  • Data: 2014-04-05 17:04:37
    Temat: Re: Jak sprawdzić czy działa stabilizacja?
    Od: Marek <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2014-04-05 06:45, XX YY pisze:

    > Caly czas fantazjujesz.
    >
    > obnizenie rozdzielczosci przez filtr jest niezalezne od ogniskowej.
    > jesli obniza to w calym zakresie , dlatego ze przeciez wlasnosci
    > filtra sie nie zmieniaja.

    Ale jeśli obiektyw przy zmianie ogniskowej zmniejsza się wycinek filtra
    przez jaki patrzy obiektyw, to niedoskonałości szkła stają się bardziej
    dostrzegalne. Tak to sobie tłumaczyłem.

    Zresztą może zakończmy dywagacje. Uważasz, ze mam omamy wzrokowe
    najwyraźniej skoro na pewnych filtrach przy długich ogniskowych nie
    mogłem ostrości uzyskać a na krótszych ogniskowych obraz był w miarę
    ostry. Nazywasz moją fantazją to co naocznie obserwowałem i z czym
    walczyłem wybierając właściwe modele filtrów w sklepie fotograficznym.
    Jeżeli wymyśliłem sobie, że obraz był niewyraźny, to po co ze mną
    rozmawiasz?

    Dałem Ci link, do kogoś, kto poczynił identyczne obserwacje - olałeś to
    bo pewnie on też miał te same zwidy Twoim zdaniem.

    > o czym nie wiesz zapewne to to , ze tamrony 70 - 300 , wszystkie
    > modele na dlugim koncu rysuje zdecydowanie gorzej, Spadek
    > rozdzielczosci w stosunku do 70 mm w zaleznosci od modelu wynosi na
    > 300 mm od 25 - do nawet 50%. przeszedles na 300 mm , czyli w zakres
    > najslabszej pracy obiektywu , pewnie przy okazji poruszyles nieco i
    > wyciagasz stad bledne wnioskie ze to filtry obnizaja rozdzielczosc.

    Zdjęć porównawczych zrobiłem mnóstwo z filtrem i bez. Nie mogłem
    wszystkich poruszyć. Przedstawiłem efekty na tutejszym forum. Zalecono
    mi zmianę filtrów na droższe. Poskutkowało. Droższe filtry nie czynią
    obrazu nieostrym.

    Po drugie - w sklepie fotograficznym dokonałem tych samych testów pod
    okiem specjalisty. Nie trzeba było robić żadnych zdjęć - już na
    wyświetlaczu obraz stawał się rozmyty po założeniu taniego filtra a przy
    droższym wszystko ok. Obiektem była półka sklepowa z akcesoriami foto.
    Nie było znaczenia jak ustawię aparat - to nie był wpływ odblasków itp.

    > Dla filtrowe polaryzacyjnych sytuacja jest bardziej zlozona.
    >
    > Optyczne przeprowadzily dyletancki test polarow , nie pomierzyli
    > istotnych kwestii a cala polska teraz jest przeswiadczona ze marumi
    > jest najlepszy.
    >
    > Mam tego marumi , mam kilka innych - marumi jest slabiutki.

    Ja mam tylko doświadczenia takie:
    - Hama (chyba - bo nie pamiętam już na 100%, mógł to być też Seagull) =
    mydło
    - Marumi - obraz ostry

    > Krotko . filtr polaryzacyjny absorbuje swiatlo - do ok 2 EV. oznacza
    > to oslabienie sygnalu. Spada S/N rosna szumy o ile ? Ano wlasnie o
    > te 2 EV. Musisz to kompensowac albo: - otwarciem przyslony ,jesli
    > sie w ogole da da , co najczesicej powoduje w wejscie w gorszy zakres
    > pracy obiektywu i spadkiem GO - przedluzeniem czasu naswietlenia , co
    > powoduje wzrost plamki rozmycia od poruszenia -podniesieniem czulosci
    > ISO. Podniesienie czulosci ISO o 2 EV powoduje spwadek rozdzielczosci
    > odwzorowania nawet do 20 % ( roznica pomiedzy 100 a 400 ISO).

    A ja się z taką interpretacją nie zgodzę. Filtra polaryzacyjnego nie
    używa się w nocy. Z kolei gdy jest ostre światło, to zamiast stosować
    czas 1/2000 używam np. 1/500 z filtrem CPL. Nic się w ten sposób nie
    zmienia. Ta sama GO, to samo ISO.

    > A wiec w momencie zalozenia CPL decydujesz sie na jakis tam ogolny
    > spadek jakosci obrazu . Pytanie - co uzyskujemy w zamian , czy
    > warto? W fotografii cyfrowej w zdecydowanej wiekszci przypadkow ,
    > poza koniecznscia usuniecia odblaskow z szyb itp - nie warto.
    > Wszystko inne robi sie dobrze w komputerze ( soczyste niebo , zielen
    > - zero problemu , z lepszym skutkiem). Oczywiscie , ze sa sytuacje
    > szczegolne , ze filtra nie da sie zastapic. Ja sie spotykam czesciej
    > raczej z czyms innym , ze filtr jest malo skuteczny i trzeba go
    > zastepowac cyfrowo.

    Szczerze mówiąc ja nie potrafię skompensować sceny pełnej odblasków za
    pomocą technik cyfrowych. Przykładowo fotografowałem liść paproci, od
    którego powierzchni odbijało się światło. Nawet niespecjalnie było to
    widać na oko bo nie raziło itp - jedynie kolor był płowy. Po założeniu
    filtra CPL, grzbiet liścia stał się soczyście zielony. To samo ze zwykła
    łąką się dzieje.

    Marek