  • 111. Data: 2009-12-03 03:51:19
    Temat: Re: Jaka lustrzanka dla nastolatki ?
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    On 2009-12-03, nb <n...@1...0.0.1> wrote:
    > Z dosyć grubej książki Romana Ingardena "Kształt widzenia" (albo jakoś tak)
    > pamiętam parę spraw nie wyjaśnionych. Między innymi chodziło właśnie
    > o widzenie włosa czy odległych przewodów energetycznych, których
    > wielkość kątowa jest sporo mniejsza od rozdzielczości oka.
    > Nie pamiętam, czy były podane jakieś hipotezy.

    Rozdzielczość, to byłaby zdolność odróżnienia 2ch włosów leżących obok
    siebie. A tu mamy pewnie przypadek typu: nie trzeba piłki wielkości okna
    aby stłuc szybe.

    --
    Marcin

  • 112. Data: 2009-12-03 05:49:40
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    XX YY wrote:

> [...]
    > Go bylaby duzo wieksza . ale takie zalozenie nie jest sluszne ,
    > skonczyloby sie tym , iz dla sporej czesci ogladajacych z mniejszej
    > odlegosci zdjecia bylyby nieostre.
    > Przyjmuje sie rozdzielczosc oka liniowa w tego typu dywagacjach jako
    > najwazsza mozliwa.
    >
    > Nastawiajac ostrosc za pomoca celownika lunetkowego , bedziemy
    > szacowac mozliwy blad ostrzenia w oparciu o rozdzielczosc katowa oka .
    > Nastawiajac ostrosc na matowce bedziemy szacowac mozliwy blad
    > ostrzenia w oparciu o rozdzielczosc liniowa oka.

    pomysl chwile co jeszcze widzimy a co musimy widzec aby ustalic punkt
    najwyzszej ostrosci podczas przeostrzania na matówke. Hint AF oparty o
    maksymalny kontrast. No wlasnie patrze i widze minimalne zmiany kontrastu i
    ostre ejst wtedy gdy moje oko rejestruje najwyzszy kontrast.

  • 113. Data: 2009-12-03 07:00:35
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    Marcin Debowski pisze:

    > Rozdzielczość, to byłaby zdolność odróżnienia 2ch włosów leżących obok
    > siebie. A tu mamy pewnie przypadek typu: nie trzeba piłki wielkości okna
    > aby stłuc szybe.

    Coś się dzieje w oku, że łączy 'fakty optyczne' na granicy
    rozdzielczości w ciągłe. Podobno 100 lat temu odkrycie kanałów na Marsie
    to było coś takiego.

    Ciekawe by było prześledzić, jak algorytmy 'sztuczne' (automatyczne)
    nawlekają takie mikro 'koraliki' na nitkę. W czasach wyostrzań itd na
    pewno coś jest... ostatni podręcznik o analizie sygnałowej czytałem 25
    lat temu ;)

  • 114. Data: 2009-12-03 08:14:21
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    On 2009-12-03, Jacek Czerwinski <...@...z.pl> wrote:

    > Coś się dzieje w oku, że łączy 'fakty optyczne' na granicy
    > rozdzielczości w ciągłe. Podobno 100 lat temu odkrycie kanałów na Marsie
    > to było coś takiego.

    Nic sie nie dzieje w oku :) Przeanalizuj przykład z oknem. Są niejako
    dwie rodzielczości - jedna odpowiadająca wielkości receptora i druga na
    poziomie atomowym. Jakaś część światła odbitego od tego właosa w
    odległości n-metrów dotrze do receptora (po prawdzie wielu) i wywoła tam
    jakąś reakcję. To zadziała w ten sposób nawet bez jakiejkolwiek optyki.
    Wraz z odległością będzie się zmieniać jedynie ilość światła
    docierajacego do receptora bo nie jest to perfekcyjnie równoległa
    wiązka, ale zawsze coś będzie docierać bez względu na wielkość obiektu
    (przy jego rozmiarach dalekich od wielkości atomowych).

    --
    Marcin

  • 115. Data: 2009-12-03 08:30:13
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    > ostre ejst wtedy gdy moje oko rejestruje najwyzszy kontrast.- Zitierten Text

    ales wykombinowal . jak kon pod gore.

    a nie jest przypadkiem tak , ze ostosc na matowce nastawiasz na
    podstawie ... ostrosci konturu obrazu jaki widzisz na niej czyli
    wielkosci plamki rozmycia , he ?

    jesli miales kilka lustzanek , to moze ostala Cie sie jeszcze jedna i
    sprawdz co widzisz.

    Czy rzeczywiscie jestes w stanie zabserwowac fluktuacje kontrastu
    pomiedzy obrazem ostrym a nieostrym?

    ( tzn przy jakiejs nastwie powiedzmy A na granicy konturow wystepuje
    jakis kontrast K1 , a przy nastawie B na granicy tych samych kontrow
    wystepowalby jakis kontrast K2 - chce widziec jak za pomoca oczu
    widzisz te fluktuacje kontrastu delta K1 - K2 jesli zmiana krazka
    rzproszenia jest niejsza od rozdzielczosci oka )

    Matowki do nastawienia ostrosci sa robione tak ze maja w centrum pola
    wieksza jasnosc i pozwalaja na uzyskanie wiekszego kontrastu obrazu po
    to by latwiej mozna bylo oceniec to rozmazanie. Za to jasnosc nie jest
    rownomierna na calej powierzchni - stad wysilki np z fresenelem na
    calej powierzchni matowki.

    Mylisz sie ostrosc na matowce oceniasz po wielkosci rozmycia , nie
    fluktuacji kontrastu wskutek ostrzenia , tej na granicy ostrre /
    nieostre wylapac nie mozesz.

    Owszem na granicy kontorow pomiedzy stanami ostry nieostry wystepowal
    bedzie inny kontrast , ale jest on skutkiem rozmazania , czyli mozna
    go zaobserwowac dopiero wowczas , kiedy to rozproszenie jest
    widoczne , czyli osiaga granice rozdzielczosci oka. Jesli nieostrosc
    jest mniejsza od rozdzielczosci oka , nie mozesz rowniez zauwazyc
    zwiazanych z nia zmian kontrastu , czyli fluktuacji jasnosci .

  • 116. Data: 2009-12-03 09:02:16
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    XX YY pisze:

    > zzobacz w podanym artykule str 4.

    Czytać własnych źródeł niestety nie potrafisz.

    "Zakładając rozdzielczość w przedziale 30-60 cykli/stopień, dostaniemy
    dla obserwacji obrazu z odległości 28cm, po przeliczeniu na jednostkę
    długości, zakres 6-12 cykli/mm"

    Zatem rozdzielczość rzędu 0.1 mm jest odniesiona bezpośrednio do obiektu
    w odległości 28cm (najlepsze widzenie). Co jest dość powszechnie wiadome.
    Nie jest to rodzielczość liniowa na siatkówce - ta jest znacznie wyższa.
    Mógłbyś to również sprawdzić osobiście gdyby ci się zechciało wykonać
    jedno dzielenie, aby sprawdzić ile to jest 30-60 cykli na siatkówce,
    przy takiej ogniskowej jakie ma ludzkie oko.

  • 117. Data: 2009-12-03 09:07:36
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    b...@n...pl pisze:

    > # Średnica włosa 0,1 mm
    >
    > Z jakiej odległości widzisz włos?

    Właściwe pytanie jakie powinieneś zadać - z jakiej odległości
    odróżnisz dwa włosy położone dokładnie równolegle obok siebie,
    z dystansem, powiedzmy, 0.1 mm?

    To że widzisz coś, co ma b. małą wiekośći kątową - np. gwiazdy,
    nie ma wiele wspólnego z rozdzielczością oka. Pomyśl lepiej o tym
    dlaczego wiele układów podwójnych gwiazd widzisz jako jedną gwiazdę...

  • 118. Data: 2009-12-03 09:18:54
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    XX YY pisze:

    > Nastawiajac ostrosc za pomoca celownika lunetkowego , bedziemy
    > szacowac mozliwy blad ostrzenia w oparciu o rozdzielczosc katowa oka .

    Oczywiście

    > Nastawiajac ostrosc na matowce bedziemy szacowac mozliwy blad
    > ostrzenia w oparciu o rozdzielczosc liniowa oka.

    Oczywiście, o ile mówimy o aparacie np. typu "start" i przy
    założeniu, że obraz na matówce obserwujemy bezpośrednio, bez lupki.

    W lustrzankach, oczywiście, lupa jest zawsze, i to z kilkukrotnym
    powiększeniem, więc powyższe założenie jest błędne.

  • 119. Data: 2009-12-03 09:29:06
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    Jakub Witkowski pisze:

    > ile to jest 30-60 cykli na siatkówce,
    30-60/stopień, rzecz jasna

  • 120. Data: 2009-12-03 09:44:16
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    Marek Wyszomirski pisze:

    > manualnie na gladkiej matówce Pentaxa MZ-5n. Teraz uzywam m. innymi Pentaxa
    > K20D - i jak sie okazuje - na APSC tez mozna. Ale... XX YY i tak bedzie
    > twierdzil ze sie nie da,

    Po prostu masz mnóstwo szczęścia ;)