  • 11. Data: 2010-11-21 15:10:37
    Temat: Re: Jak zmienić koło na zapasowe w trasie?
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Kuba (aka cita)" <y...@w...pl> wrote in message
    news:icb5qf$aqp$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > wystarczająca z punktu widzenia trzymania koła i jednocześnie odpowiednią
    > do odkręcenia tego koła za pomocą klucza ręcznego.
    > Jeszcze lepsze zakłady dokręcają wstępnie kołą kluczem pneumatycznym, a
    > dokręcają ręcznie.
    >
    > ps. a jak chcesz mieć absolutną pewność możliwości odkręcenia koła to kup
    > sobie klucz typu krzyżak, ktory umożliwia odkręcanie "na dwie ręce" i
    > jeśli nie jestes niedożywionym 15stolaqtkiem .. to uda Ci sie odkrecić
    > koło za pomocą takiego klucza, nawet jesli zostało przykręcone zbyt mocno.

    Absolutnej pewności nie będzie miał, bo problem nie leży w tym,
    że nakrętka została dokręcona za mocno, tylko w tym że gwint
    został zniszczony przez wkręcenie nakrętki krzywo, na siłę...
    Większość zakładów robi wszystko na czas i nie chce im się tracić
    czasu na zakładanie nakrętek ręcznie, i te kilka obrotów gwintu
    przekręcić palcami zanim będą kręcić pistoletem. Zamiast tego
    wkładają nakrętkę w klucz nasadowy na pistolecie i cały pistolet
    przykładają do śruby w piaście. I dawaj, pełną mocą... W większości
    przypadków nakrętka "chwyci" gwint dobrze, ale jak nie chwyci
    to taki pistolet ma wystarczająco siły aby przekręcić krzywy gwint.
    A potem kluczem ręcznym już takiej nakrętki nie odkręcisz co
    najwyżej ukręcisz śrubę.
    Ja unikam zakładów i sam robię sobie hamulce czy rotację kół.
    Nakrętki dokręcam kluczem dynamometrycznym siłą wskazaną
    w instrukcji serwisowej przez producenta samochodu. U mnie
    w Hondzie i Acurze jest to siła 79lb.ft, czyli jakieś 110 N.kg metrycznie.
    Taki klucz przydaje się też przy naprawie hamulców czy nawet
    dokręcaniu korka spustowego przy wymianie oleju... Zdziwiłbyś się
    jakie małe siły wystarczą aby poprawnie dokręcić śruby i nakrętki
    a wszyscy mechanicy zdają się robić konkurs na to kto mocniej
    dokręci (ukręci) gwint... Całą siłą i pełną dźwignią dokręcają wszystko.

  • 12. Data: 2010-11-21 15:11:54
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > ps. czy da sie przykręcić srube tak, zeby nie można bylo jej
    > odkręcić nawet z metrową przedłużką? Oczywiście

    Obawiam się, że się nie da - prędzej urwie się śruba.

  • 13. Data: 2010-11-21 15:14:30
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Olo" <w...@j...cy> wrote in message news:icb660$1ge$1@news.onet.pl...
    > Ja zawsze podczas odbierania z wymiany opon, sam własnym kluczem
    > luzuję a następnie dociągam wg mojego uznania.
    > Jest to nauczka po tym jak mi kiedyś wulkanizator tak dokręcił pistoletem,
    > że sam później nie mógł jej ruszyć ręcznie, po tym jak pojechałem do niego
    > "z ryjem" bo nie mogłem odkręcić koła do
    > malowania zacisków.

    :-) Jak mu udowodniłeś że to on je dokręcał ostatnio?
    Podpisane były?

    > Później z wiadomych źródeł dowiedziałem się, że większość tak ustawia
    > moment w kluczu, aby mnie musiała ręcznie poprawiać
    > - bo szkoda im czasu.

    Nie, to jest odwrotnie... klucz MA BYĆ ustawiony na właściwą siłę.
    Ręcznie ma się nakrętkę nałożyć na gwint i zrobić parę pierwszych
    obrotów aby upewnić się, że nakrętka dobrze na gwint naszła...
    Zresztą pneumatyczne klucze dynamometryczne nie "ustawia się"
    tylko wymienia się nasadki na określone dla odpowiedniej siły
    (momentu siły).

  • 14. Data: 2010-11-21 15:18:22
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > w Hondzie i Acurze jest to siła 79lb.ft, czyli jakieś 110 N.kg metrycznie.

    Miało być 79 lb.ft czyli ok 11 m.kg.

  • 15. Data: 2010-11-21 15:23:36
    Od: Maciej Browarczyk <m...@N...org>

    > Teraz ja moge napisac "takie teksty smieszą nie tylko w piątek"
    > Mówimy o odkręcaniu, a nie przykręcaniu ...

    No ja tez przeciez pisze o odkrecaniu.

    --
    Pozdrawiam,
    Maciej

  • 16. Data: 2010-11-21 15:25:48
    Od: Maciej Browarczyk <m...@N...org>

    > znaczy sie jakie teksty?

    Chodzi mi o teskt gdzie jedziesz czlowieka od niedozywionych 15 latkow.
    Nie spotkales sie nigdy z sytuacja gdzie dowala Ci sruby pneumatykiem,
    ze nie mozna tego ruszyc nawet zestawem klucz+rurka? Ja sie spotkalem,
    trzeba bylo jezdzic z odkreconymi srubami, kopanie w opone nic nie
    pomagalo. Wiec lepiej poradzic cos sensownego i w wielu przypadkach
    klucz krzyzakowy jest tak samo przydatny jak klasyczny - do niczego.

    --
    Pozdrawiam,
    Maciej

  • 17. Data: 2010-11-21 15:37:20
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Maciej Browarczyk" <m...@N...org> napisał w
    wiadomości news:icba5c$a66$2@node1.news.atman.pl...

    > Chodzi mi o teskt gdzie jedziesz czlowieka od niedozywionych 15 latkow.
    > Nie spotkales sie nigdy z sytuacja gdzie dowala Ci sruby pneumatykiem, ze
    > nie mozna tego ruszyc nawet zestawem klucz+rurka?

    Koła powinny być dokręcane kluczem dynamometrycznym, a nie pneumatykiem.
    Jeśli któryś gumiarz robi inaczej, to trzeba z buzią na niego wylecieć już w
    tym momencie.

  • 18. Data: 2010-11-21 16:49:04
    Od: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>

    > Jeszcze lepsze zakłady dokręcają wstępnie kołą kluczem pneumatycznym, a
    > dokręcają ręcznie.

    Oooo Ci są najlepsi... Dowalą śruby pneumatycznym na max mocy a później
    poudają że dynamometrycznym dokręcają, szczegół, że ten ustawiony na
    poprawny moment przeskakuje radośnie bez drgnięcia śruby ;)

    --
    Części do A6 C4 sprzedam
    http://allegro.pl/item1199963969.html

  • 19. Data: 2010-11-21 17:08:45
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 21 Nov 2010 14:07:44 +0100, G.K. wrote:
    >Takie mnie naszły refleksje przy próbie odkręcenia koła od samochodu.
    >oczywiście ci debile z serwisu przykręcają koła pistoletami
    >pneumatycznymi z taką siłą, że prędzej klucz się złamie niż koło
    >odkręci.

    Mnie naszly pare lat temu, od tego czasu woze
    -solidny klucz [rozerwal sie]
    -metrowa rurke [oj, zapodziala sie]
    -tubke smaru
    -"spray do opon"

    Od tamtej reflekcji sie przydaje tylko tubka smaru, a przezorny zawsze
    ubezpieczony. No wlasnie - assistance, komorka i ladowarka
    samochodowa.

    J.

  • 20. Data: 2010-11-21 17:35:38
    Od: "G.K." <g...@g...pl>

> [...]
    > koło za pomocą takiego klucza, nawet jesli zostało przykręcone zbyt mocno.

    Mam taki klucz i nawet nie drgnęła śruba. Również kopanie w niego,
    skakanie nic nie dało.