  • 21. Data: 2009-04-06 12:34:01
    Temat: Re: Jak zmierzyć ilośc prądu w akumulatorze?
    Od: Tomasz Gęguś <T...@p...onet.pl>

    n wrote:

    > Podłączasz dużą żarówkę, lub kilka żarówek mniejszych. Szeregowo z nimi
    > amperomierz.
    > Co jakiś czas (np co kwadrans) odczytujesz prąd z miernika, zapisujesz
    > czas odczytu i wartość prądu
    > Tak długo to robisz, aż żarówki będą ledwo świecić, lub bardziej fachowo
    > napięcie na akumulatorze osiągnie próg rozladowania.
    > Mnożąc prąd i czas, sumując te iloczyny, uzyskasz przybliżoną wartość
    > pojemności akumulatora
    > Upierdliwe, jak nie masz lepszych narzedzi.

    Po co miałbym to sumować? Czy nie d sie od razu zobaczyć jaka jest
    pojemność?

    A o jakich innych urzadzeniach pisałeś? Można to gdzies kupić? Jak sie
    nazywa?

    --
    Chodźcie, znam taki fajny skrót - rzekł Mojżesz

  • 22. Data: 2009-04-06 12:37:04
    Od: Tomasz Gęguś <T...@p...onet.pl>

    > Można zmierzyć gęstość elektrolitu w każdej celi, takim prostym
    > przyrządem. Ten pomiar ma za zadanie sprawdzić, czy któraś z celi
    > akumulatora nie jest uszkodzona.

    Nie chce go rozbierać. Jest nowy.

    > Jeśli podejrzewasz, że akumulator jest rozładowany - to najprościej go
    > naładować prostownikiem przez 24h i wtedy będzie widać czy jest sprawny.

    Jest sprawny. Niestety nie wiem ile go naładowałem. Nawet nie jestem w
    stanie powiedzieć czy go w ogóle ładuję.

    --
    Badania w dziedzinie medycyny dokonały tak olbrzymiego postępu, że dziś -
    praktycznie biorąc - nikt już nie jest zdrowy. Bertrand Russell

  • 23. Data: 2009-04-06 12:45:42
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Tomasz Gęguś pisze:

    > Aha.
    > To czym to zmierzyć? W sumie to teoretycznie moge i 230V sprawdzać więc
    > myślałem, że nie jest tak źle.

    Czyli skoro możesz sprawdzać 230V to możesz i 10A. Skoro ni eodróżniasz
    prądu od napięcia to daruj sobie bo zniszczysz miernik.

    > Laduję ten akumulator. I chodzi mi o poziom tego naładowania. Czyli jak
    > mocno jest naładowany. Ile ma Amperów aktualnie.

    Mogłeś ładować wpinając w szereg miernik ustawiony na pomiar prądu i
    wyliczyć ile weszło Amperogodzin. Powinno wejść w niego ze 22-24 Ah to
    będzie miał te swoje nominalne 20Ah. Możesz też mierzyć napięcie i
    przerwać ładowanie gdy akumulator przekroczy 14.4 V przy ładowaniu
    prądem nie większym niż 2A. Jeśli akumulator jest dość nowy to będzie
    przy tym napięciu naładowany. Jeśli z pełnego rozładowania uzyska te
    napięcie w czasie krótszym niż 8 -10 godzin to znaczy, że jest już słaby.

    MD

  • 24. Data: 2009-04-06 12:50:41
    Od: Tomasz Gęguś <T...@p...onet.pl>

    Mario wrote:

    > Czyli skoro możesz sprawdzać 230V to możesz i 10A. Skoro ni eodróżniasz
    > prądu od napięcia to daruj sobie bo zniszczysz miernik.

    Odrożniam. Mój miernik ma jeszcze kilka innych rzeczy. Mierzy np. opór. Tak
    jest tani, dałem za niego 9zł. Ale jest cyfrowy i ja tylko czytam co na nim
    jest napisane.

    > Mogłeś ładować wpinając w szereg miernik ustawiony na pomiar prądu i
    > wyliczyć ile weszło Amperogodzin.

    Nie mam takiego miernika. Chyba, ze to jest jakos ianczej opisane niz Ty
    piszesz tutaj.

    > Powinno wejść w niego ze 22-24 Ah to
    > będzie miał te swoje nominalne 20Ah. Możesz też mierzyć napięcie i
    > przerwać ładowanie gdy akumulator przekroczy 14.4 V przy ładowaniu
    > prądem nie większym niż 2A.

    Tego nie rozumiem. Ładuje automat. Nie mam możliwości sprawdzenia ile
    ładuje, ani jak. Po za tym to jest mocno zmienne w czasie.

    --
    Człowiek tęskni najwięcej za tym, do czego nie jest stworzony. Tadeusz
    Rittner

  • 25. Data: 2009-04-06 12:55:49
    Od: "n" <...@o...rs>

    Użytkownik "Tomasz Gęguś" <T...@p...onet.pl> napisał
    w wiadomości news:grcsvh$q5o$2@atlantis.news.neostrada.pl...
    > Po co miałbym to sumować? Czy nie d sie od razu zobaczyć jaka jest
    > pojemność?

    Nie, bo to trwa, długo trwa, tyle ile uważasz za stosowne rozładowywać
    Dla bardzo dużych prądów iloczyn prądu i czasu jest mniejszy niż dla
    średnich.
    Dla znikomych prądów znowu wynik spada, bo akumulator sam się rozładowuje.

    Ocenić, czy naładowany, czy rozładowany można szybciej - podłączyć dużo
    żarówek i zobaczyć o ile napięcie spadło po sekundzie , dwóch czy minucie.

  • 26. Data: 2009-04-06 12:56:01
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > Odrożniam.

    Chyba jednak nie odróżniasz ;-).

  • 27. Data: 2009-04-06 12:56:58
    Od: "n" <...@o...rs>

    Użytkownik "Tomasz Gęguś" <T...@p...onet.pl> napisał
    w wiadomości news:grcsro$q5o$1@atlantis.news.neostrada.pl...
    > Ale żarówka zawsze pobiera tyle ile na niej napisano np. 100W.

    A łyżka na to niemożliwe
    Wiesz co to parametr znamionowy ?
    Wiesz co to marketing , trzeci rodzaj prawdy?

  • 28. Data: 2009-04-06 12:57:58
    Od: "n" <...@o...rs>

    Użytkownik "Tomasz Gęguś" <T...@p...onet.pl> napisał
    w wiadomości news:grct57$q5o$3@atlantis.news.neostrada.pl...
    > Jest sprawny. Niestety nie wiem ile go naładowałem. Nawet nie jestem w
    > stanie powiedzieć czy go w ogóle ładuję.

    Żarówka świeci i szybko nie przygasa ?

  • 29. Data: 2009-04-06 13:00:41
    Od: Tomasz Gęguś <T...@p...onet.pl>

    Robert_J wrote:

    > Chyba jednak nie odróżniasz ;-).
    ;-)
    Wszystko przez ten pośpiech. Ale masz rację.

    --
    Dziecko może nauczyć dorosłych trzech rzeczy: cieszyć się bez powodu, być
    ciągle czymś zajętym i domagać się ze wszystkich sił, tego czego się

  • 30. Data: 2009-04-06 13:01:04
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > Ale żarówka zawsze pobiera tyle ile na niej napisano np. 100W.

    Nie, no facet, odpuść sobie tę zabawę bo jeszcze chatę spalisz :-). Pokaż mi
    taką żarówkę która pobiera np. 100W ZAWSZE... Posiądź najpierw wiedzę np. o
    napięciu nominalnym, nominalnej mocy itp... Potem naucz się prawdziwych
    podstaw elektrotechniki, takich naprawdę elementarnych, a potem zacznij
    bawić się w prąd ;-))