  • Data: 2011-02-07 00:49:39
    Temat: Re: Jak to jest z NEX-em?
    Od: dominik <u...@d...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2011-02-06 23:35, Irek N. wrote:
    > Ok, czas zderzyć Cię z rzeczywistością małych aparatów.

    Chyba apratów kompaktowych z niewymienną optyką i możliwie uniwersalnym
    zakresem.

    > Zdjęcie http://www.1024.pl/blisko.jpg powstało bez użycia zooma-a.
    > Minimalna odległość pomiędzy obiektywem a przedmiotem, przy której aparat
    > jeszcze potrafił złapać AF.
    >
    > Zdjęcie http://www.1024.pl/daleko.jpg natomiast zrobiłem na maksymalnym
    > zoom-ie i taki oddaleniu aparatu, przy którym AF też potrafił złapać ostrość.

    Użyłeś kompaktu i nic dziwnego że takie masz wnioski.
    Większość obiektywów ogniskuje na bliskie odległości odsuwając się od
    matrycy. Można to robić dopóki obrazowany przedmiot nie dotyka soczewki
    obiektywu. Im większa ogniskowa tym bardziej odsunąć trzeba ten obiektyw
    od matrycy.
    W kompakcie jest nie inaczej - największa skala odwzorowania, więc i
    najwięcej szczegółów daje najkrótsza ogniskowa. Wynika to wprost z tego,
    że najmniej trzeba odsunąć obiektyw.

    > Pomijając słabe oświetlenie i kłopoty z utrzymaniem bez drgnięcia przy
    > zoomie, chyba widać wyraźnie dlaczego pisałem że wolę blisko niż daleko,
    > prawda?

    Bo mówisz o konkretnym kompakcie, w którym tak sobie ktoś wymyślił, że
    załatwi wszystko w możliwie najuniwersalniejszy sposób. Gdyby chciał na
    większym zoomie osiągnąć lepszą skalę odwzorowania (czyli więcej
    szczegółów) to musiałby odsuwać obiektyw wiele dalej niż na najmniejszej
    ogniskowej.

    > Sprawdziłem na moim poprzednim (konika 310-ka o ile pamiętam) i jest
    > dokładnie tak samo (właściwie jeszcze gorzej). Za to na D80-ce z założonym
    > nikkorem 18-55 już takiego efektu nie było. Aparat ostrzył w miarę
    > podobnie jak dla mnie.

    Bo w kompaktach tak się robi. W obiektywach do luster się robi obiektywy
    makro i to w ogniskowych mniej więcej od 30mm do 200mm.

    > Proszę, powiedz że mamy konsensus...

    Panowie zupełnie co innego tłumaczą - że obiektywy macro o tej samej skali
    odwzorowania (najczęściej 1:1) są tym wygodniejsze im dłuższa ogniskowa.
    Nikt nie wspomniał po drodze, że wraz z tą ogniskową rośnie rozmiar, waga
    obiektywu i jego cena.
    Innymi słowy cały czas źle rozumiesz co to skala odwzorowania i co się z
    tym wiąże.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564