  • 41. Data: 2014-04-19 19:52:04
    Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    mt <f...@i...pl> writes:

    > Nie, fizyka potwierdza to, że światłosiła obiektywu to stosunek
    > średnicy do ogniskowej, koniec kropka. Fizyka potwierdza również, że
    > iso 100, 1/60 s i f/2.8 da mniej więcej tak samo naświetlone zdjęcia
    > na 1/1.7, aps-c, ff czy mf, koniec kropka.

    No pewnie Einsteinie, nigdy nie twierdziłem inaczej. Walczysz
    z chochołami.

    > Większa GO przy takim samym
    > kadrze i mniejszej matrycy wynika z tego, że aby mieć takie same kąty
    > widzenia, to na matrycy 1/1.7 ogniskowa wyniesie 4,7 mm a na matrycy
    > ff 24 mm

    Niestety powyższe parametry nie określają jeszcze GO. Może ona być także
    mniejsza przy mniejszej matrycy i takim samym kącie widzenia.

    > Sprawdź
    > sobie jaka jest zależność między ogniskową a GO

    Nijaka Einsteinie, jeśli nie zdefiniujesz pozostałych parametrów.

    > Producenci nie oszukują, podają fizyczne parametry
    > obiektywu (tak ogniskową jak i światłosiłę),

    Nigdy nie spotkałeś się z podaną ogniskową w przeliczeniu na 35 mm?
    Podczas gdy przysłona była podana bez przeliczenia?
    Może akceptujesz to jako świętą prawdę, ale dla mnie jest to co najmniej
    wprowadzanie klienta w błąd - i jak zauważyliśmy, udane.

    > rozmiaru matrycy również
    > nie ukrywają.

    Czyżby?
    A co to jest Twoim zdaniem np. 1/1.7"?
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 42. Data: 2014-04-19 20:31:01
    Od: mt <f...@i...pl>

    > Niestety powyższe parametry nie określają jeszcze GO. Może ona być także
    > mniejsza przy mniejszej matrycy i takim samym kącie widzenia.

    Ale zakładamy porównanie takich samych kadrów, czyli odległość
    fotografowanego obiektu również taka sama, więc co znowu głupa palisz.

> [...]
    > Może akceptujesz to jako świętą prawdę, ale dla mnie jest to co najmniej
    > wprowadzanie klienta w błąd - i jak zauważyliśmy, udane.

    Bo jesteś idiotą, dlatego dla ciebie to jest wprowadzanie klienta w
    błąd. Omawiany chociażby LX7 ma podaną fizyczną ogniskową.

    > Czyżby?
    > A co to jest Twoim zdaniem np. 1/1.7"?

    A co to jest aps-c, albo średni format?
    Pisałem w ogólnym określeniu, producenci podają w specyfikacji wymiary
    matrycy w mm.

    --
    marcin

  • 43. Data: 2014-04-19 22:42:58
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > No wiadomo. Ale takiej sytuacji nie mamy.

    jak to nie mamy ?
    mozemy miec kazda z mozliwych sytuacji.
    lx 7 ma ogniskowa max ok 18mm

    do apc mozesz podpiac obiektyw np 10-20 mm

    i tak jesli na aps bedziesz mial krotsza ogniskowa niz na lx7 to mimo wiekszej
    matrycy bedziesz mial na aps WIEKSZA GO

    jesli na aps ustawisz dluzsza ogniskowa niz na lx7 to bedziesz mial na aps MNIEJSZA
    GO.

    Jesli na aps ustawisz dokladnie taka sama ogniskowa jak na lx7 to bedziesz mial na
    aps WIEKSZA GO.

    powiedzenie ze o GO decyduje wielkosc matrycy jest rownie prawdziwe jak , ze o
    szybkosci pojazdu decyduje moc silnika.
    jakby 400 konne ciezarowki byly szybsze od samochodow z silnikami 200 konnymi.

    powiedzenie ze w zakresie GO " rzadzi matryca " swiadczy calkowitym niezrozumieniu
    zajwiska.

    Jelsi intuicyjnie probowac jakos to ocenic to najbardziej zalezy od skai
    powiekszenia. im wieksze powiekszenie ( a wlasciwei mniejsze pomniejszenia ) tym GO
    mniejsza.
    obiektywy o tej samej ogniskowej daja na matrycy o dowolnej wielkosci dokladnie taka
    same skale odwzorowania. TZn np 50 mm na FF odwzorowuje dokladnie w takiej samej
    skali na kompakcie. GO jest idenctyczna.

    Jako, ze obraz z kompaktu musisz wiecej powiekszyc ( w interpretacji klasycznej),
    sprzyja to pomniejszeniu GO ( bo przecuiez powiekszajac bardziej obraz , powiekszasz
    rowniez plamke rozmycia w wiekszym stopniu )

    tak wiec wieksza matryca powoduje WZROST GO , dluzsza ogniskowa SPADEK GO.

    wszystkuie 4 parametry - ogniskowa , przyslona , krazek rozproszenia , odleglosc,
    decyduja o wielkosci GO.

    tak tak tak , wiem zaraz ktos powie ze to ma byc ten sam kadr - to niech powie ,
    niech poczyni dodatkowe zalozenia .
    uzaleznieni GO wylacznie od wielkosci matrycy jest niemozliwe. Zawsze wystepuja 4
    parametry.

  • 44. Data: 2014-04-19 23:11:44
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Długość ogniskowej (f) jest proporcjonalna do c (przy założeniu takiego
    >
    > samego kąta widzenia oraz takich samych wymagań na jakościowych
    >
    > (rozmycie) zdjęcia na np. ekranie lub innym wydruku).

    NIe , tak nie jest

    ogniskowa i krazek rozproszenia sa zmiennymi niezaleznymi
    .
    nie sa powiazane ze soba.

    w fotografi analogowej dokonanano zalozenia upraszczjacego dokonujac okreslenia C.
    przyjeto , ze nalezy ogladac zdjecie z odleglosci ok wielkosci jego przekatnej.to
    mozna wyliczyc - bierze sie z rozdzielczosci katowej oka i pola widzenia oczu.
    Im wieksze zdjecie naezy zwiekszac odleglosc obserwacji.

    jesli tego sie nie zrobi to na wykonanym juz zdjeciu do wyliczenia GO nalezaloby
    przyjac mniejszy C , czyli ogladajac zdjecie z mniejszej odleglosci GO bedzie
    mniejsza !!!.

    w fotografi analogowej jest inaczej

    C= 2*pixelpitsch/ powiekszuenia

    jesli ogladamy zdjecia w skali 100% to dla aparatu o pixelpitch 4,7 mikro c=2*4,7 =
    9,4 micru ( 3 razy mniej niz w teori klasycznej)

    jesi bedziemy zmniejkszac powiekszeniae np ogladyc bedziemy w skali 25 %
    to c=4,7*2/0,25 = 38 mikro ( nawet nieco wiecej niz w analogu)

    tak wiec GO ROSNIE jesli ogladym obraz w mniejszym powiekszeniu.

    I to kazdy chyba zna z autopsji. jesli jakies zdjecie nie jest super ostre , to sie
    go pomniejsza - skaluje do mniejszych wymiarow , i wowczas robi wrazenie odstrego.
    Rachunkowo zwiekszylismy GO .

    I na rachunek c nie ma wplywuz wielkosc ogniskowej , one sa niezalezne.

    ogniskowa ma wplyw na GO , ale nie na C
    C ma wplyw na GO ale nie na ogniskowa.

    ogniskwa ustalasz sobie dowolnie jak pasuje fotografujacemu.

    I GO to jest nic innego jak obszar , w ktorym powiekszone rozmycie jest mniejsze od
    C*powiekszenie.

  • 45. Data: 2014-04-20 00:11:36
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    >
    > samego kąta widzenia oraz takich samych wymagań na jakościowych
    >
    > (rozmycie) zdjęcia na np. ekranie lub innym wydruku).

    ogniskowa i krazek rozproszenia sa zmiennymi niezaleznymi . Jedna nie wynika z
    drugiej.
    nie sa powiazane ze soba.

    w fotografii analogowej dokonanano zalozenia upraszczjacego dokonujac wyliczenia C C.
    przyjeto , ze nalezy ogladac zdjecie z odleglosci rownej w przyblizeniu jego
    przekatnej. Ta odleglosc nie jest przypadkiem - bierze sie z rozdzielczosci kkatowej
    oka i pola widzenia oczu.
    Im wieksze zdjecie tym bardziej nalezy zwiekszac odleglosc obserwacji.

    jesli tego sie nie zrobi to na wykonanym juz zdjeciu do wyliczenia GO nalezaloby
    przyjac mniejszy C , czyli ogladajac zdjecie z mniejszej odleglosci GO bedzie
    mniejsza !!!.

    w fotografi cyfrowej jest inaczej

    C= 2*pixelpitsch/ powiekszenie

    jesli ogladamy zdjecia w skali 100% to dla aparatu o np pixelpitch 4,7 mikro c=2*4,7
    = 9,4 micro ( prawie 3 razy mniej niz w teori klasycznej)

    jesi bedziemy zmniejszac powiekszeniae np zdjecie ogladc bedziemy w skali 25 %
    to c=4,7*2/0,25 = 38 mikro ( nawet nieco wiecej niz w analogu)

    tak wiec GO ROSNIE jesli ogladmy obraz cyfrowo w mniejszym powiekszeniu.

    I to kazdy chyba zna z autopsji. jesli jakies zdjecie nie jest super ostre , to sie
    go pomniejsza - skaluje do mniejszych wymiarow , i wowczas robi wrazenie odstrego.
    Rachunkowo zwiekszylismy GO . Nieostry obszar mogl sie znalezsc w obszarze GO.

    I na rachunek c nie ma wplywu wielkosc ogniskowej , one sa niezalezne.

    ogniskowa ma wplyw na GO , ale nie na C
    C ma wplyw na GO ale nie na ogniskowa.

    ogniskowa ustalasz sobie dowolnie jak pasuje fotografujacemu.

  • 46. Data: 2014-04-20 00:14:13
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Sat, 19 Apr 2014 19:36:39 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > Oczywiście że tak. Bo jeśli nie potrzebujesz dużej rozdzielczości, to
    > możesz zwiększyć czułość. Nigdy tak nie robiłeś?

    Zwiekszenie czulosci wplywa na ekspozycję.

    A to, że możesz na dużej matrycy niedoświetlić, i majtnąć suwakiem
    *exposition correction* i potem usunąć szum ni-uja nie wynika, że
    ekspozycja jest bez zmian.

    > Myślałem o racjonalnych zachowaniach.

    To może pisz bardziej o tym, o czym myślisz?

    > Nie, z tych informacji znanych każdemu, kto nieco dłużej bawi się
    > w robienie zdjęć (w szczególności różnymi aparatami)

    Ojejku, miszcz.
    Przekonanie o własnej nieomylności to dość kiepski argument, wiesz o tym?

    > Z tej "dyskusji" wynikają zupełnie inne wnioski, ale to już nie moja
    > dziedzina.

    Mało subtelne spieprzanie. Ale ok.

    --
    Michał

    wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns

  • 47. Data: 2014-04-20 00:35:16
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > W intuicyjnym to nie wiem, ale w rzeczywistości tak nie jest. Rozmiar
    >
    > matrycy jest rzeczywiście dobrym wskaźnikiem, ale tylko i wyłącznie
    >
    > dlatego, że mniejsze matryce najczęściej pracują z ciemniejszymi
    >
    > obiektywami (bezwzględnie ciemniejszymi).

    Sorry ale to nie ma najmniejszego sensu.
    to nie jest prawda , i kompletnie bez zwiazku z GO

    jesli szukasz jakiegos wskaznika ´do GO to decydujaca jest OGNISKOWA.
    jej zmiany powoduja najwieksze zmiany GO.

    obiektyw 8 mm bedzie dawal wieksze GO niz obiektyw o dluzszej ogniskowej niezaleznie
    od matrycy.

    poniewaz na malych matrycach stosuje sie obiektywy o krotszej ogniskowej , to obraz
    uzyskany na nich charakteryzuje sie wieksza GO. Ale to nie dlatego ze matrycy jest
    mala , tylko ze ogniskowa jest krotka.

    sa kompakty z obiektywami o ogniskowej np 28 mm. Jsli zastosujesz 28 mm na FF to
    pomijajac wiekszy krazek rozproszenia dla FF wielkosc GO bylyby identyczna.

    raz mala matryca , raz duza ,a GO takie samo.

    Tylko nieucy sadza, ze to zmiana wielkosci matryca powoduje zmiany GO - NIE . Zmiany
    GO powoduje zmiana ogniskowej ( pomijajac teraz wplyw krazka rozproszenia , ktory
    jest zalezny jakos tam posrednio od matrycy).

    jesli fotografujesz z danego miejsca dany motyw raz jednym aparatem , raz drugim o
    wiekszej matrycy w tych samych warunkach expozycji , to tam gdzie nastawisz krotsza
    ogniskowa , tam GO bedzie wieksza.
    wspolczesne kompakty maja obiektywy o ogniskowej do 70 mm i pomijajac wplyw krozka
    rozproszenia GO bedzie taki jak na 70 mm z aps-c albo FF , przy identycznych
    parametrach expozycji , odleglosci.

    jesli chcesz miec ten sam kadr , to w kompakcie trzeba skrocic ogniskowa i wtedy GO
    sie zwiekszy - wskutek SKROCENIA ogniskowej.

    dopoki sie nie woe co to jest funkcja wielu zmiennych , ludzie pisza wprost
    niestworzone rzeczy wyjasniajac co to GO.

  • 48. Data: 2014-04-20 12:11:08
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Sat, 19 Apr 2014 18:17:50 +0200, mt napisał(a):

    > Ale moje szkła do Nikona kilka lat temu również były szkłami do Nikona,
    > to tak w kwestii formalnej ;)
    > A tak bardziej serio, to mam porównanie D3200 z D40 i jednak iso800 z
    > D3200 nie jest lepsze niż iso200 z D40, nie jest nawet takie same.

    To wyłącznie kwestia wybiórczego porównania. QED ;).

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 49. Data: 2014-04-22 00:43:27
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    XX YY <f...@g...com> writes:

    > lx 7 ma ogniskowa max ok 18mm
    >
    > do apc mozesz podpiac obiektyw np 10-20 mm
    >
    > i tak jesli na aps bedziesz mial krotsza ogniskowa niz na lx7 to mimo
    > wiekszej matrycy bedziesz mial na aps WIEKSZA GO

    Owszem, ale wtedy nie porównuję aparatów. Dla sensownego porównania
    muszę mieć jednakowe kąty widzenia, a więc zawsze ogniskowa w APS-C
    będzie dłuższa.

    > powiedzenie ze o GO decyduje wielkosc matrycy jest rownie prawdziwe
    > jak , ze o szybkosci pojazdu decyduje moc silnika.

    Z tym się zgadzam całkowicie.

    > uzaleznieni GO wylacznie od wielkosci matrycy jest niemozliwe. Zawsze wystepuja 4
    parametry.

    Oczywiście. Ale jeśli ustalimy już jakie zdjęcie robimy (kadrowanie,
    odległość), to niezależnie od aparatu decyduje nam przysłona, a w sposób
    porównywalny (między różnymi aparatami) - średnica efektywnej przysłony
    (źrenicy wejściowej itp).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 50. Data: 2014-04-22 00:52:17
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    XX YY <f...@g...com> writes:

    > NIe , tak nie jest
    >
    > ogniskowa i krazek rozproszenia sa zmiennymi niezaleznymi
    > .
    > nie sa powiazane ze soba.

    Są powiązane ze sobą przy takich założeniach jakie podałem powyżej -
    czyli w gruncie rzeczy zakładamy, że chcemy dostać ostry obrazek
    o wymiarach X*Y pikseli.

> [...]
    > i pola widzenia oczu.
    > Im wieksze zdjecie naezy zwiekszac odleglosc obserwacji.

    Tu istotne jest jednak, by te warunki były takie same (w obu
    przypadkach). Jakie dokładnie, to bez znaczenia, bo nie liczymy GO
    (i światła), a tylko porównujemy w dwóch (lub więcej) przypadkach.

    > jesli tego sie nie zrobi to na wykonanym juz zdjeciu do wyliczenia GO
    > nalezaloby przyjac mniejszy C , czyli ogladajac zdjecie z mniejszej
    > odleglosci GO bedzie mniejsza !!!.

    Owszem. Ale jeśli porównujemy 2 aparaty i analogiczne 2 zdjęcia, to nie
    ma to znaczenia.

    > w fotografi analogowej jest inaczej

    Cyfrowej, jak rozumiem. Niekoniecznie, to zależy od założeń. Tak czy
    owak, przy porównaniach to nie ma znaczenia, ponieważ (względne,
    w porównaniu do wielkości kadru) c ma być samo w obu przypadkach.

    > C= 2*pixelpitsch/ powiekszuenia
    >
    > jesli ogladamy zdjecia w skali 100% to dla aparatu o pixelpitch 4,7
    > mikro c=2*4,7 = 9,4 micru ( 3 razy mniej niz w teori klasycznej)

    Jeśli tak założymy. Bo np. możemy robić zdjęcia dla WWW 800x600 i c może
    być wtedy dużo większe. Alternatywnie ktoś może mieć bardzo mydlący
    obiektyw i c siłą rzeczy będzie większe.

    Oczywiście.
    --
    Krzysztof Hałasa