  • Data: 2011-02-07 14:41:20
    Temat: Re: Jak to jest z NEX-em?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 5 Feb 2011, Irek N. wrote:

    > A tak sobie pomyślałem, że skoro mam skończoną ilość pikseli w matrycy, to
    > fajnie będzie _rzeczonym_ detalem jak najbardziej ją wypełnić (skubane
    > potrafią być małe, ten otworek to M5, a przekrój drobiazgu jest trapezowy,
    > tego już nie widać niestety).

    Nie rozumiemy się :D
    Bardzo często wypełnienie *całego* kadru _rzeczonym_ detalem jest
    idealnym rozwiązaniem. Z pół metra albo i z dalsza ;)

    > Wprawdzie nic na siłę, z metra też zrobię

    No i jak z metra zrobisz z *taką samą skalą*, to co, będzie źle?
    Z metrem przesada jest tylko taka, że w cenie się na pewno NIE
    zmieścisz i tyle ;)
    Różnica? - ano tyle, że w wersji "z 0,5 cm" widok będzie "szerokokątny",
    zaś z metra będzie to widok prawie jak z rzutu równoległego.

    > Ależ gdzież tam, za co Panie... Ja z innej branży przeca.

    :D
    No to tłumaczę i objaśniam: akurat mam taki aparat, który
    ma *dwa* tryby makro. Jeden na ekwiwalencie ogniskowej 28mm,
    drugi na ekwiwalencie 200mm.
    Ty piszesz cały czas o pierwszym z nich, ja o drugim.

    Czym się różnią?
    Ano, ten drugi to (w istotnej większości przypadków) właśnie
    stanowi "dobre makro" :D

    > Widziałem - trzymałem, macałem i było cacy jak pokręciłem. Z bliska ostry
    > napis innego aparatu, w oddali mleczne regały.

    No właśnie.
    A jak będziesz miał *długą* ogniskową, to podobną skalę uzyskasz
    z *większej* odległości. A regały będą "większe" :D (mniej
    przeskalowane).

    > Uparty z tym przyklejaniem. Jak mi dasz _metrową tubę_, to detal zrobię
    > pewnie z budynku sąsiedniej firmy, tylko kto mi zafunduje ekipę do odwrócenia
    > maszyny

    O, i to jest ten rzadki przypadek, kiedy "dobre makro" wcale nie jest
    takie dobre ;)
    Ale może chociaż przedni retrofokus? ;)
    (to takie rozwiązanie układu szkieł, że skrajne szkło jest
    "pomniejszające" a w efekcie ogniskowa może leżeć blisko fizycznego
    końca obiektywu :))

    A tak poważniej - dłuższa ogniskowa - tani obiektyw, plus telekonwerter,
    powinny spełnić Twoje wymagania.
    "Obiektywy makro" są drogie lub bardzo drogie *dlatego*, że pozwalają
    ostrzyć od skali makro :) do nieskończoności.
    "Byle teleobiektyw" plus konwerter powinny być rozwiązaniem.
    I tu uwaga - w rachubę może wchodzić również kompakt, byleby miał
    "długiego zooma"!

    pzdr, Gotfryd