  • 11. Data: 2009-04-06 08:08:49
    Temat: Re: Jak zmierzyć ilośc prądu w akumulatorze?
    Od: "Sylwester Łazar" <g...@a...pl>

    > Jako, że nie znam się na elektronice prosze o wyrozumiałośc. Mam > >"Mierz
    wysoko" - wpajali mu wzniośli nauczyciele. Strzelił im w łeb.
    > Stanisław Jerzy Lec

    "Stanisław Jerzy Lec, pseud. literacki Stach, prawdziwe nazwisko baron
    Stanisław Jerzy de Tusch-Letz (ur. 6 marca 1909 we Lwowie, zm. 7 maja 1966 w
    Warszawie) - polski poeta, satyryk i aforysta.

    Pochodził z uszlachconej rodziny żydowskiej,"

    Z takimi "uszlachconymi" wzorcami to prądu w akumulatorze nie zmierzysz.
    Ani wysoko, ani nisko.
    Zmień autorytet, na kogoś bardziej szlachetnego z natury np. Bolesława
    Chrobrego.

    A tak poza tym, to prawdopodobnie chcesz zmierzyć poziom rozładowania
    akumulatora.
    Najprościej zmierzyć napięcie, ale to nie da dokładnej odpowiedzi, czy
    akumulator jest rozładowany. Jeśli ma ok. 14V to znaczy, że jest szansa, że
    jest dobry.
    Można zmierzyć gęstość elektrolitu w każdej celi, takim prostym przyrządem.
    Ten pomiar ma za zadanie sprawdzić, czy któraś z celi akumulatora nie jest
    uszkodzona.
    Jeśli podejrzewasz, że akumulator jest rozładowany - to najprościej go
    naładować prostownikiem przez 24h i wtedy będzie widać czy jest sprawny.

    --
    -- .
    pozdrawiam

  • 12. Data: 2009-04-06 08:11:52
    Od: "Zbyszek" <z...@p...onet.pl>

    Niestety w prosty sposób tego nie zrobisz.
    Są dostępne mierniki mierzące napięce na specjalnym boczniku, które pozwalają
    określić zgubnie czy akumulator jest OK lecz dopiero pomiar pojemności pozwala
    na prawidłową ocenę stanu akumulatora (chociaż nie do końca ponieważ nie
    uwzględnia korozji, której podlegają np. chorągiewki i może się okazać, że
    akumulator pewnego dnia gwałtownie traci całą pojemność).

    Zbyszek

  • 13. Data: 2009-04-06 08:21:33
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > W jaki sposób? Chcemy zmierzyć energię zgromadzoną w akumulatorze,
    > a nie jakąś "energię łupnięcia".

    Czy ty wszystko zawsze tak na poważnie bierzesz ?
    :)

    Marek

  • 14. Data: 2009-04-06 09:20:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Gęguś" <T...@p...onet.pl>
    napisał w wiadomości
> [...]
    > że chodzi o
    > Ampery.
    > Co mam ustawić np. 10A i czerwoną końcówką dotykać czerwonej

    Swietny sposob na pozbycie sie miernika :-)

    Wiedza na przyszlosc: wiekszosc zrodel u nas jest napieciowa, co
    znaczy ze napiecie maja w miare stale, a prad plynie taki jakie
    obciazenie przepusci.
    A wydajnosc pradowa krotkotrwala jest bardzo duza.

    Amperomierz z zalozenia ma maly opor, 10A bedzie plynelo przy
    napieciu na amperomierzu rzedu 0.2V jesli tani cyfrowy, lub jeszcze
    mniej.
    Jesli przylaczysz do zaciskow twojego akumulatora to prawie jak
    zwarcie .. i sie okaze ze twoj akumulator potrafi dac kolo 1000A.
    Blysnie, trzasnie i miernik sie zapali .. no chyba ze ma szybki
    bezpiecznik.

    Amperomierz wlaczasz w szereg z obciazeniem, np zarowka, i wtedy
    mierzysz ile zarowka pobiera pradu.

    A "ile ma w sobie pradu" .. to musisz sprecyzowac o co ci chodzi -
    prad maksymalny, prad zwarcia, stopien naladowania ..

    J.

  • 15. Data: 2009-04-06 09:29:10
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J.F.,

    Monday, April 6, 2009, 11:20:50 AM, you wrote:

    [...]

    > Swietny sposob na pozbycie sie miernika :-)

    I kabelków...

    [...]

    > Blysnie, trzasnie i miernik sie zapali .. no chyba ze ma szybki
    > bezpiecznik.

    Wejście 10A zazwyczaj nie jest zabezpieczone.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 16. Data: 2009-04-06 09:31:03
    Od: "n" <...@o...rs>

> [...]
    > akumulator
    > 12V20Ah dośc duży.
    > Jak za pomoca miernika sprawdzić ile ma w sobie pradu.

    Podłączasz dużą żarówkę, lub kilka żarówek mniejszych. Szeregowo z nimi
    amperomierz.
    Co jakiś czas (np co kwadrans) odczytujesz prąd z miernika, zapisujesz czas
    odczytu i wartość prądu
    Tak długo to robisz, aż żarówki będą ledwo świecić, lub bardziej fachowo
    napięcie na akumulatorze osiągnie próg rozladowania.
    Mnożąc prąd i czas, sumując te iloczyny, uzyskasz przybliżoną wartość
    pojemności akumulatora
    Upierdliwe, jak nie masz lepszych narzedzi.

    >Rozumiem, że chodzi o > Ampery.
    NIE, o Amperogodziny (Ah)

    > Co mam ustawić np. 10A i czerwoną końcówką dotykać czerwonej końcówki w
    > akumulatorze?
    NIE

  • 17. Data: 2009-04-06 10:16:10
    Od: "Ryszard G." <r...@p...onet.pl>

> [...]
    > Ampery.
    > Co mam ustawić np. 10A i czerwoną końcówką dotykać czerwonej końcówki w

    ojojojoj

    to prawie tak samo "dobry" pomysł, jak mojego kolegi na zajęciach
    warsztatowych
    wymyślił sobie, że pomierzy omomierzem "oporność wewnętrzną elektrowni"
    i włożył końcówki przewodów do gniazdka ...
    z wiadomym skutkiem...

    jak ktoś nie potrafi przewidzieć skutków i ma takie pomysły, niech się z
    daleka trzyma prac elektrycznych

  • 18. Data: 2009-04-06 12:13:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > Czy ty wszystko zawsze tak na poważnie bierzesz ?

    Ależ skąd! Może nawet wręcz przeciwnie. Ale żeby dowcip był śmieszny,
    musi mieć jakieś odniesienie do rzeczywistości.

    --
    Jarek

  • 19. Data: 2009-04-06 12:29:00
    Od: Tomasz Gęguś <T...@p...onet.pl>

    Tomek wrote:

    > Jak masz bezpiecznik w mierniku, to spali bezpiecznik, jak nie masz to
    > będzie dym. Nigdy w życiu tak nie rób!!!

    Aha.
    To czym to zmierzyć? W sumie to teoretycznie moge i 230V sprawdzać więc
    myślałem, że nie jest tak źle.

    > Co rozumiesz przez "ile ma w obie prądu"? Jaką ma wydajność prądową czy
    > jaką ma pojemność?

    Laduję ten akumulator. I chodzi mi o poziom tego naładowania. Czyli jak
    mocno jest naładowany. Ile ma Amperów aktualnie.
    --
    Wprawdzie Pan Bóg uczynił ludzi wolnymi, ale dopiero pułkownik Colt uczynił
    ich równymi.

  • 20. Data: 2009-04-06 12:32:01
    Od: Tomasz Gęguś <T...@p...onet.pl>

    > Amperomierz wlaczasz w szereg z obciazeniem, np zarowka, i wtedy
    > mierzysz ile zarowka pobiera pradu.

    Ale żarówka zawsze pobiera tyle ile na niej napisano np. 100W.

    > A "ile ma w sobie pradu" .. to musisz sprecyzowac o co ci chodzi -
    > prad maksymalny, prad zwarcia, stopien naladowania ..

    Stopień naładowania. Potrzebuje wiedzieć np. ile bedzie świecić żarówka 100W
    podłączona do tego akumulatora.

    --
    Wszystko, co można dostać za pieniądze, jest tanie. E. M. Remarque