    From: Cezar <c...@t...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Jak to rozwiązać?
    Date: Wed, 21 Dec 2022 22:20:12 +0000

    On 21/12/2022 01:23, Zenek Kapelinder wrote:
    > Jest bateria akumulatorów w której mieści się 2,5kWh. Docelowo ma mieć możliwość
    magazynowania 6-7kWh. Akumulatory LiFePO4 12V. W linku tabelka z napięciami i
    odpowiadającej im pojemności.
    > https://octopusasia.com/wp-content/uploads/2021/03/L
    iFe04-soc-voltage-chart.jpg

    Nie odniosę się do poniższego bo się nie znam ale określanie SoC baterii
    LiFePo4 po ich napięciu pratkycznie nie działa przez ich praktycznie
    płaską charakterystykę pomiędzy 5% - 95% SoC.
    Współczesne BMSy obliczają sobie pojemność baterii po pierwszych kilku
    cyklach a potem obliczają SoC z bilansu ładowania/rozładowania.

    c.

    > Akumulatory ładowane są w nocnej tańszej taryfie i jak jest droższa to pobierany
    jest z nich prąd do wszystkiego z wyjątkiem lodówki i ogrzewania. Pomimo tego że
    akumulatory jakie mam są o kilka klas lepsze od ołowiowych to producent podaje
    wartości maksymalne prądów pracy i w zależności od stopnia wykorzystania energii
    żywotność akumulatorów. Oczywiście im łagodniejsze warunki tym żywotność większa. W
    tej chwili akumulatory ładowane są z dwóch ładowarek.jedna to ok 15 amperowa
    ładowarka dedykowana do LiFePO4. Druga to 10 amperowy prostownik do ładowania
    akumulatorów rozruchowych ze sterownikiem który go odłącza jak napięcie jest powyżej
    14,2V Dokupiłem zasilacz do serwera o mocy 450W. Będę mu podnosił napięcie bo 12 V to
    za malo. Pojawiło się pytanie jak tym sterować? Z wykresu wynika że powyżej 13,6V nie
    ma się co pakować. Poniżej 13 tez by bylo niewskazane że względu na obniżenie
    żywotności akumulatorów. Teraz działa to tak. Ładowarki są załączane przez sterownik
    z marketu. Ładowanie jest włączane zawsze jak są tanie godziny w taryfie G11W. Do
    akumulatorów podłączone są przetwornce. Z sinusem zasila projektor, pudełko z netem,
    wzmacniacz głośnikowy, w kuchence płytkę 500W i czajnik elektryczny 850W zasila
    przetwornica z prostokątnym prądem.. Do tego oświetlenie ale ze ledowe to w
    minimalnym stopniu obciąża system. W tanich godzinach akumulatory są jednocześnie
    ładowane i rozładowywane przez przetwornice. Bilans jest minimalnie na plusie. W
    droższych godzinach od rana akumulatory są rozładowywane przez to co akurat jest
    podłączone. Potem dwie godziny pracy buforowej. Następnie do tanich nocnych godzin
    znowu akumulatory i w nocy jak w tanich godzinach w dzień. Jakie napięcie ustawić na
    tym zasilaczu serwerowym co będzie u mnie robił za ładowarkę. Ustawić 13,4V , czy
    zrobić żeby ładowanie wyłączało się przy 13,4 a włączało przy 13,2V. Pytam bo nigdzie
    nie znalazłem informacji czy utrzymywanie akumulatorów jakiem mam pod napięciem im
    jakoś może szkodzić? Typowe litowe akumulatory niespecjalnie lubią ciągle bycie pod
    ładowarka.