  • 11. Data: 2010-11-07 22:18:14
    Temat: Re: Jak sterowac silnik asynchroniczne ?
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik J.F. napisał:

    > A do falownika najlepiej silnik 3-fazowy :-)

    > Trafo, autotrafo, dlawik, kondensator, zarowka, dodatkowe uzwojenie -
    > - te silniki na napiecie tez reaguja.

    Ale kiepsko - przy zmniejszaniu napięcia zmniejszają obroty ale żrą
    coraz więcej prądu, coraz bardziej się grzeją... Najprostsza droga do
    sfajczenia silnika (a czasem i chałupy...)

    --
    Darek

  • 12. Data: 2010-11-07 22:24:11
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

> [...]
    > kuchennego zastosowano silnik do wentylatora.

    > Falowniki jakie znam, to maja moce (i ceny) dużo powyżej tego, co
    > w tej sytuacji należy stosować. Ale nie powinno być wielkim problemem
    > zaprojektowanie uproszczonego falownika małej mocy, specjalnie
    > przeznaczonego do wentylatorów. Ot, taka przetwornica jak w UPS-ach,
    > układ nie musi nawet specjalnie dbać o stabilne napięcie przy zmianie
    > częstotliwości. Taki diwajs może mieć nawet wzięcie na rynku (jak ktoś
    > się zdecyduje, to proszę o kontakt -- podam numer konta, na który należy

    Jarku, zakładając że wentylator ma zapotrzebowanie mocy wprost
    proporcjonalne do kwadratu obrotów to przy spadku momentu liniowo z
    obrotami (a to nam grozi jeśli prąd uzwojeń silnika jest określony
    indukcyjnością i częstotliwością przy stałym napięciu w tym konkretnym
    rozwiązaniu założenie U=const jest całkiem sensowne. Nie trzeba ani
    stałej mocy ani stałego momentu specjalnie trzymać. A ze prąd (i moment)
    są tylko częściowo indukcyjnością limitowane to mamy jeszcze lepszą
    sytuacje - czyli w ogóle można sobie odpuścić kontrolowanie napięcia,
    niech bedzie z grubsza zbliżone do nominału. Ważniejsze żeby niskich
    harmonicznych nie było - bo to paskudne straty w żelazie powoduje.

    --
    Darek

  • 13. Data: 2010-11-07 22:59:44
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dariusz K. Ładziak napisał:

> [...]
    > niech bedzie z grubsza zbliżone do nominału. Ważniejsze żeby niskich
    > harmonicznych nie było - bo to paskudne straty w żelazie powoduje.

    No właśnie o to mi mniej więcej chodziło. Teraz sobie nawet pomyślałem,
    że może by swoją rolę spełnił falownik bez transformatora -- prostowanie
    napięcia z sieci i kluczowanie wprost na uzwojenie silnika.

    --
    Jarek

  • 14. Data: 2010-11-07 23:12:18
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

> [...]
    > coraz więcej prądu, coraz bardziej się grzeją... Najprostsza droga do
    > sfajczenia silnika (a czasem i chałupy...)

    Kup sobie amperomierz prądu pzremiennego. Podlącz go pod silnik wentylatora i
    autotransformator. Pokręć galką na autotransformatorze. A potem pisz ile chcesz.

  • 15. Data: 2010-11-08 07:26:01
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    Witam
    Ostatnio sie nieco interesowałem tematem zwalniania dmuchaw z silnikiem
    indukcyjnym.
    Często piszą, że dobrym podejściem jest falownik, a raczej przemiennik
    częstotliwości i ja się z tym oczywiście zgadzam.
    Tylko jakoś na rynku nie ma takich układów. Natomiast w tematyce wentylacji,
    gdzie takie silniki się stosuje, znaleźć można autotransformatory, elektroniczne
    regulatory napięcia zmiennego oraz regulatory tyrystorowe do dmuchaw.
    Przykład regulatora: REB lub ETX
    http://www.venture.pl/produkt,338,REB,pl.htm

    Spotkałem też na elektrodzie wątek o hałaśliwej pracy zwolnionego silnika i
    proponowane rozwiązanie to szeregowy dławik dużej mocy (od jakiejś lampy chyba
    200W).

    Natomiast regulatory do oświetlenia mogą nie pracować dobrze z obciążeniem takim
    silnikiem - trzeba o tym wiedzieć.

    W oryginalnym okapie lepszej firmy oczywiście widziałem prosty regulator fazowy.

    Prawdą jest, że takie zwalnianie silnika indukcyjnego, które jest wynikiem
    zwiększania poślizgu jest bardzo mało sprawne. Silnik ciągnie dużo prądu, a
    kręci się wolniej. Możliwe jest przegrzanie silnika.
    EM

  • 16. Data: 2010-11-08 09:42:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "EM" <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wynikiem zwiększania poślizgu jest bardzo mało sprawne. Silnik
    > ciągnie dużo prądu, a kręci się wolniej. Możliwe jest przegrzanie

    Tylko powtorze - cala masa wentylatorow pokojowych jest tak
    zwalniana.
    Ostatnio rozkrecalem pompe CO - tez [przelacznanie uzwojen]. Choc
    akurat tu temperatura kontrolowana dosc dobrze :-)

    J.

  • 17. Data: 2010-11-08 14:51:27
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    > No właśnie o to mi mniej więcej chodziło. Teraz sobie nawet pomyślałem,
    > że może by swoją rolę spełnił falownik bez transformatora -- prostowanie
    > napięcia z sieci i kluczowanie wprost na uzwojenie silnika.

    A to jakieś falowniki mają zabudowany transformator? Bo ja takich nie
    widziałem...
    Te najporządniejsze nie maja nawet prostownika tylko kluczowanie
    bezpośrednio z prądu przemiennego - daje to możliwość oddawania energii
    przy hamowaniu silnika.

    --
    Darek

  • 18. Data: 2010-11-08 15:12:52
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    > No właśnie o to mi mniej więcej chodziło. Teraz sobie nawet pomyślałem,
    > że może by swoją rolę spełnił falownik bez transformatora -- prostowanie
    > napięcia z sieci i kluczowanie wprost na uzwojenie silnika.

    Przetwornice częstotliwości (niepoprawnie falowniki) przecież tak właśnie działają.
    Tam nie ma
    żadnego transformatora. Prostownik + obwód pośredniczący DC + falownik. A to
    "kluczowanie"
    tranzystorów mocy odbywa się zgodnie z przyjętym algorytmem. Np w metodzie
    bezpośredniego sterownia
    momentu (DTC) z tabeli jest wybierany konkretny stan przełączeń poszczególnych
    tranzystorów w
    falowniku. Tabela ta zawiera informacje, które tranzystory należy włączyć/wyłączyć w
    zależności od
    położenia wektora strumienia stojana, wartości tego strumienia i wartości momentu
    silnika.

  • 19. Data: 2010-11-08 15:13:13
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > A to jakieś falowniki mają zabudowany transformator? Bo ja takich nie
    > widziałem...

    To co w UPS, to nie falownik? Oddzielne konstrukcje też widziałem.

    > Te najporządniejsze nie maja nawet prostownika tylko kluczowanie
    > bezpośrednio z prądu przemiennego - daje to możliwość oddawania
    > energii przy hamowaniu silnika.

    "Najnowsze" -- używajmy neutralnych określeń. Kiedyś robiono rzeczy
    na tyle porządnie, że potrafiły służyć długie lata (falowniki
    z transformatorem również). Do dzisiaj niektóre działają.

    --
    Jarek

  • 20. Data: 2010-11-08 15:17:30
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    > Te najporządniejsze nie maja nawet prostownika tylko kluczowanie bezpośrednio z
    prądu przemiennego -
    > daje to możliwość oddawania energii przy hamowaniu silnika.

    "Kluczując" bezpośrednio napięcie przemienne to można co najwyżej zrobić
    cyklokonwertor.
    Te które mają możliwość zwrotu do sieci też mają prostowniki tylko, że sterowane.