    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Date: Fri, 4 Apr 2014 21:45:28 -0700 (PDT)
    <lhbbd1$mo6$1@node1.news.atman.pl> <m...@i...localdomain>
    <lhbosa$mi7$1@node2.news.atman.pl> <m...@i...localdomain>
    <m...@i...localdomain> <lhcl30$kiq$1@node2.news.atman.pl>
    <9...@g...com>
    <lhdvof$egm$1@node1.news.atman.pl>
    <4...@g...com>
    <lhfc80$egi$1@node2.news.atman.pl>
    <8...@g...com>
    <lhho9p$h8s$1@node1.news.atman.pl>
    <e...@g...com>
    <lhm0a1$s0n$1@node1.news.atman.pl>
    <f...@g...com>
    <lhmfvp$d0p$1@node1.news.atman.pl>
    <6...@g...com>
    <lhnaao$b8h$1@node2.news.atman.pl>
    Subject: Re: Jak sprawdzić czy działa stabilizacja?
    From: XX YY <f...@g...com>

    > Fltra UV nie znajdę bo już nie pamiętam jaki testowałem i zachowywał się
    >
    > podobnie - jakiś Hama.
    >

    > Filtr ND dokładnie taki - tylko na średnicę 67:
    >

    > http://allegro.pl/filtr-fader-szary-regulowany-nd2-n
    d400-49mm-49-mm-i4056547003.html

    Caly czas fantazjujesz.

    obnizenie rozdzielczosci przez filtr jest niezalezne od ogniskowej.
    jesli obniza to w calym zakresie , dlatego ze przeciez wlasnosci filtra sie nie
    zmieniaja.

    o czym nie wiesz zapewne to to , ze tamrony 70 - 300 , wszystkie modele na dlugim
    koncu rysuje zdecydowanie gorzej, Spadek rozdzielczosci w stosunku do 70 mm w
    zaleznosci od modelu wynosi na 300 mm od 25 - do nawet 50%.
    przeszedles na 300 mm , czyli w zakres najslabszej pracy obiektywu , pewnie przy
    okazji poruszyles nieco i wyciagasz stad bledne wnioskie ze to filtry obnizaja
    rozdzielczosc.

    filtr UV jakikolwiek bys nie kupil, nie obnizy rozdzielczosci w takim stopniu , ze
    bedziesz to widzial. Natomiast moze zwiekszeyc i to wyraznie odblaski , co wyraznie
    pogorszy obraz - jesli akurat zrodo swiatla odpowiednio jest ulozone wzgledem
    obiektywu.

    Dla filtrowe polaryzacyjnych sytuacja jest bardziej zlozona.

    Optyczne przeprowadzily dyletancki test polarow , nie pomierzyli istotnych kwestii a
    cala polska teraz jest przeswiadczona ze marumi jest najlepszy.

    Mam tego marumi , mam kilka innych - marumi jest slabiutki.

    Krotko . filtr polaryzacyjny absorbuje swiatlo - do ok 2 EV.
    oznacza to oslabienie sygnalu. Spada S/N rosna szumy o ile ? Ano wlasnie o te 2 EV.
    Musisz to kompensowac albo:
    - otwarciem przyslony ,jesli sie w ogole da da , co najczesicej powoduje w wejscie w
    gorszy zakres pracy obiektywu i spadkiem GO
    - przedluzeniem czasu naswietlenia , co powoduje wzrost plamki rozmycia od poruszenia
    -podniesieniem czulosci ISO. Podniesienie czulosci ISO o 2 EV powoduje spwadek
    rozdzielczosci odwzorowania nawet do 20 % ( roznica pomiedzy 100 a 400 ISO).

    A wiec w momencie zalozenia CPL decydujesz sie na jakis tam ogolny spadek jakosci
    obrazu . Pytanie - co uzyskujemy w zamian , czy warto?
    W fotografii cyfrowej w zdecydowanej wiekszci przypadkow , poza koniecznscia
    usuniecia odblaskow z szyb itp - nie warto. Wszystko inne robi sie dobrze w
    komputerze ( soczyste niebo , zielen - zero problemu , z lepszym skutkiem).
    Oczywiscie , ze sa sytuacje szczegolne , ze filtra nie da sie zastapic. Ja sie
    spotykam czesciej raczej z czyms innym , ze filtr jest malo skuteczny i trzeba go
    zastepowac cyfrowo.

    NIezaleznie od tego dodatowa plaszczyzna optyczna filtra moze spowodowac jeszcze
    jakis tam spadek rozdzielczosci ale on nie jest rzeczyzwiscie decydujacy , raczej
    pomijalnie maly.
    w dobrych filtrach mozna pomierzyc o ok 3 - 5 % wzrost MTF czyli formalnie
    rozdzielczosci dzieki odcieciu swiatla spolaryztowanego.