. Mamy pełną kontrolę iso, wb,
    ekspozycji +-2ev oraz, co najważniejsze - parametrów konwersji do jpg
    (ostrość, kontrast, nasycenie, tonalność).

    Tak na marginesie - ileż to obecnie produkuje się idiotycznie
    ograniczonej elektroniki w sposób sztuczny, nie tylko ograniczonej, ale
    zarazem przeładowanej nieużytecznymi funkcjami. Telefony, pda, gps,
    aparaty, tv, agd...

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /gdy w towarzystwie chcę zabłysnąć, mówię: ''lorem ipsum dolor sit amet''/

  • 18. Data: 2009-06-29 10:23:10
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "J." <j...@i...pl> writes:

> [...]
    > wykastrowany, sprawdź specyfikację. Może nie ma manuala a priorytet
    > przesłony, albo odwrotnie -brak priorytetów, tylko manual i tryb P +

    Wydaje mi sie, ze jest tylko P z korekta +/-, nie ma A, T ani M.

    MJ

  • 19. Data: 2009-06-29 10:28:53
    Od: a...@p...pl

    jakis Lumix LX

    --
    ThinkXtra

  • 20. Data: 2009-06-29 10:55:47
    Od: XX YY <j...@u...at>

    On 29 Jun., 10:02, Janko Muzykant <j...@w...pl> wrote:

    > Nie.
    >
    > --

    oczywiscie , ze tak .
    matryca to kilka , kilkanascie milionow swiatlomierzy.
    dane pierwotne do histogramu sa z matrycy czyli z kilku , kilkunastu
    milionow swiatlomierzy ,
    mozna powiedziec , ze matryca jest swiatlowmierzem w hybrydzie - z
    niej sa bowiem pobierane dane do wyliczenia parametrow expozycji. a
    wiec dane do histogramu pobierane sa ze swiatlomierza , ktorym jest w
    hybrydzie matryca.
    z tego samego swiatlomierza pobierane sa dane np do innego graficznego
    sposobu prezentacji warunkow expozycji jakim jest n.p. drabinka , albo
    wprost do automatyki wyboru parametrow.
    POniewaz parametry expozycji sa liczone na podstawie danych z tego
    samego zrodla ( sa ich funkcja) , zatem pomiedzy parametrami liczonymi
    dla histogramu albo i np drabinki musi istniec korelacja.
    Oznacza to ,ze w jeden czy drugi sposob mozna dojsc do tego samego
    wyniku , a wybrana metoda to kwestia upodoban , osobistych preferencji
    fotografujacego. Ostatecznie poruszamy sie w zakresie ok +- 1 ev
    ewnetualnych korekt , przy odrobinie wprawy robi sie korekty na
    podstawie "wyczucia" albo i obrazu w celowniku elektronicznym.