-
11. Data: 2010-11-21 15:10:37
Temat: Re: Jak zmienić koło na zapasowe w trasie?
Od: "Pszemol" <P...@P...com>
"Kuba (aka cita)" <y...@w...pl> wrote in message
news:icb5qf$aqp$1@inews.gazeta.pl...
> zmień gumiarza.
> Porządny zakład wulkanizacyjny dokręca koła z taką siła, zeby była
> wystarczająca z punktu widzenia trzymania koła i jednocześnie odpowiednią
> do odkręcenia tego koła za pomocą klucza ręcznego.
> Jeszcze lepsze zakłady dokręcają wstępnie kołą kluczem pneumatycznym, a
> dokręcają ręcznie.
>
> ps. a jak chcesz mieć absolutną pewność możliwości odkręcenia koła to kup
> sobie klucz typu krzyżak, ktory umożliwia odkręcanie "na dwie ręce" i
> jeśli nie jestes niedożywionym 15stolaqtkiem .. to uda Ci sie odkrecić
> koło za pomocą takiego klucza, nawet jesli zostało przykręcone zbyt mocno.
Absolutnej pewności nie będzie miał, bo problem nie leży w tym,
że nakrętka została dokręcona za mocno, tylko w tym że gwint
został zniszczony przez wkręcenie nakrętki krzywo, na siłę...
Większość zakładów robi wszystko na czas i nie chce im się tracić
czasu na zakładanie nakrętek ręcznie, i te kilka obrotów gwintu
przekręcić palcami zanim będą kręcić pistoletem. Zamiast tego
wkładają nakrętkę w klucz nasadowy na pistolecie i cały pistolet
przykładają do śruby w piaście. I dawaj, pełną mocą... W większości
przypadków nakrętka "chwyci" gwint dobrze, ale jak nie chwyci
to taki pistolet ma wystarczająco siły aby przekręcić krzywy gwint.
A potem kluczem ręcznym już takiej nakrętki nie odkręcisz co
najwyżej ukręcisz śrubę.
Ja unikam zakładów i sam robię sobie hamulce czy rotację kół.
Nakrętki dokręcam kluczem dynamometrycznym siłą wskazaną
w instrukcji serwisowej przez producenta samochodu. U mnie
w Hondzie i Acurze jest to siła 79lb.ft, czyli jakieś 110 N.kg metrycznie.
Taki klucz przydaje się też przy naprawie hamulców czy nawet
dokręcaniu korka spustowego przy wymianie oleju... Zdziwiłbyś się
jakie małe siły wystarczą aby poprawnie dokręcić śruby i nakrętki
a wszyscy mechanicy zdają się robić konkurs na to kto mocniej
dokręci (ukręci) gwint... Całą siłą i pełną dźwignią dokręcają wszystko.
-
12. Data: 2010-11-21 15:11:54
Temat: Re: Jak zmienić koło na zapasowe w trasie?
Od: "Pszemol" <P...@P...com>
"Kuba (aka cita)" <y...@w...pl> wrote in message
news:icb6vq$eo7$1@inews.gazeta.pl...
> ps. czy da sie przykręcić srube tak, zeby nie można bylo jej
> odkręcić nawet z metrową przedłużką? Oczywiście
Obawiam się, że się nie da - prędzej urwie się śruba.
-
13. Data: 2010-11-21 15:14:30
Temat: Re: Jak zmienić koło na zapasowe w trasie?
Od: "Pszemol" <P...@P...com>
"Olo" <w...@j...cy> wrote in message news:icb660$1ge$1@news.onet.pl...
> Ja zawsze podczas odbierania z wymiany opon, sam własnym kluczem
> luzuję a następnie dociągam wg mojego uznania.
> Jest to nauczka po tym jak mi kiedyś wulkanizator tak dokręcił pistoletem,
> że sam później nie mógł jej ruszyć ręcznie, po tym jak pojechałem do niego
> "z ryjem" bo nie mogłem odkręcić koła do
> malowania zacisków.
:-) Jak mu udowodniłeś że to on je dokręcał ostatnio?
Podpisane były?
> Później z wiadomych źródeł dowiedziałem się, że większość tak ustawia
> moment w kluczu, aby mnie musiała ręcznie poprawiać
> - bo szkoda im czasu.
Nie, to jest odwrotnie... klucz MA BYĆ ustawiony na właściwą siłę.
Ręcznie ma się nakrętkę nałożyć na gwint i zrobić parę pierwszych
obrotów aby upewnić się, że nakrętka dobrze na gwint naszła...
Zresztą pneumatyczne klucze dynamometryczne nie "ustawia się"
tylko wymienia się nasadki na określone dla odpowiedniej siły
(momentu siły).
-
14. Data: 2010-11-21 15:18:22
Temat: Re: Jak zmienić koło na zapasowe w trasie?
Od: "Pszemol" <P...@P...com>
"Pszemol" <P...@P...com> wrote in message
news:icak5t.9jc.0@poczta.onet.pl...
> w Hondzie i Acurze jest to siła 79lb.ft, czyli jakieś 110 N.kg metrycznie.
Miało być 79 lb.ft czyli ok 11 m.kg.
-
15. Data: 2010-11-21 15:23:36
Temat: Re: Jak zmienić koło na zapasowe w trasie?
Od: Maciej Browarczyk <m...@N...org>
W dniu 10-11-21 14:32, Kuba (aka cita) pisze:
> Teraz ja moge napisac "takie teksty smieszą nie tylko w piątek"
> Mówimy o odkręcaniu, a nie przykręcaniu ...
No ja tez przeciez pisze o odkrecaniu.
--
Pozdrawiam,
Maciej
-
16. Data: 2010-11-21 15:25:48
Temat: Re: Jak zmienić koło na zapasowe w trasie?
Od: Maciej Browarczyk <m...@N...org>
W dniu 10-11-21 14:31, Kuba (aka cita) pisze:
> znaczy sie jakie teksty?
Chodzi mi o teskt gdzie jedziesz czlowieka od niedozywionych 15 latkow.
Nie spotkales sie nigdy z sytuacja gdzie dowala Ci sruby pneumatykiem,
ze nie mozna tego ruszyc nawet zestawem klucz+rurka? Ja sie spotkalem,
trzeba bylo jezdzic z odkreconymi srubami, kopanie w opone nic nie
pomagalo. Wiec lepiej poradzic cos sensownego i w wielu przypadkach
klucz krzyzakowy jest tak samo przydatny jak klasyczny - do niczego.
--
Pozdrawiam,
Maciej
-
17. Data: 2010-11-21 15:37:20
Temat: Re: Jak zmienić koło na zapasowe w trasie?
Od: "Cavallino" <c...@k...pl>
Użytkownik "Maciej Browarczyk" <m...@N...org> napisał w
wiadomości news:icba5c$a66$2@node1.news.atman.pl...
>W dniu 10-11-21 14:31, Kuba (aka cita) pisze:
>
>> znaczy sie jakie teksty?
>
> Chodzi mi o teskt gdzie jedziesz czlowieka od niedozywionych 15 latkow.
> Nie spotkales sie nigdy z sytuacja gdzie dowala Ci sruby pneumatykiem, ze
> nie mozna tego ruszyc nawet zestawem klucz+rurka?
Koła powinny być dokręcane kluczem dynamometrycznym, a nie pneumatykiem.
Jeśli któryś gumiarz robi inaczej, to trzeba z buzią na niego wylecieć już w
tym momencie.
-
18. Data: 2010-11-21 16:49:04
Temat: Re: Jak zmienić koło na zapasowe w trasie?
Od: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>
W dniu 2010-11-21 14:11, Kuba (aka cita) pisze:
> Jeszcze lepsze zakłady dokręcają wstępnie kołą kluczem pneumatycznym, a
> dokręcają ręcznie.
Oooo Ci są najlepsi... Dowalą śruby pneumatycznym na max mocy a później
poudają że dynamometrycznym dokręcają, szczegół, że ten ustawiony na
poprawny moment przeskakuje radośnie bez drgnięcia śruby ;)
--
Części do A6 C4 sprzedam
http://allegro.pl/item1199963969.html
Pozdrawiam
Lewis
-
19. Data: 2010-11-21 17:08:45
Temat: Re: Jak zmienić koło na zapasowe w trasie?
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Sun, 21 Nov 2010 14:07:44 +0100, G.K. wrote:
>Takie mnie naszły refleksje przy próbie odkręcenia koła od samochodu.
>oczywiście ci debile z serwisu przykręcają koła pistoletami
>pneumatycznymi z taką siłą, że prędzej klucz się złamie niż koło
>odkręci.
Mnie naszly pare lat temu, od tego czasu woze
-solidny klucz [rozerwal sie]
-metrowa rurke [oj, zapodziala sie]
-tubke smaru
-"spray do opon"
Od tamtej reflekcji sie przydaje tylko tubka smaru, a przezorny zawsze
ubezpieczony. No wlasnie - assistance, komorka i ladowarka
samochodowa.
J.
-
20. Data: 2010-11-21 17:35:38
Temat: Re: Jak zmienić koło na zapasowe w trasie?
Od: "G.K." <g...@g...pl>
W dniu 2010-11-21 14:11, Kuba (aka cita) pisze:
>
> zmień gumiarza.
> Porządny zakład wulkanizacyjny dokręca koła z taką siła, zeby była
> wystarczająca z punktu widzenia trzymania koła i jednocześnie
> odpowiednią do odkręcenia tego koła za pomocą klucza ręcznego.
> Jeszcze lepsze zakłady dokręcają wstępnie kołą kluczem pneumatycznym, a
> dokręcają ręcznie.
>
> ps. a jak chcesz mieć absolutną pewność możliwości odkręcenia koła to
> kup sobie klucz typu krzyżak, ktory umożliwia odkręcanie "na dwie ręce"
> i jeśli nie jestes niedożywionym 15stolaqtkiem .. to uda Ci sie odkrecić
> koło za pomocą takiego klucza, nawet jesli zostało przykręcone zbyt mocno.
Mam taki klucz i nawet nie drgnęła śruba. Również kopanie w niego,
skakanie nic nie dało.
> ps2. jaka jest róznica w sile potrzebnej do odkręcenia koła pod blokiem,
> a "na trasie" i czy pora doby (dzień/noc) mają też wpływ na tą siłe? :P
>
>