  • Data: 2014-04-22 01:22:10
    Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    XX YY <f...@g...com> writes:

    > Sorry ale to nie ma najmniejszego sensu.
    > to nie jest prawda , i kompletnie bez zwiazku z GO

    Co dokładnie nie jest prawdą?

    > jesli szukasz jakiegos wskaznika ´do GO to decydujaca jest OGNISKOWA.
    > jej zmiany powoduja najwieksze zmiany GO.

    Bez znaczenia. Istotne są różnice GO pomiędzy dwoma aparatami
    w jednakowych warunkach, a nie to, co na nie wpływa bardziej.

    > obiektyw 8 mm bedzie dawal wieksze GO niz obiektyw o dluzszej
    > ogniskowej niezaleznie od matrycy.

    Niekoniecznie. Wystarczy ustawić odpowiednio przysłonę.

    > poniewaz na malych matrycach stosuje sie obiektywy o krotszej
    > ogniskowej , to obraz uzyskany na nich charakteryzuje sie wieksza GO.
    > Ale to nie dlatego ze matrycy jest mala , tylko ze ogniskowa jest
    > krotka.

    Nie pisałem że to z powodu małej matrycy przecież. Napisałem, że tak
    jest ze względu na _ciemny_obiektyw_. I dokładnie tak przecież jest,
    dokładnie takie są obserwacje praktyczne i dokładnie to wynika
    z podanego wzoru.

    Oczywiście, zmiana ogniskowej zmienia GO. Ale jeśli porównujemy dwa
    aparaty, to chyba porównujemy je w takich samych warunkach. Ogniskowe,
    niekoniecznie takie same, muszą być wtedy ustalone, a więc nie są
    zmiennymi i nie mogą na nic wpływać.

    > jesli fotografujesz z danego miejsca dany motyw raz jednym aparatem ,
    > raz drugim o wiekszej matrycy w tych samych warunkach expozycji , to
    > tam gdzie nastawisz krotsza ogniskowa , tam GO bedzie wieksza.

    Co to są "warunki ekspozycji"? Robię zdjęcia przy maksymalnie otwartych
    przysłonach (mieliśmy porównać jasności i GO). Rzeczywiście
    najprawdopodobniej GO będzie większa tam, gdzie będzie krótsza
    ogniskowa, ale tak będzie tylko dlatego, że zwykle taki aparat będzie
    miał obiektyw, który zbiera mniej światła. Czasem może być jednak
    odwrotnie, np. jeśli założymy ciemne szkło do FF i jasne do APS-C
    (pomiędzy "1/1.7" i APS-C jest nieco większa różnica).

    Jeszcze raz, spróbuj zrozumieć poniższy wzór (Źródło - wikipedia, ale
    można go spotkać wszędzie)

    H ~= f^2/Nc

    f - ogniskowa
    N - f - liczba przysłony
    c - średnica KR

    Zgadza, się, czy nie?

    Jeśli tak, to oczywiście GO bardzo zależy od f (w końcu jest
    w kwadracie) No wiadomo, ale przecież f mamy ustalone, porównujemy dwa
    aparaty robiąc zdjęcie o ustalonym kącie widzenia i odległości od
    obiektu (jednakowe parametry w obu przypadkach, bo jak inaczej coś można
    porównać). Zgadza się?

    Jeśli tak, to GO nie może zależeć od stałej f (różnej w obu przypadkach,
    ale w każdym stałej). Zgadza się? Funkcja jest funkcją zmiennych, nie
    stałych.

    Ale c także mamy ustalone, nie jest nawet istotne czy w oparciu
    o wymiary piksela czy też w oparciu o docelowe wymagania. c jest także
    stałe (choć przypuszczalnie różne w obu przypadkach). GO nie może więc
    zależeć od _stałych_ - f i c :-)
    No to od czego zależy ta magiczna wartość? Od tylko jednego parametru
    zmiennego, od N (bo innych po prostu nie ma). N to jest liczba
    przysłony.

    Czy napisałem to w sposób zrozumiały, czy wciąż jest to zbyt
    skomplikowane?

    Jeśli to w końcu ustalimy, to w następnym kroku możemy porównać GO
    różnych porównywanych aparatów (przy założonym takim samym kącie
    widzenia - nie ogniskowej - oraz przy maksymalnie otwartych przysłonach
    i jednakowych odległościach od obiektu). Dla uproszczenia możemy przyjąć
    taką samą liczbę pikseli matryc, takie same proporcje X/Y oraz takie
    same KR (w pikselach) - to chyba zdrowe założenia?
    --
    Krzysztof Hałasa