    From: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Jak to jest z NEX-em?
    Date: Sun, 06 Feb 2011 10:07:23 +0100

    > Zgadłeś - fizyka nie pozwala.

    Trudno jednym słowem. W takim razie nie jest to wada obiektywu soniaka,
    tylko rozwiązania, tak?

    > Chyba do końca nie łapiesz sugestii tutaj zamieszczanych.

    Naprowadź, proszę.

    > Musisz sprecyzować, o co ci chodzi. Mówisz o jakichś elementach
    > konstrukcji, ale sprecyzuj, jakie rozmiary mają te elementy i z jakiej
    > odległości chciałbyś je fotografować.

    Dałem link do przykładowego detalu (jednego z mniejszych). Odległość nie
    jest bardzo istotna, byle nie była na poziomie 1m. Myślę, że im bliżej
    tym łatwiej utrzymać nieporuszone, mniej światła też potrzeba.

    > Wyżej, w innym poście, piszesz też, że:"Wprawdzie nic na siłę, z metra
    > też zrobię, tylko opisywać później będzie trzeba znacznie więcej."

    Ale to żart był. Stosowny znaczek załączony.

    > Chyba nie załapałeś, o co chodzi w macro i, że jeśli obiektyw 50mm
    > oferuje skalę odwzorowania 1:1 i obiektyw 180mm oferuje też skalę 1:1,

    Powiedz mi zatem, czy jeśli wypełnię małym detalem obiektyw 180mm, czy
    będzie jakakolwiek szansa na złapanie ostrości?

    > to fotografowany obiekt będzie miał te same rozmiary na matrycy, ale
    > fotografowany będzie z zupełnie różnych odległości, więc nie będziesz
    > musiał więcej opisywać, a zdjęcie będziesz mógł zrobić z większej
    > odległości. To zupełnie to samo co ZOOM. ;)

    Moje doświadczenia (jako zwykłego pstrykacza, bez zagłębiania się w
    istotę procesu) są takie, że im bardziej wypełnię detalem matrycę, tym
    więcej szczegółów uchwycę. Jak przesadzę, to nie złapię ostrości. Nie
    robiłem nigdy zoomem o jakim piszemy wyżej, więc nie wiem czy jest
    dokładnie tak samo. Mam obawy, że długi obiektyw będzie tutaj gorszy.

    Miłego.
    Irek.N.