    From: "Pszemol" <P...@P...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Jak zmienić koło na zapasowe w trasie?
    Date: Sun, 21 Nov 2010 08:10:37 -0600

    "Kuba (aka cita)" <y...@w...pl> wrote in message
    news:icb5qf$aqp$1@inews.gazeta.pl...
    > zmień gumiarza.
    > Porządny zakład wulkanizacyjny dokręca koła z taką siła, zeby była
    > wystarczająca z punktu widzenia trzymania koła i jednocześnie odpowiednią
    > do odkręcenia tego koła za pomocą klucza ręcznego.
    > Jeszcze lepsze zakłady dokręcają wstępnie kołą kluczem pneumatycznym, a
    > dokręcają ręcznie.
    >
    > ps. a jak chcesz mieć absolutną pewność możliwości odkręcenia koła to kup
    > sobie klucz typu krzyżak, ktory umożliwia odkręcanie "na dwie ręce" i
    > jeśli nie jestes niedożywionym 15stolaqtkiem .. to uda Ci sie odkrecić
> [...]

    Absolutnej pewności nie będzie miał, bo problem nie leży w tym,
    że nakrętka została dokręcona za mocno, tylko w tym że gwint
    został zniszczony przez wkręcenie nakrętki krzywo, na siłę...
    Większość zakładów robi wszystko na czas i nie chce im się tracić
    czasu na zakładanie nakrętek ręcznie, i te kilka obrotów gwintu
    przekręcić palcami zanim będą kręcić pistoletem. Zamiast tego
    wkładają nakrętkę w klucz nasadowy na pistolecie i cały pistolet
    przykładają do śruby w piaście. I dawaj, pełną mocą... W większości
    przypadków nakrętka "chwyci" gwint dobrze, ale jak nie chwyci
    to taki pistolet ma wystarczająco siły aby przekręcić krzywy gwint.
    A potem kluczem ręcznym już takiej nakrętki nie odkręcisz co
    najwyżej ukręcisz śrubę.
    Ja unikam zakładów i sam robię sobie hamulce czy rotację kół.
    Nakrętki dokręcam kluczem dynamometrycznym siłą wskazaną
    w instrukcji serwisowej przez producenta samochodu. U mnie
    w Hondzie i Acurze jest to siła 79lb.ft, czyli jakieś 110 N.kg metrycznie.
    Taki klucz przydaje się też przy naprawie hamulców czy nawet
    dokręcaniu korka spustowego przy wymianie oleju... Zdziwiłbyś się
    jakie małe siły wystarczą aby poprawnie dokręcić śruby i nakrętki
    a wszyscy mechanicy zdają się robić konkurs na to kto mocniej
    dokręci (ukręci) gwint... Całą siłą i pełną dźwignią dokręcają wszystko.