  • 1. Data: 2014-01-10 10:33:08
    Temat: PIC - zakłócenia
    Od: s...@g...com

    Duperelny projekt. PIC16F877A (DIP40) + parę klawiszy/guzików + LCD (2x16) +
    pierdualny soft. I wszystko ładnie funguje zgodnie z założeniami.

    Dotykam paluchami raz to pinów LCD, raz to pinów PIC'a, ot tak żeby sprawdzić czy nie
    ma jakiś problemów. No i nie ma, wszystko jest OK!!

    Tymczasem... Wystarczy że zbliżę palucha na jakieś 5mm (bez dotykania) do środka
    pleców procka, na LCD pojawiają się "krzaki". Oddalę palucha - wszystko wraca do
    normy, czyli program dalej hula.

    Co jest grane ??

  • 2. Data: 2014-01-10 15:34:37
    Temat: Re: PIC - zakłócenia
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 10 Jan 2014 01:33:08 -0800 (PST), s...@g...com wrote:
> [...]
    > nia) do środka pleców procka, na LCD pojawiają się "krzaki". Oddal=
    > ę palucha - wszystko wraca do normy, czyli program dalej hula.

    Spontaniczna zmiana stanu na wiszącym pinie wejściowym ujawnia bug w
    sofcie?
    Test klikającej lutownicy (transformatorowej) przechodzi?

    (szybko włączasz/wyłączasz lutownice, grot w powietrzu, nie dalej niż
    15-20cm od układu, zwróć uwagę czy podczas klikania lcd/pic nie
    świruje).

    --
    Marek

  • 3. Data: 2014-01-10 15:44:54
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    > Test klikającej lutownicy (transformatorowej) przechodzi?

    Ja mam taki brzęczyk ze starego dzwonka z małą antenką przylutowaną przy
    stykach.
    Jak przechodzi test brzęczyka to wszystko przejdzie ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 4. Data: 2014-01-10 16:21:28
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 10 Jan 2014 15:44:54 +0100, "Ukaniu"
    <l...@g...pl> wrote:
    > Jak przechodzi test brzęczyka to wszystko przejdzie ;-)

    Też dobre :-). Test klikającej lutownicy gnębił mnie w dzieciństwie
    przy lutowaniu różnych pierdułek na 74.., zawsze świrowało od
    klikania, od tamtych czasów został uraz, że nowo składany układ
    będzie na wrażliwy na takie zakłócenie. Otatnio robilem układ na
    picku z serii 18f, klikałem i nic się nie dzialo, nawet dotykałem
    grotem obudowy z góry, też nic. A w pobliżu grota pole mag jest
    niezłe, nakrętke m3 z kilku mm przyłapie...

    --
    Marek

  • 5. Data: 2014-01-10 16:47:00
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 10 stycznia 2014 15:34:37 UTC+1 użytkownik Marek napisał:

    > Spontaniczna zmiana stanu na wiszącym pinie wejściowym ujawnia bug w
    >
    > sofcie?

    Istotnie, jest trochę pinów wiszących w powietrzu.Ale to za Wuja Wacka nie powinno
    mieć wpływu, a wręcz NIE MOŻE mieć wpływu na działanie uC jeżeli soft nie odwołuje
    się do określonych bitów jakiegoś tam portu. Mój soft jest tak duperelny, że o bug'u
    możemy zapomnieć. Parę linijek nabazgranych w Pascalu (nie cierpię C). No chyba, że
    coś jest narąbane w bibliotekach do obsługi LCD, a z takowych korzystam. Ale też
    niezbyt chce mi się w to wierzyć.

  • 6. Data: 2014-01-10 16:58:58
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 10 stycznia 2014 10:33:08 UTC+1 użytkownik s...@g...com napisał:
> [...]
    pleców procka, na LCD pojawiają się "krzaki". Oddalę palucha - wszystko wraca do

    =======================

    Już wszystko jasne - problem rozwiązany!! Na uC był napis "Made in Germany".
    Zamieniłem na uC z napisem "Made in Taiwan" - jest OK !! To już .rva n-ty raz się
    zdarza. Boszsz.... Za parę minut walnę nowy wątek n/t "niemieckiej precyzji" ku
    przestrodze...

  • 7. Data: 2014-01-10 17:13:04
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 10 Jan 2014 07:47:00 -0800 (PST), s...@g...com wrote:
> [...]
    > a nie powinno mieć wpływu, a wręcz NIE MOŻE mieć wpływu na dzia=
    > łanie uC jeżeli soft nie odwołuje się do określonych bitów jaki=

    Wiszący pin wywołuje przerwanie, które nie jest obsługiwane...
    (programujac w asm chyba nie ma domyślnego "handlera" - idzie w
    szkodę).

    --
    Marek

  • 8. Data: 2014-01-10 19:57:54
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 10-01-2014 16:47, s...@g...com wrote:

> [...]
    coś jest narąbane w bibliotekach do obsługi LCD, a z takowych korzystam. Ale też

    Mimo wszystko radziłbym zadeklarować nieużywane piny jako _wyjścia_ I/O.
    K.

  • 9. Data: 2014-01-10 23:59:37
    Od: jg <f...@f...pl>

    Dnia Fri, 10 Jan 2014 07:58:58 -0800 (PST), s...@g...com napisał(a):

> [...]
    zdarza. Boszsz.... Za parę minut walnę nowy wątek n/t "niemieckiej precyzji" ku

    imho jasne bedzie jak wezmiesz i jeszcze przetestujesz na innym niemcu i
    innym tajwanie...

    --
    jg

  • 10. Data: 2014-01-11 09:50:29
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 10 Jan 2014 23:59:37 +0100, jg <f...@f...pl> wrote:
    > imho jasne bedzie jak wezmiesz i jeszcze przetestujesz na innym
    niemcu i
    > innym tajwanie...

    O ile mi wiadomo Microchip produkuje układy tylko w USA, nigdy nie
    słyszałem o fabryce w Niemczech. Klony chyba robił Parallax ale nie
    jestem pewien, Rosyjski Milandr produkuje mcu, które mają identyczne
    nazwy rejestrów z 8bitowymi PICami, mają identyczne schematy
    blokowe, nazwy opcodow ale są zupełnie inaczej oznaczane.
    Chętnie bym zobaczył fotki tego układu made in Germany.

    --
    Marek