  • 1. Data: 2014-01-10 16:08:58
    Temat: Jaka antena do radia FM i co z polaryzacją
    Od: Marek <f...@f...com>

    Mam problem z odbiorem niektórych stacji FM.
    Antena jest na dachu, to taki dipol "prostowany na beczce",
    oficjalnie producent nazywa go "dookólny". Nie ma wzmacniacza ant.,
    jest tylko symetryzator. Stacje, które odbieram nadawane sa z komina
    oddalonego o 7km. Wszystkie stacje odbierane w miarę ok, oprócz
    jednej która szumi (jest to najsłabsza stacja z tego nadajnika). Jest
    widoczność optyczna nadajnika.
    Są jakieś lepsze anteny? Nie wiem czy to ma znaczenie ale antena jest
    na dachu wraz z antenami telefonii komórkowej, najbliższy maszt
    tel.kom. jest w odleglości ok 5m (na tym samym poziomie).

    Drugie pytanie: przeglądając listę stacji fm na tym nadajniku
    większość jest w polaryzacji V ale niektóre są H. Po co takie
    kombinacje w polaryzacji? Przecież to utrudnia ustawienie anteny: jak
    ustawie antenę w polaryzacji H to mi źle odbierają stacje z
    polaryzacji V... mam dwie anteny stawiać - na każdą polaryzację??

    --
    Marek

  • 2. Data: 2014-01-10 16:58:43
    Temat: Re: Jaka antena do radia FM i co z polaryzacją
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 10 Jan 2014 16:08:58 +0100, Marek napisał(a):

> [...]
    > ustawie antenę w polaryzacji H to mi źle odbierają stacje z
    > polaryzacji V... mam dwie anteny stawiać - na każdą polaryzację??

    Umocuj antenę skośnie na 45 st, odbierzesz obie polaryzacje. Użyj dipola
    ale nie takiego "prostowanego na beczce" :) tylko normalnego. 7 km z
    widocznością to nie jest daleko, powinno działać a jak nie to yagi
    3-elementowa. Anteny tel. komórkowej nie mają nic do rzeczy, to działa na
    zupełnie innych częstotliwościach.
    --
    Jacek

  • 3. Data: 2014-01-10 18:31:41
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    ..
> [...]
    > polaryzacji? Przecież to utrudnia ustawienie anteny: jak ustawie antenę w
    > polaryzacji H to mi źle odbierają stacje z polaryzacji V... mam dwie

    Na początek wymień symetryzator.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 4. Data: 2014-01-10 19:28:10
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 10.01.2014 16:08, Marek pisze:
> [...]
    > polaryzacji? Przecież to utrudnia ustawienie anteny: jak ustawie antenę
    > w polaryzacji H to mi źle odbierają stacje z polaryzacji V... mam dwie

    Zdaje się ze kiedyś poprzestawiano polaryzację na pionowa w większości
    stacji ze względu na anteny samochodowe. Do pionowej to łatwo dajesz
    prosty dipol pionowy i masz charakterystykę dookólną, co dla większosci
    ludzi jest zaletą choć naprawdę to raczej wada. Ale skoro masz też
    poziomą to albo 2 anteny, albo skośnie daj dipol. Niektóre tunery mają 2
    wejscia antenowe.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 5. Data: 2014-01-10 19:41:51
    Od: "Piotr Nowicki" <p...@w...pl>

    rada.pl...

[...]

    Kup sobie antenę która ma dwie
    na przykład http://www.dipol.com.pl/antena_radiowa_dipol_1rz_pm_
    b_A0222.htm

    pozdrawiam

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 6. Data: 2014-01-11 16:38:58
    Od: d...@g...com

    W dniu piątek, 10 stycznia 2014 16:08:58 UTC+1 użytkownik Marek napisał:
    > Mam problem z odbiorem niektórych stacji FM.
    >
    > Antena jest na dachu, to taki dipol "prostowany na beczce",

    Kiedys jak bawilem sie nadajnikami zrobilem dipol 1/4 fali + 4 przeciwwagi. Normalnie
    uzywalem tego do zabawy. Podlaczlem ta antene do tunera, na zwyklym kawalku przewodu
    tuner odbieral 10-15 stacji, a na samorobce 40-60.

    Dla srodka pasma 88-108MHz wychodzi promiennik ok. 72cm + 4 przeciwwagi po 76,5cm

    http://www.hamuniverse.com/n2imfgp.jpg

    Kat przeciwwag jak na obrazku.

  • 7. Data: 2014-01-11 19:07:49
    Od: Luke <l...@l...net>

    Dnia 2014-01-10 16:08, Użytkownik Marek napisał:

    > symetryzator. Stacje, które odbieram nadawane sa z komina oddalonego o
    > 7km.

    Wszyscy doradzają i doradzają i w zasadzie nie zauważają jednego (chyba
    że zauważył to Yabba pisząc o symetryzatorze)

    A mianowicie - to nie jest normalna sytuacja, że antena dachowa słabo
    odbiera z odległości 7 km cokolwiek.

    Moja antena dachowa - identyczny dipol beczkowy, ale w pionie - odbiera
    bezproblemowo dwa nadajniki w odległości około 70 i 120 km. Nie mam
    wzmacniacza, a tuner do którego jest podłączona, jest dość tępy. Po
    podłączeniu radia samochodowego odbieram jeszcze dalsze sygnały.

    7 km to jest taka odległość, że w zasadzie powinno być wszystko słychać
    po włożeniu metra drutu do gniazda antenowego (jeśli nie jesteśmy w
    piwnicy albo klatce metalowej).

    Zacząłbym od wykręcenia tej anteny, a przy okazji i przede wszystkim
    poszukałbym jakiejś usterki. Zwarcia, przerwy w kablu, złego kontaktu itd.

    Natomiast jest całkiem możliwe, że stacja BTS zatyka odbiornik swoim
    sygnałem. I nie ma tu nic do rzeczy odległość w częstotliwości. Bo na
    wejściu tunera sygnał GSM przy tak małej odległości do anteny może
    wynosić ładnych kilka - kilkanaście V. Niejeden odbiornik w takich
    warunkach zgłupieje. Osobiście znam przypadki super-hiper odbiorników
    UKF-FM samochodowych, które "zatykały się" w momencie nadawania w paśmie
    CB z sąsiedniego samochodu. Strach się bać zatkania z nadajnika w tym
    samym samochodzie.

    L.

  • 8. Data: 2014-01-11 21:27:47
    Od: SDD <s...@t...pl>

    Marek pisze:

    > Drugie pytanie: przeglądając listę stacji fm na tym nadajniku większość
    > jest w polaryzacji V ale niektóre są H. Po co takie kombinacje w
    > polaryzacji?

    Po to, by stacje nadające na bliskich względem siebie częstotliwościach
    wzajemnie się nie zakłócały.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 9. Data: 2014-01-12 01:23:13
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 11 Jan 2014 19:07:49 +0100, Luke <l...@l...net> wrote:
    > Natomiast jest całkiem możliwe, że stacja BTS zatyka odbiornik swoim
    > sygnałem. I nie ma tu nic do rzeczy odległość w częstotliwości. Bo
    na

    Czy efekt zatykania objawia się odbieraniem stacji z
    szumem/zakłóceniami?
    Kabel jest ok, dziwne bo gorszy odbiór zrobił się nagle od kilku dni,
    wcześniej było ok. Podejrzewam jednak ten gsm, tam jest na jednym
    dachu 4 operatorow, pelno aten, coś ostatnio włączyli i "dmucha" za
    bardzo...
    Może yage zamontować - będzie kierunkowo bardziej... są takie anteny
    w sprzedaży na zakres ukf?

    --
    Marek

  • 10. Data: 2014-01-12 10:47:53
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2014-01-12 01:23, Marek wrote:
> [...]
    > "dmucha" za bardzo...
    > Może yage zamontować - będzie kierunkowo bardziej... są takie anteny w

    Są, ale moim zdaniem jeżeli źródło zkłóceń jest bardzo blisko to
    niewiele pomoże. Ewwntualnie w połaczeniu z tym:

    http://sklep.contrazet.pl/pl/filtr-fm-88-108-mhz.htm
    (tylko coś drogo... :-(

    i dodatkowym tłumikiem

    Włodek