  • 11. Data: 2011-02-18 21:00:12
    Temat: Re: Jak to jest z tym tempomatem?
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-02-18 18:46, pm pisze:

    > nie sądzę
    > przykładowo przy wzniesieniu
    > tempomat stara się na siłę utrzymać prędkość
    > i dodaje gazu (a przy automacie nawet redukuje bieg)
    > tymczasem kierowca pozwoli na utratę prędkości a z górki bardziej się
    > rozpędzi.

    No i właśnie taki kierowca zużyje więcej paliwa niż gdyby przejechał tą
    górkę z tempomatem :)

  • 12. Data: 2011-02-18 21:10:47
    Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>

    > No i właśnie taki kierowca zużyje więcej paliwa niż gdyby przejechał tą
    > górkę z tempomatem :)

    a swistak...

    --
    Pozdrawiam Kuba (aka cita)
    www.cita.pl

  • 13. Data: 2011-02-18 21:12:15
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Fri, 18 Feb 2011 18:56:11 +0100, neoniusz napisał(a):

    > W Krakowie nie ma "Starówki". Masz cos wspolnego z Agata Mlynarska?

    nie, on jest wyjątkowy, jeden, jedyny toppostujący śmieć.
    Nie karm gówna.

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel
    Zapytaj, czy mógłby tego nie robić.

  • 14. Data: 2011-02-18 21:21:47
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    > a swistak...

    Pod górę z gazem i hamowanie silnikiem na zjazdach to podstawowa zasada
    oszczędnej jazdy po górach.

  • 15. Data: 2011-02-18 21:24:57
    Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>

    > Pod górę z gazem i hamowanie silnikiem na zjazdach to podstawowa zasada
    > oszczędnej jazdy po górach.

    jasne, pałowanie pod góre, zeby za wszelką cene utrzymać tą samą prędkość co
    do kilometra to genialny sposob na oszczędność.

    --
    Pozdrawiam Kuba (aka cita)
    www.cita.pl

  • 16. Data: 2011-02-18 21:29:33
    Od: AL <a...@s...tam>

    W dniu 2011-02-18 20:21, Tomasz Gorbaczuk pisze:

    > Włączony tempomat wpływa na zużycie paliwa i to wyraźnie - zużycie na
    > długie trasie zdecydowanie wzrasta.

    nie zauwazylem(*) :),
    natomiast:
    a/ nie cierpia mi nogi, bo se moge nimi potupac w rytm muzyki ;)
    b/ bez tempomatu czasami zdazalo sie, ze jak sie rozmawialo z pasazerem
    predkosc drastycznie malala - z tempomatem jest zawsze stala
    c/ tempomat pozwala trzymac sie rezimu podroznego (stala predkosc)
    d/ manipulujac odpowiednio samym tempomatem
    (wlacz/wylacz/przyspiesz/zwolnij) mozna przez paredziesiat km nie
    dotykac pedalow noga

    (*) to taki psychologiczny czynnik - bo normalnie bez tempomatu pod
    gorke auto z reguly zwolni (bo kierowca nie cisnie na sile w pedal) a z
    gorki 'niby' przyspieszy (ale nie jest ot tak zauwazalnie szybciej niz
    dzieje sie to gdy tempomat jest wlaczony - bo z gorki i na tempomacie
    predkosc jest wyzsza niz zalozona)
    - wiec pod gorke niby zaoszczedzi troche paliwa, natomiast przy dluzszej
    trasie drastycznie to wplywa na podpunkt 'c' z w/w.

    Dodatkowo na dluzszej trasie czesto kierowcy zaczyna sie nudzic i rozne
    rzeczy potrafi wyczyniac z pedalem - gwaltowniej przyspieszyc,
    wyprzedzic co sie rusza przed nim, etc (i tu widze znacznie wieksze
    potencjalne zuzycie paliwa niz 'z tempomatem pod gorke' :)

    --
    pozdr
    Adam (AL)

  • 17. Data: 2011-02-18 21:31:45
    Od: AL <a...@s...tam>

    > jasne, pałowanie pod góre, zeby za wszelką cene utrzymać tą samą
    > prędkość co do kilometra to genialny sposob na oszczędność.

    tempomat stara sie utrzymac zadana predkosc - ale nie za wszelka cene
    - pod niektore gorki moze nie dac rady (na 5'tce) i wtedy wjezdza
    wolniej - no chyba, ze kierowca zredukuje mu bieg (jesli nie automat)

    --
    pozdr
    Adam (AL)

  • 18. Data: 2011-02-18 21:41:59
    Od: " ąćęłńóśźż" <j...@g...pl>

    .. w szkole się uczył na fizyce, że energię zużywa się na przyspieszanie
    (zmianę prędkości), a nie zużywa przy ruchu jednostajnym.
    Krzywiznę drogi dla uproszczenia pomińmy.

    Pewnie się jeszcze ździwisz, że zjazd z góry na biegu bez dodawania gazu
    zużywa mniej paliwa niż zjazd z tej góry na luzie (wysprzęgleniu)?

    -----

  • 19. Data: 2011-02-18 21:44:04
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    > jasne, pałowanie pod góre, zeby za wszelką cene utrzymać tą samą
    > prędkość co do kilometra to genialny sposob na oszczędność.

    Jakie pałowanie? Pod Mt Everest podjeżdżasz?

    Natomiast co do samego pytania to owszem, żeby było oszczędnie to pod
    górę należy osiągnąć prędkość która pozwoli potem zjechać w dół bez gazu.
    I tempomat będzie tu bliższy optimum niż kierowca który będzie zamulał
    pod górę, bo myli niewciskanie gazu z oszczędną jazdą.

    Co więcej - jadąc po pagórkach ze stałą prędkość samochód zużyje mniej
    paliwa niż jadąc tak po płaskim.

  • 20. Data: 2011-02-18 21:44:28
    Od: " ąćęłńóśźż" <j...@g...pl>

    Porządny tempomat hamuje silnikiem.

    -----

    > ale z gorki i tak sie rozpedzi, wiec tu juz kierowca musi sam zadecydowac
    czy przyhamowac