  • 11. Data: 2014-01-12 12:43:42
    Temat: Re: Jaka antena do radia FM i co z polaryzacją
    Od: "ARO" <a...@p...pl>

    Użytkownik <d...@g...com> napisał :

    >Kiedys jak bawilem sie nadajnikami zrobilem dipol 1/4 fali + 4 przeciwwagi.
    >[...]
    >Dla srodka pasma 88-108MHz wychodzi promiennik ok. 72cm + 4 przeciwwagi po
    >76,5cm

    Ta antena nazywa się Ground Plane albo GP, jak kto woli. Swoją drogą jest
    niezła, tania, prosta i szybka w budowie. Charakterysyka dookólna, mniej
    więcej. Używałem tych anten swojego czasu na 2,4GHz z zaskakująco dobrym
    rezultatem. Naturalnie elementy były innych długości - stosownie do pasma.
    Standardowo pracuje tylko w pionie.

    >http://www.hamuniverse.com/n2imfgp.jpg
    >Kat przeciwwag jak na obrazku.

    Kąt mierzony od promiennika do przeciwwagi, który jest na obrazku - domyślam
    się, że to 135 stopni - daje impedancję 50 omów. OIDP odbiornik radiowy, o
    któym mowa przystosowny jest do 75 omów i tutaj kąt powinien być 180 stopni.
    Wówczas z GP zrobi się zwykły dipol prosty - czyli jeden patyk w górę, i
    jeden w dół.

    --
    ARQ

  • 12. Data: 2014-01-12 20:12:45
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Fri, 10 Jan 2014 16:08:58 +0100, Marek napisał(a):

    > Mam problem z odbiorem niektórych stacji FM.
    > Antena jest na dachu, to taki dipol "prostowany na beczce",
    > oficjalnie producent nazywa go "dookólny". Nie ma wzmacniacza ant.,
    > jest tylko symetryzator. Stacje, które odbieram nadawane sa z komina
    > oddalonego o 7km. Wszystkie stacje odbierane w miarę ok, oprócz
    > jednej która szumi (jest to najsłabsza stacja z tego nadajnika). Jest
    > widoczność optyczna nadajnika.

    Jaką moc ma ten nadajnik? Przy tak małej odległości i wzajemnej
    widoczności anten aż się wierzyć nie chce, by odbiór nie był czysty. U
    mnie tuner Sony (klocek z dużej wieży) na antenie typu dipol (samoróba
    2*0,8m, zawieszona na balkonie w bloku na poziomie 1. piętra) łapie
    czysto (odbiór stereo i RDS) stacje z odległej o około 25km Gdyni, przy
    mocy nadajników rzędu 2kW. Radio Złote Przeboje mam w mono, minimalnie
    zaszumione ale nadajnik ma tylko 0,5kW. Radio Plus Koszalin z nadajnika
    o mocy 1kW, zlokalizowanego w Słupsku (około 80km), odbierałem
    zaszumione ale nie na tyle mocno, by nie dało się zrozumieć treści.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 13. Data: 2014-01-12 23:05:45
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 12 Jan 2014 20:12:45 +0100, badworm <n...@p...pl> wrote:
    > Jaką moc ma ten nadajnik? Przy tak małej odległości i wzajemnej
    > widoczności anten aż się wierzyć nie chce, by odbiór nie był
    czysty. U

    500W. Jak już pisałem pogorszenie nastąpiło nagle, podejrzewam wpływ
    urządzeń nadawczych w pobliżu...

    --
    Marek

  • 14. Data: 2014-01-13 09:06:45
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Marek <f...@f...com> wrote:

    > Czy efekt zatykania objawia się odbieraniem stacji z
    > szumem/zakłóceniami?

    U mnie tak. Poprowadziłem kabel antenowy od radia obok skrętki od
    Ethernetu (nieekranowanej), która kończyła się access pointem wifi.
    W momencie podłączenia kabla eth odbiór radia wyraźnie siadł, był
    szum, poziom sygnału zmalał. Wymiana skrętki na ekranowaną pomogła,
    ale nadal mam wrażenie, że sam AP trochę sieje... odbiór powinien
    być mocniejszy.

    > Może yage zamontować - będzie kierunkowo bardziej... są takie anteny
    > w sprzedaży na zakres ukf?

    A musisz mieć tą antenę na tym dachu? Nie możesz jej przenieść, np.
    postawić anteny w oknie?

    --
    "zanim nastala era internetu, kazdy wiejski glupek siedzial w swojej wiosce"
    http://www.chmurka.net/

  • 15. Data: 2014-01-13 14:08:25
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 13 Jan 2014 08:06:45 +0000 (UTC), g...@s...invalid (Adam
    Wysocki) wrote:
    > A musisz mieć tą antenę na tym dachu? Nie możesz jej przenieść, np.
    > postawić anteny w oknie?

    Budynek w koło jest obstawiony innymi, okno mam dostępne ale w
    przeciwną strone niż nadajnik, jest sens wystawiać antenę w oknie w
    przeciwnym kierunku ?

    --
    Marek

  • 16. Data: 2014-01-13 15:53:46
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Budynek w koło jest obstawiony innymi, okno mam dostępne ale w przeciwną
    > strone niż nadajnik, jest sens wystawiać antenę w oknie w przeciwnym
    > kierunku ?

    Sens może być wyższy niż stawianie wysoko, ale koło anteny nadawczej.
    Z kawałkiem drutu podpiętego pod gniazdko antenowe nie odbiera ?
    Nie mam pojęcia gdzie są nadajniki z których odbieram UKF, ale jeszcze
    nigdy, żadnego radia nie podłączałem pod cokolwiek - albo wystarcza mu jego
    własna antena teleskopowa, albo wyprowadzony z niego (fabrycznie) odcinek
    miękkiego przewodu wiszący jak popadnie. Mieszkam na parterze na osiedlu
    budynków 4-piętrowych. Radia działają bez względu na to czy jestem w pokoju
    po jednej stronie budynku, czy po drugiej, ale dokładnych analiz nigdy nie
    robiłem, bo radia prawie wcale nie słucham.
    P.G.